Skrevet af: Tina Klercke, 12. september 2016 kl. 11.58
Hej
Jeg har pludselig flere af denne kønne plante spredt i min have. Jeg ved ikke hvad det er for en. Kan I hjælpe mig?
Dbh
Tina
Skrevet af: Anette V., 12. september 2016 kl. 12.06
Det er en hjulkrone - elsker simpelthen de fine blå blomster :) Følgende er kopieret fra Isabella Smith - "Hjulkrone er mest kendt for sine yndige, små, blå blomster, der kan spises. De har en fin smag af agurk og kan drysses på salat, eller fryses ned i isterninger til en festlig drink. Men faktisk kan man også spise bladene, der også smager af agurk. I Italien bruges de ofte som fyld i ravioli, sammen med ricotta og/eller spinat. Hjulkrone er superlet at dyrke: så den, og den kommer i store mængder. Har man én gang haft den i haven, vil den selvså sig de følgende år".
Skrevet af: Lars Holt, 12. september 2016 kl. 12.07
Se efter hjulkrone
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/enaarige/918.html
Skrevet af: Tina Klercke, 12. september 2016 kl. 12.16
Tusinde tak for hurtige svar 👍🏽
Det giver så meget mening da den tidligere ejer havde en køkkenhave der hvor den spredt vokser op.
Vil det give mening at grave dem der står dumt op og plante dem andetsteds?
Skrevet af: Gartner Duun, 12. september 2016 kl. 12.28
Nej så heller høste frø fra dem og så dem et andet sted . Du får ikke gang i planten hvis du graver den op og flytter den .
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 12. september 2016 kl. 18.26
Til de, som stadig tror, at planten er spiselig: så gør jer selv den tjeneste at læse det link, Lars har lagt ind i svar to.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 12. september 2016 kl. 18.29
Ps. det er vist fortrinsvis bladene, der indeholder det stof, som er kræftfremkaldende og kan give leverskader.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 13. september 2016 kl. 9.29
Det kunne vel også være kulsukker? De to planter kan være meget svære at kende forskel på.
Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2016 kl. 9.54
Jeg synes ikke, at der er særlig stor lighed, men billeder kan jo være mere eller mindre tydelige.
www.google.dk/imgres?imgurl=http://denstoredanske.dk/%40api/deki/files/91120/%3DCopy_of_Kulsukker_4_resize.JPG&imgrefurl=http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%25C3%25B8/Botanik/Boraginales/kulsukker&h=926&w=1113&tbnid=9KDrRyRcUaFrGM:&tbnh=166&tbnw=200&docid=XpXA-CFGXzzhFM&itg=1&usg=__jxHwFz7exVPlNkhHlt-lNWRRwC8=#h=926&tbnh=166&tbnw=200&w=1113
Skrevet af: Tina Klercke, 13. september 2016 kl. 14.12
Jeg er overbevist om at det er hjulkrone. Bladene er meget runde og lodne i det og ser slet ikke ud som kulsukker.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.