Forum

Beskæring af Lærkehæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin C., 19. december 2020 kl. 13.59

Hej
Jeg har læst at man kan beskære en lærkehæk kraftig(dec-feb), så længe man kun tager én side af gangen pr. år. evt. én side plus toppen 1. år.

Men kan/skal jeg beskære helt ind til stammen?

Stammerne er blevet temmelig tykke, og står tætte, kan jeg med fordel "luge" hver anden væk?

Mvh. Martin

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. december 2020 kl. 23.14

Hej Martin

Prøv og læs denne artikel om beskæring af lærkehæk.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/10378.html

Hvis ikke du finder svaret her må du vende tilbage igen.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin C., 21. december 2020 kl. 13.49

Hej Søren
Den artikel havde jeg læst, men blev ikke klogere ift. mine spg.

Mht. sorten, så vil jeg tro at det ikke er den rigtige - Japanske.

Det står man skal holde den under 20 cm. betyder det at jeg kan beskære helt ind til stammen? Eller vil det være en fordel at lave nogle "stumper" være, til at skyde fra?

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. december 2020 kl. 14.20

Vi har også en 45 år gl. lærkehæk, som et par steder er slidte, fordi havens fugle bruger den som shelter, når de flyver fra foderbrædtet. Jeg troede ikke at lær kunne beskæres for at skyde igen fra tykkere stammer. Lærk opfører sig vel ikke som liguster?
Ingeborg.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. december 2020 kl. 14.20

Vi har også en 45 år gl. lærkehæk, som et par steder er slidte, fordi havens fugle bruger den som shelter, når de flyver fra foderbrædtet. Jeg troede ikke at lær kunne beskæres for at skyde igen fra tykkere stammer. Lærk opfører sig vel ikke som liguster?
Ingeborg.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin C., 21. december 2020 kl. 16.40

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. december 2020 kl. 22.19

Jeg ville mene at du ikke vil få en tæt hæk ved at gå så kraftigt til værks. Normal vil der stå at man, som eksempelvis med liguster, kan fortage en kraftig tilbage beskæring, men det er ikke min erfaring at lærk skyder fra gammel ved som det kendes fra liguster.

Jeg har ikke selv den store erfaring med lærk

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Hemmingsen, 23. december 2020 kl. 18.35

Hejsa

Har ikke selv erfaring men har konsulteret min RHS bog om beskæring :)

Ifølge den, så skyder lærk, ligesom de fleste andre nåletræer, ikke fra “gammelt” træ, uden ellers at angive hvor gammelt det så er. Men det vil sige at skærer du helt ind til stammen så skyder der ikke noget nyt. Du har i stedet opstammet din hæk.

Udtynder du som du foreslår kan det være at de andre lukker til efter nogen år, du kan evt. hjælpe på vej ved at binde grene ind.

Når man læser om lærk som hæk virker det som noget der kontinuerligt skal klippes og holdes i form, hvis det først løber fra en er det for sent. Men igen, har ikke selv erfaringer så kun andenhånds råd....

Mads

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. december 2020 kl. 23.01

Hej Mads Hemmingsen.
Det er præcis den erfaring jeg har gjort. Lærk skyder ikke fra en gammel tyk stamme. Det eneste man kan gøre for at skjule eventuelle huller er at bruge de friske grene til at flette ind i hullerne og blive ved med at studse disse grene, som så vil sætte sidegrene. På den måde holder jeg min gamle lærkehæk i præsentabel stand.
En lærkehæk er smuk året rundt.
Ingeborg

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin C., 24. december 2020 kl. 8.21

Mange tak for jeres svar

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin C., 24. december 2020 kl. 8.21

Mange tak for jeres svar

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin C., 24. december 2020 kl. 8.21

Mange tak for jeres svar

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 24. december 2020 kl. 10.18

Hej Martin.
Du er i gang med at finde det bedste svar, som du kan få. = Din egen erfaring!
Det er en rigtig god idé, at lave en forsøgsbeskæring på en lille del af hækken, inden endelig beslutning træffes.
At 'luge ud' / tynde i lærkehækkens planter, synes jeg ikke er en god idé, - du vil vel gerne have en tæt hæk?

Jeg har ingen erfaring med lærke HÆK, men dog en del mht. lærke TRÆER. Flere af mine 30 år gl. lærketræer bliver ca. hvert 3. år afkvistet/stammet op. Mine træer ved ikke, at de ikke 'kan' skyde fra stammen igen, - så de skyder alligevel ½m. om året ud fra bar 20-30cm. tyk stamme :)

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. december 2020 kl. 11.33

Måske har enkeltstående træer bedre betingelser, lys og luft til at skyde fra gammelt træ?
Ingeborg

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Hemmingsen, 1. januar 2021 kl. 10.52

Hey

Heldigvis er Jens Thejsen enig med James lærketræ om at det godt kan skyde fra gammelt ved :)

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/traeer_og_buske/848.htm

Godt nytår

Mads

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. januar 2021 kl. 12.22

“Versuch macht klug”
Et gammelt tysk ordsprog. Og hvis du ikke tror på min 50 årige erfaring med vores lærkehæk, må du gøre din egen erfaring.
“ kan” er ikke ensbetydende med “skal”.
Udover lærkehækken plantede vi de tiloversblevne træer i en mere luftig række, som er blevet bar forneden uden at skyde nyt.
Men en anden kuriøs ting er et af disse træer plantet enkeltvis. På et tidspunkt for 30 år siden stod det i vejen for et projekt og vi savede stammen ned til 1,5 m højde. Det har IKKE skudt igen, men stammen er der stadigvæk, stærkt forvitret men stadigvæk ikke til at rokke. En smuk skulptur med fremstående strukturer hvor de tidligere grene sad. Lærketræ er yderst holdbart.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. februar 2021 kl. 13.55

Slettet af administrator 3. februar 2021 kl. 15.28.

Nyt svar til emnet »Beskæring af Lærkehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af Lærkehæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider