Forum

Kommentarer til »Kan honningbær spises?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan honningbær spises? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bolette Crossland, 12. februar 2012 kl. 15.59

Da jeg hørte, at denne Lonicera er spiselig, plantede jeg straks en busk i haven. Den har endnu ikke givet bær, og jeg tror at jeg har fundet forklaringen på en canadisk hjemmeside: den skal fremmedbestøves. Dvs. at der skal være mindst to buske i haven, og de må ikke være genetisk ens. Dette kan man sikre ved at købe 2 forskellige sorter, men jeg har endnu ikke set forskellige sorter til salg i Danmark. Kom ind i kampen, planteskoler! Det hjælper ligesom ikke rigtigt at sælge en plante for frugternes skyld, hvis det kræver 2 sorter, og man kun har en slags til salg! Hører meget gerne, hvis andre har fundet et sted at købe flere forskellige sorter. Jeg vil nemmelig meget gerne smage bærrene!

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Juntermanns, 25. april 2012 kl. 11.59

Hej, jeg har netop købt to forskellige slags honningbærplanter hos Bilka i Hillerød, hvis det kan være til nogen hjælp!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. april 2012 kl. 17.19

Hej Bolette
Du har da vist ikke brugt "Google" ret meget, for jeg har da både vildarten og 3 forædlede sorter. At de skulle være fremmedbestøvere kan jeg ikke bekræfte, og specielt vildarten, der har været solgt i flere af supermarkederne, er uforståeligt for mig, for det er vildarter normalt aldrig, hvordan skulle det så give frugt i naturen??????
Grunden til at de fleste planteskoler ikke fører dem, er nok at der er licens på planterne og de må derfor ikke produceres på stedet og kun ganske få laver dem i udlandet også.
www.de-gamle-sorter.dk

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn Christiansen, 14. maj 2012 kl. 7.45

Hej Boi Jensen.
Det er meget spændende at du skriver at der er licens på honningbær. Gælder det alle honningbær?. Hvordan kan man finde ud af om der er licens på en plante.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Poulsen, 14. august 2012 kl. 16.33

Er i gang med at etablere en mindre plantage med Honningbær. Er pt. oppe på 16 forkellige sorter; alle købt på udenlandske planteskoler; inkl. www.clematisy.pl/ som også sender til Danmark.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. august 2012 kl. 19.12

Hej Kenn
Det kan du kun se, hvis der følger en mærkat med, hvorpå det står. Når jeg får mine planter hos producenten, er det med udtrykkelig besked på at sætte mærkater på planterne, så køber kan se at de ikke må opformeres til erhvervsmæssig brug.
Det er ligesom med roser, at når nogle bruger masser af tid og penge på at frembringe nye sorter, er det rimeligt at de får en licens pr. produceret plante.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. august 2012 kl. 21.20

Vi har opformeret flere sorter af honningbær, eller sibirisk blåbær, som jeg synes er et mere passende navn. De kommer på vores hjemmeside i løbet af et par uger. Jeg har ikke set nogle med licens endnu.
www.blomstergaardenvedviborg.dk

Nyt svar til emnet »Kan honningbær spises?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan honningbær spises?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider