Skrevet af: Jens Ledet, 25. september 2015 kl. 14.30
Jeg har en samensat krukke med 3 forskellige roser på min altan.
De har alle fået meldug.
Jeg har også andre roser på altanen i krukker, og de har ikke fået det endnu.
Det smitter jo, så jeg tænker at skære denne rose helt ned nu for at få de inficerede blade væk.
Dør den af det eller kommer den sig til næste år?
Mvh Jens
Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2015 kl. 15.29
Hvis du skære den ned risikere du i værstefald at den går til hvis vi får i hård vinter. Derfor ville jeg ikke skære den ned . Ellers var det rigtig nok at du minimereret spredningen ved at beskære.
Jeg ville heller foreslå dig at behandle dem alle tre nu , det kan du bl.a gøre med skummetmælk, bagepulver eller svovl .
Skrevet af: Lars Holt, 25. september 2015 kl. 15.31
Og så skal de behandles igen til foråret, når de har fået 3 blade.
Skrevet af: Jens Ledet, 25. september 2015 kl. 16.01
Hvad er bedst at behandle dem med?
Jeg har engang prøvet skummetmælk, og det hjalp også, troede jeg alt forsvandt, men de fik det igen året efter.
Dette var dog nogle andre der stod i min have og ikke i krukker på altanen
Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2015 kl. 21.25
Jeg syntes at det er svært at holde roser frie for sygedomme og er det ikke svampe sygdomme så komme der som regel insekter .
Derfor er det vigtigt at de ikke overgødes for så stresses de og så har man først problemer.
Jeg har ikke prøvet at bruge skummetmælk eller bagepulver. Jeg bruger svovl. Dels fordi jeg har så meget af det og så eŕ det et gødnings stof når det havner i jorden. Svovl ligger sig længe på bladene og virker derfor længe.Det samme tror jeg også at bagepulver gør.
Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2015 kl. 21.33
Jeg syntes at det er svært at holde roser frie for sygedomme og er det ikke svampe sygdomme så komme der som regel insekter .
Derfor er det vigtigt at de ikke overgødes for så stresses de og så har man først problemer.
Jeg har ikke prøvet at bruge skummetmælk eller bagepulver. Jeg bruger svovl. Dels fordi jeg har så meget af det og så eŕ det et gødnings stof når det havner i jorden. Svovl ligger sig længe på bladene og virker derfor længe.Det samme tror jeg også at bagepulver gør.
Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2015 kl. 22.48
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.