Forum

Kommentarer til »Hvad blev der af sæsonerne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad blev der af sæsonerne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. januar 2020 kl. 10.26

De videnskabelige fakta, som artiklens holdning til sæsonbetonede varer bygger på, har jo være alment tilgængelige i 25-30 år!

I 25-30 år har vi kendt til problemet med klimaet og havstigningen og vidst, hvad vi i hvert fald og i det mindste kunne gøre for at bremse ulykkerne: Holde princippet om kortest mulig afstand fra jord til bord i hævd!

Hvorfor præsenteres det først nu, som om det var noget nyt? Har folk været ligeglade? Har det på grund af manglende modtagelighed over for budskabet, indtil nu ikke været muligt at sige den slags?

M.v.h.

Doris Møller

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. februar 2020 kl. 15.46

Hej Heidi

Tak for en god artikel. Det er altid spændende at læse om Lone Landmands køkkenaktiviteter, og vi kan godt tåle at blive opfordret til at spise endnu flere sæsonvarer end hidtil.

Mvh. Marie Louise

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. februar 2020 kl. 15.46

Hej Heidi

Tak for en god artikel. Det er altid spændende at læse om Lone Landmands køkkenaktiviteter, og vi kan godt tåle at blive opfordret til at spise endnu flere sæsonvarer end hidtil.

Mvh. Marie Louise

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. februar 2020 kl. 15.46

Hej Heidi

Tak for en god artikel. Det er altid spændende at læse om Lone Landmands køkkenaktiviteter, og vi kan godt tåle at blive opfordret til at spise endnu flere sæsonvarer end hidtil.

Mvh. Marie Louise

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. februar 2020 kl. 8.08

Hej Marie Louise Johannsen

Du har selvfølgelig ret i, at der kan gøres mere for at mindske den klima-belastning, der stammer fra transport af varer fra Langtbortistan!

Det, der undrer mig, er, at problematikken præsenteres, som om det var noget nyt. Det ses alene af overskriftens spørgsmål: ”Hvad blev der af sæsonerne?”

Folk, der besøger en økologisk hjemmeside, må forventes at have respekteret princippet om kortest mulig afstand fra jord til bord, i årevis!

Jeg er selvfølgelig enig i selve indholdet af artiklen. Men det er jo ikke tilstrækkeligt at have et vigtigt budskab. Budskabet skal også formidles til den relevante målgruppe. Og det er vel ikke os, der i forvejen må forventes at tage ansvar for at mindske transportbelastningen på klimaet?

Derudover ser det ud til, at der skal bruges andre metoder, end den, der går ud på, bare at beskrive problematikken, for det har man jo gjort i flere årtier, uden at det har hjulpet noget. Der kan stadig ses jordbær i forretningerne i februar måned, og der må jo være købere til dem, siden de er der.

Det kunne se ud til, at der må bruges andre metoder, for at vende udviklingen, dvs. en form for aktivisme a la Greta Thunberg. Jeg ved godt, at hun er en meget kontroversiel skikkelse, men det er vel et faktum, at hun har flyttet noget. Jeg tænker især på børnene. Mine børnebørn er meget optaget af klimaspørgsmål. Og det er noget, der er sket inden for det sidste års tid.

Altså: Budskabet er vigtigt, men målgruppen er forkert, og metoden, der bruges til at påvirke og ændre folks forbrugsvaner, er langtfra effektiv!

M.v.h.

Doris Møller

6 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. februar 2020 kl. 9.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. februar 2020 kl. 9.48

Hej F. Christensen

Så du har slet ikke medfølelse med folk langs fjorde og åer, som lige i disse dage får vand ind i husene? Og du er ligeglad med klimaændringerne?

Jeg gider ikke diskutere tal for havstigningen. Men det er et faktum, at havene stiger – også fordi varmere vand fylder mere endt koldt vand. Og det er et faktum, at det vil blive værre og værre, hvis ikke udviklingen snart vendes.

I første omgang kan du jo nøjes med stoppe vinterforbrug af frisk frugt og grønsager, som normalt dyrkes i Danmark i sommerhalvåret, f. eks. jordbær og tomater. De smager jo i virkeligheden slet ikke godt!

Personligt synes jeg, at glæden ved jordbær og tomater er større, når man venter med at spise den slags, til man kan høste dem selv i sin have!

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Det lyder godt, at du er villig til at droppe en chartertur sydpå.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. februar 2020 kl. 10.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. februar 2020 kl. 10.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. februar 2020 kl. 11.12

Hej F. Christensen

Kuldioxid er skam ikke gift! Hvorfor tror du det? Det er et stof, der ikke kan undværes i atmosfæren! Det er balancen mellem diverse ikke-giftige indholdsstoffer i atmosfæren, det er galt med.

Men det ved du sikkert godt. Det, du mener, må være ”kuldioxid og andre såkaldte drivhusgasser”.

I min optik er det godt, hvis diverse tiltag kan hjælpe en tøddel, altså en lille smule. Hvis alle bidrager med en tøddel, bliver den samlede virkning stor!

Efter min opfattelse dur det ikke at rationere flyrejser, så hver borger får tildelt en flyrejse i løbet af et bestemt tidsrum. Hvem kan afgøre, hvilke flyrejser der er nødvendige, og hvilke der er overflødige? Der er medlemmer af min familie, der rejser med fly i embeds medfør mange gange årligt. Mange virksomheder bliver sluttet sammen i større enheder, sådan at de har afdelinger i mange lande. Det nødvendiggør en hel del rejseri. Også politikere rejser meget.

Efter min opfattelse må en hel del møder kunne klares via skype, men det er en anden sag.

M.v.h.

Doris Møller

11 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. februar 2020 kl. 11.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. februar 2020 kl. 11.15

Det er jo med flyrejser ligesom importen af sydfrugter. Jeg har aldrig sat mine ben i et fly, mens min søn er nødt til det i embeds medfør. Hvad er alternativet som chef for Skandinavien i en større gammel dansk virksomhed? Bil-færge-tog- bus i kombination? i dag er meget jo skruet underligt sammen. Tænk bare på EU parlamentets flytteri mellem Strassbourg og Bruxelles? Alene der kunne man jo gå foran med et godt eksempel.
Nå, det var frugterne vi kom bort fra. ..... Tænk om andre lande sagde ligeså om de landbrugsprodukter VI flyver til andre lande?
Jeg køber jordbær eller andre sæsonbetingede afgrøder, når vi har dem herhjemme, men sydfrugter som dadler og appelsiner køber jeg da, og det er jo ikke nymodens at vi kan få det i butikkerne.
Ingeborg

.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. februar 2020 kl. 12.06

Ingeborg Hansen, du skriver noget om danske varer, der eksporteres, og hvor transporten foregår med fly. Ved du, hvilke varer det drejer sig om? Jeg kan ikke lige komme i tanker om danskproducerede, letfordærvelige varer, hvor flytransport er nødvendig. Er det f.eks. potteplanter?

Men det lader faktisk til, at skibstrafik også belaster klimaet ret meget.

I massevis af år hørte vi, at grisetarme blev sendt til Kina for at blive renset og derefter sendt tilbage igen og forarbejdet til pølser. Så vidt jeg ved, bliver de ikke mere renset i Kina. De bliver dog stadig sendt til Kina – men det er for at blive målt!

Man kan læse om det her:

www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/din-medister-har-vaeret-i-kina-73-aarige-jan-vil-revolutionere-europas

Hvis hele Europas grisetarme kunne bearbejdes lokalt, kunne en masse forurening undgås, som man kan se!

Det er ret vildt!

M.v.h.

Doris Møller

14 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. februar 2020 kl. 13.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. februar 2020 kl. 18.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. februar 2020 kl. 21.10

Hvis vi almindelige danskere skal springe en velfortjent tur med fly ned i sol og varme her i den sure vintertid , af hensyn til CO2 og klimaet , så skyder man kolibrier med tomahawk missiler , hvad med Kina som bruger kul til at holde gang i den anden største økonomi her på planeten , Kina har de største kulreserver , nok til de næste 500 år , og det er noget de giver CO2 udledning der batter......

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. februar 2020 kl. 22.19

Jeg ved at de hesterejer, som fanges i Vesterhavet ved den Nordtyske/Sydslesvigske kyst, sendes til Marokko for at blive pillet, for derefter at komme retur. Hm.....
Ingeborg

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. februar 2020 kl. 0.57

Der er masser af såkaldt fake news og selv DR tv bringer dem videre , førhen også kendt som vandrehistorier .......

19 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. februar 2020 kl. 6.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. februar 2020 kl. 8.02

Ja, der er selvfølgelig vandrehistorier, Svend Høst, men hvilke historier er usande, om dette emne?

Hvis vi ved, hvad der er sandt og falsk, kan vi som samfund træffe bedre valg. Derfor: Sig til, hvis du kan aflive nogle af disse historier!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hvad blev der af sæsonerne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad blev der af sæsonerne?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider