Forum

Ukrudt i plænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Sigenstrøm, 12. maj 2019 kl. 15.50

Jeg har i flere år kæmpet med at få bugt med lidt forskelligt i min plæne, men har lidt som jeg ikke kan få bugt med.

Nogen forslag til hvad jeg skal prøve at gøre.
Den bioklippet, luftet hvert år og får perlekalk. Har også prøve plænerens i et desperat forsøg men også uden held, men vil også gerne undgå at bruge det.
Med mindre det er sidste udvej.

Problemet med de forskellige ukrudt er at de kvæler det alm græs, hvorefter der er huller..

Har uploadet lidt billeder til Dropbox
www.dropbox.com/sh/mmhifamvazdvfn8/AACDfKEBjLP35TEshL9C2x8Ia?dl=0

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. maj 2019 kl. 19.40

Hvad er problemet med ukrudt i plænen?
Jeg fjerner kun tidsler og de allerstørste mælkebøtter. Det gør jeg med mæljebøttejernet.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. maj 2019 kl. 20.52

Se mit svar her www.havenyt.dk/forum/byhaver/19887.html#e134869
Det er nærmest en parallel tråd.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 13. maj 2019 kl. 14.52

I år blomstrer plænerne vidunderligt med tætte bestande af vild stedmoder. Vi nænner ikke at klippe de smukkeste steder.
Et par mælkebøtter indimellem er måske ikke ønskede, men det er havens smukkeste "bed"

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. maj 2019 kl. 18.38

Plænerens er helt og aldeles forbudt at bruge! For alle- ikke bare økohippier.

Nu vil jeg fx gerne have ukrudt i min plæne, men udover den nu mest består af hvidkløver, mælkebøtter hist og her (men dem elsker jeg!), så er en forsigtig invasion af ærenpris pt blevet skånet for nedklipning, i håb om at de vil brede sig.
Bellis har jeg desværre kun fåtallige- i et sydvendt bed.

Da jeg var barn (for snart længe siden) var bellis og ærenpris almindeligt plæneukrudt- og også hvidkløver (så man kunne lede efter 4-kløvere! ;-) )- og Rød Arve (Grine-til-Middag), men dem har jeg ikke set i årevis.

Man kan jo godt have en plæne med ukrudt i, uden den er den rene ukrudtsmark. På den anden side er en golfbaneplæne sikkert pæn, men det rene edder opg forgift for fugle og insekter.
Og dog: De er sikkert gode til Gåsebiller og Stankelbenslarver.

Biodiversitet er vigtig!

Mvh
Tine-
Og PS: Min nabo sprøjter sin gårdsplads- og vores fællesvej. :-(

Nyt svar til emnet »Ukrudt i plænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ukrudt i plænen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider