Forum

Tørke, organisk gødning, NPK gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2022 kl. 10.57

Der har aldrig været så meget mos i plænen som i år, hvor jeg på skyggefulde steder kan rive mos op i håndstore flader. Under mosset er jorden hård og knastør, med enkelte græsstrå … som skægstubbe :-(.
Det er som om den fugtighed og smule væde vi har fået aldrig er nået længere ned i jorden end til mosset.
Senest har jeg dog tænkt over om den smule ORGANISK gødning jeg gav i forsommeren slet ikke har været godt. Når jeg har brugt NPK gødning i andre år, har det kunnet få mosset til at forsvinde.
Jeg kunne undlade at have græs på det viste sted, men kan ikke finde på et alternativ. Der er en del færdsel på stedet året rundt til kompostkasser, komposttønde, redskaber og brænde.
Vild med vilje kan ikke bruges der!
Mvh

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2022 kl. 11.03

Billeder til ovenstående

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. september 2022 kl. 12.50

Jeg ville finde et andet sted, hvor der er rigeligt græs, og så snuppe noget derfra.
Med en skarp spade næsten vandret kan der hurtigt flyttes nogle 'pandekager'.
Men det er nok nemmest og bedst at gøre, når det lige har regnet.
I min egen have ville jeg blæse på, om der er ukrudt i tørvene, og hvis det var et sted, hvor jeg ikke behøvede at gå, så ville jeg nok kun dække halvdelen af arealet og vente tålmodigt på, at tørvene selv vokser sammen.
Under alle omstændigheder vil det være godt, hvis det får lidt fred og ekstra vand den første tid. Men det går langt hurtigere end at så.
Jeg har endnu tilgode at se en græsplæne, som mangler gødning.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2022 kl. 11.28

Jeg har desværre ikke fået input på mit indlæg, men har haft tid til at tænke: aldrig har jeg haft så grim en efterårsgræsplæne. Årsagerne skyldes måske den organiske pelleterede gødning. Den er længe om at virke på græsrødderne og skulle også først kunne udfolde sin virkning når pillerne er opløste og sivet ned i jorden. På grund af tørken er græsset blevet udsultet og på skyggefulde steder har mosset kunnet kvæle græsset. Den smule fugtighed i form af regn og dug er forblevet i det efterhånden tykke moslag, hvor ingen væde er trængt ned til græsrødderne. Det var altså ingen god ide med den organiske gødning. Jeg kan ligefrem skrælle mos af i store flager.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. september 2022 kl. 21.13

Det er åbenbart dårligt ulejligheden værd at svare.

Men jeg vil da alligevel godt tilføje, at det ikke er spor mærkeligt, at en græsplæne bliver gul under en tørke.
Jeg vil i den situation endda mene, at gødning kan forværre skaden betydeligt, fordi det hjælper med at svide græsset.
Det er vand, der mangler, ikke gødning.

Derforuden kan det have betydning, hvor hurtigt man er ude med græsklipperen om foråret.
Venter man lidt og leger vild med vilje i nogle uger, så vil græsset sætte dybere rødder, som gør det mere resistent imod tørke resten af sommeren.
Hvis man derimod klipper tidligt og gøder i overfladen, så vil flere græsrødder lægge sig i overfladen, hvor der meget hurtigt kan blive vandmangel.

Græssorten har også betydning. Men der er naturen så forunderlig, at hvis man aldrig køber græsfrø, men altid holder sig til det eksisterende græs f.eks. ved at flytte totter, så vil man efterhånden få en type græs, som passer godt til de lokale forhold.

Angående mos og gødning, så husker jeg et år, hvor min far gav græsplænen NPK, fordi han havde købt for meget til køkkenhaven.
Mosset på de skyggefulde områder forsvandt ikke. Til gengæld kunne min mor det år ikke bestille andet end at slå græs. Hun fik kun to pauser, fordi græsklipperen brød sammen og skulle køres til ekstra service.

Ud over, at det ikke virker, eller virker dårligt, vil jeg også mene, at man er tæt på et brud på reglerne, hvis man anbefaler gødning som et bekæmpelsesmiddel imod ukrudt. Ved den næste revision af forumreglerne vil jeg håbe, at det kommer til at stå helt klart, at sådan noget griseri ikke hører hjemme i et økologisk forum. :-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2022 kl. 7.54

Jeg håber ikke at nogen har fået den opfattelse at jeg vil bruge NPK GØDNING FOR AT SLÅ MOS IHJEL. Jeg vil give GRÆSSET bedre betingelser for at udkonkurrere mosset ved at tilføre en hurtigtvirkende gødning. DEN LANGSOMTVIRKENDE ORGANISKE gødning var nærmest spild. Det havde været bedre for græsset med en god start i denne tørre sommer. Men hvem kunne forudse tørken i de første forårsmåneder?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. september 2022 kl. 7.17

Jeg vil gerne anbefale, at læsere, som er interesserede i emnet, også kaster et blik på denne tråd:
www.havenyt.dk/forum/ris_og_ros/22161.html

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. september 2022 kl. 11.09

Ingeborg.

Organiske langtidsvirkende gødning skal udbringes i det tidlige forår,dvs i februar -marts måned og det er de færreste, der gøre det. Problemet med organisk gødning er også at de skal omsættes i jorden, modsat kunstgødning, der virker med det samme om man så må sige.
Derfor løber man også ind i et miljø problem når Vorherre ikke giver regn og i tre måneder må se en voldsom tørke i haverne og ikke vander. Men når vi når til september og forhåbentlig får regn frigives en del af gødningen igen og så kan græsset nå at få glæde af det

Nyt svar til emnet »Tørke, organisk gødning, NPK gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tørke, organisk gødning, NPK gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider