Forum

Hvad er det her for en plante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Vestergaard, 18. august 2020 kl. 7.49

Kære alle,

Jeg har nedlagt et bed i min have og skal i stedet plante græs. Imidlertid er der en enkelt plante, som jeg har svært ved at få bugt med. Jeg har vedhæftet billeder af den og håber, at nogen herinde kan hjælpe mig med at finde frem til, hvad det er for en plante? Og måske nogen har et godt råd til, hvordan man kommer af med den for bestandigt?

Lige nu har den fat i et område på måske fem gange fem meter, men den er virkelig aggressiv og vokser relativt hurtigt. Jeg forsøger at grave dem op med rod, så snart jeg ser dem, men der går kun et par dage, så er der nye på vej. Rødderne er væsentligt mere kraftige end normalt ukrudt. Bliver planterne bare en smule store, bliver rødderne helt grenede.

Jeg vil virkelig gerne af med dem, inden de begynder at sprede sig til resten af haven.

På forhånd mange tak for hjælpen og fortsat rigtig god sommer.

Mvh Claus Vestergaard

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. august 2020 kl. 8.53

Hej Claus Vestergaard

Mine bud er i retning af blodribs eller en af de tornfrie brombær - men det vigtigste er jo nok alligevel, hvordan du slipper af med de mange skud.

Der er jeg til gengæld helt sikker på en metode, som virker:
Grav - og grav virkelig dybt.

Det tilbageværende rodnet har åbenbart et omfang som har lagret så meget energi, at der er rigeligt til adskillige nye skud.
Så du skal "helt i bund" - og have så meget som muligt af roden med op. Det kan blive et anseligt hul på måske op til 80 - 100 cm dybde.
Det kan være en hjælp for dig selv at lægge de forskellige jordlag i bunker udenom hullet (evt på pressenninger, så det er let at få det hele med tilbage i hullet og så du mindsker skader på omkringstående planter.
Læg den sidst opgravede jord ned først osv osv. Det er vigtigt for de jordlevende organismer, at de kan genetablere sig i det jordlag, hvor de nu har deres foretrukne væsktbetingelser - uden flere forstyrrelser end højst nødvendigt. Og det er vigtigt for græs / andet ,du vil plante efterfølgende, at den bedste muld er øverst.
Kommer du til at mangle jord efter at have fjernet rodnettet (og det er en meget sandsynligt situation) kan du overveje at dumpe nogle marksten nederst i hullet, inden du fylder det igen.

Orker du ikke et omfattende gravearbejde og kan du ikke få nogen til at gi' en hånd - ja, så er der jo mulighed for at kontakte et firma, som tilbyder stubfræsning og høre, om det er en opgave, de har grej til at løse.

Venlig hilsen
Lone

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2020 kl. 9.27

Jeg synes også det ligner noget af ribes slægten. Man fristes til at sige solbær. Usædvanligt at de bliver sådan et ukrudtsproblem. Har du evt fræset gennem rødderne fra gamle buske?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2020 kl. 9.33

Mon ikke det er en Geum urbanum?
Se mit tidligere indlæg
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/19889.html
Ingeborg

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 18. august 2020 kl. 17.08

Kvalkved måske?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 18. august 2020 kl. 21.37

Jeg tænkte straks høstanemone-blade.
Ja, den breder sig, men den er så fin og insekterne elsker den, så det må den gerne hos os....breder den sig ud i græsset bliver den jo bare slået når plæneklipperen en gang i mellem kommer forbi.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2020 kl. 12.23

Hvis det var mit bed, og der skulle være græsplæne, så ville jeg slet ikke bekymre mig om små uønskede planter.
Det er min erfaring, at den slags problemer løser sig selv med lidt tålmodighed og den rette klippestrategi.
Man behøver ikke engang at så græs. Det skal nok komme af sig selv.
Men får man lidt græstørv tilovers, når man stikker kanter eller renser mellem fliser, så kan de bruges som transplantat pletvist og vandes lidt i et par uger, så området hurtigere bliver dækket med græs.
Det sparer blandt andet tid, arbejde og penge, og der bliver ikke noget med, at græsset ikke må betrædes. Det må også blive mit postulat, at man ender med at få en sundere og stærkere græsplæne, som også er mindre modtagelig for ukrudt, når man vælger græs, som i forvejen har vist sig overlevelsesdygtigt i det lokale økosystem.

Men er de små planter f.eks. en forvildet brombær og op langs en mur eller et andet bed, så kan der selvfølgelig være god grund til streng bevogtning af den kant, hvor man ikke kan komme til med græsklipperen.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Vestergaard, 20. august 2020 kl. 8.01

Hej alle,

Tusind tak for jeres svar. Efter at have googlet lidt ligner planten i mit nedlagte bed allermest billederne af høstanemoner ud fra bladene. Jeg kan læse, at andre også har problemer med, at de kan sprede sig ret voldsomt. Men som det også bliver skrevet, så er det måske en opgave for plæneklipperen. Virker det ikke, må jeg i gang med spaden og grave dybt.

Endnu engang mange tak for hjælpen!

Mvh Claus Vestergaard

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. august 2020 kl. 11.19

Høstanemone- du har lavet rodstiklinger med din fræser :)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2020 kl. 14.53

Det burde jeg have set for jeg har faktisk selv høstanemone. Hos mig har den ikke været særlig aggressiv og holdt sig inden for nogle få m2 i årevis. Mange planter kan forekomme aggressive hvis man får spredt levedygtige rodstumper ved jordbehandling. Jeg tænker du bare skal hive dem op når du ser dem en tid, så får det ende. Hvis du da ikke vil lade dem vokse og nyde de fine blomster.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Esper Storm, 24. september 2020 kl. 15.14

Det er en høst Anemone!!!!!

De er meget insisterende, men hvis du bliver ved med at slå græsset og den skal den med tiden nok forsvinde.

Men ellers bliver de til meget smukke blomstrende planter i efteråret....

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Esper Storm, 24. september 2020 kl. 15.14

Det er en høst Anemone!!!!!

De er meget insisterende, men hvis du bliver ved med at slå græsset og den skal den med tiden nok forsvinde.

Men ellers bliver de til meget smukke blomstrende planter i efteråret....

Nyt svar til emnet »Hvad er det her for en plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad er det her for en plante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider