Forum

Erfaring med at så sine egne roser søges

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 18. februar 2016 kl. 21.13

Ja, som overskriften siger, så har jeg lidt brug for hjælp mht. hvad jeg helt nøjagtigt skal gøre.
Jeg har nemlig været så heldig at få frø fra 2 af de roser jeg har i min have, men jeg vil gerne høre om der er nogen som har erfaring med, at så deres egne frø og hvad i eventuelt gjorde/hvordan i gjorde det. På forhånd tak.

Mie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. februar 2016 kl. 21.32

Prøv at se denne tråd, og følg linket i tråden.

www.havenyt.dk/forum/prydhaven/15306.html

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 19. februar 2016 kl. 11.47

roser kan være ganske svære at få til at spire fra frø.

Til gengæld er det rigtig nemt at stiklinge-formere. Du skærer en 10-15 cm. af rosen (jeg plejer at tage fra når jeg klipper afblomstrede rosenhoveder af). Klip blade af så der er 1½-2 blade tilbage (den skal ikke lave særligt meget fotosyntese længere), og bunden af stilken klippes skråt. Evt. skrab lidt i det nederste af stilken.
Stik stilken i fugtig jord og dæk over med en pose (må ikke røre ved stilken). Stil den varmt men i skygge. Jeg bruger selv minidrivhuse. Sørg for at de ikke tørrer ud, men heller ikke får for meget vand.
Efter et par uger kommer de første spinkle rødder.

Det er nemt! Bare kom igang og prøv sig frem.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 27. februar 2016 kl. 17.42

Tusinde tak for jeres svar. Jeg prøvede det med stiklinge sidste år og det blev ikke nogen succes. Ikke en fik fat, men tror jeg var for sent igang. Hvornår ville du starte på sæsonen Anders Spælling?

Mvh

Mie

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 27. februar 2016 kl. 17.46

når roserne er afblomstret (første gang), kan du klippe lidt mere af end du ellers ville og bruge disse til stiklinger. Hvornår på sæsonen det er afhænger jo lidt af lokale forhold.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. februar 2016 kl. 20.50

Rosen stiklinger klippes i september måned og sættes i jorden et skyggefuldt sted , brug nye 1års skud på ca 23cm længde hvor de 18cm er nede i jorden med 2 blade over jorden , efter 14mdr er de klar til udplantning , 8 ud af 10 slår rod.............

Nyt svar til emnet »Erfaring med at så sine egne roser søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaring med at så sine egne roser søges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider