Skrevet af: Lisbeth Z., 19. marts 2015 kl. 14.42
Jeg har en masse mos/algevækst i indkørslen. Sidste år sprøjtede jeg med round up uden virkning.
Hjælp hvad skal jeg bruge for at komme dette til livs.
Skrevet af: Lone Brems, 19. marts 2015 kl. 19.45
Hej Lisbeth Z.
Levermos har et meget dårligt udviklet vandtransportsystem - det er præcist et af plantens svage punkter, du kan overveje at ramme.
Med andre ord: Du kan gøre levermossens levebetingelser så dårlige, at den ikke længere vil udgøre et problem for dig.
Du kan overveje om der er grund til at forbedre vandafledningen fra indkørslen. Hvis der er faldende terræn enten til begge eller til den ene side kan der etableres dræn eller grøft langs indkørslens sider /side. Ellers kan du overveje at få etableret dræn under granitskærverne.
Tænk også over, om der en skyggende træer eller buske langs indkørslen - fjern dem. Der kan være anden form for læ- eller skyggegiver - for eksempel plankeværk eller murværk. Kan noget af
det fjernes for at øge luftskiftet ?
Riv indkørslen hyppigt med grovtandet rive - ofte og ikke kun i vækstsæsonen.
Endelig kan du være kritisk med, hvad der eventuelt anvendes til glatførebekæmpelse. Brændeovnsaske for eksempel indholder meget kalium. (Og netop kalium er helt nødvendigt for at levermos kan trives).
Jeg håber, du finder handlemuligheder mellem de forslag jeg har samlet her ....
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Bente Madsen, 19. marts 2015 kl. 19.46
Round up kan vel ikke være godt for noget som helst! Det står noget om levermos her www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/14254.html
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2015 kl. 20.05
LEVERMOS SKAL TØRRES UD - PRØV AT BRÆNDE DET VÆK.
Jeg har hældt kogende vand i de riller mellem mine fliser, hvor det kom igen efter at jeg havde renset rillerne op. Det kan du ikke gøre, mellem skærverne, Men du kan da prøve med kogende vand. Det skal gøres inden det blomstrer og spreder sig gennem luften.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. marts 2015 kl. 13.41
Forebyggende kan man se ganske nøje på de planter man køber i plantecentre osv. Jeg har fået levermos ind med et par købte planter. Havecentret er opmærksom på det, men siger at de ikke kan være over det hele. Det er sikkert også mere overkommeligt for os som købere at fjerne levermos fra de planter vi køber. Men på en eller anden måde synes jeg at det ikke er ok at levere sådanne befængte planter. Når man ikke ved, hvad det er for noget stads der ser så kønt og uskyldigt ud ovenpå jorden i potterne, kan man få en slem overraskelse. Så fjern levermosset inden du planter ud. Derfor kan der måske alligevel være sporer i jorden?
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.