Forum

Plante foran klematis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Pedersen, 1. maj 2025 kl. 5.19

Hej
Kan man plante vintergrøn foran en gammel klematis for at give skygge hele året? Eller vil vintergrøn brede sig for meget og tage for megen næring fra klematis?
Kræver en gammel klematis gødning?
Mvh Anna Pedersen

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2025 kl. 11.08

Hej Anna.

Du kan sagtens plante Vinca eller vintergrøn som den også kaldes i foden af en gammel klematis. Men begge planter vil gerne have lidt gødning især i starten . Husk også at give det vand...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. maj 2025 kl. 11.48

Anna Pedersen

Jeg ved ikke meget om klematis, og det afhænger af jorden, men hvis der ikke er tegn på mangelsygdom, som ikke kan skyldes for meget eller for lidt vand, så ville jeg ikke bekymre mig om gødning. Gødning kan forgifte og dræbe. Se evt. mere her:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/klatreplanter/1461.html

Min erfaring med vinca er, at den ofte breder sig for meget og kvæler for meget.
Men hvis du kan styre yderdiameteren, så har du måske fundet et helt rigtigt sted til den.
Vinka har jeg aldrig nogensinde fundet det nødvendigt hverken at gøde eller vande (jeg tror vist, at Søren må bo i en grusgrav eller på Høfde 42 ;-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2025 kl. 11.58

Hej Jakob.

Gødning behøver nødvendigvis ikke at være giftigt. Tænk bare på kompost . Men det må Anna selv afgøre. Mht. vanding så vil det være en god ide da vi er ved at være i vandunderskud, men heldigvis lover de vand her i køge de næste 3 dage. Så må vi håbe at det kommer .

Men min jord er milde talt elendig og jeg har igennem tiden sat mange hårdføre planter i haven som ikke er kommet op, selv om jorden har fået kompost og en del flis har det ikke hjulpet synderligt meget .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Pedersen, 1. maj 2025 kl. 12.17

Mange tak for jeres svar. Min erfaring er også, at vintergrøn ikke kræver gødning, den gror lifligt selv her i det varme forår, hvor jeg heller ikke engang har vandet den. Heller ikke der, hvor den står i megen sol. Og min jord er lettere sandet. Så jeg er godt klar over, jeg skal holde den i ave, hvis jeg planter den foran klematis, som jeg til gengæld har vandet og givet kompost og gødning i år. Dog ikke hvert år..
Vh Anna

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Pedersen, 1. maj 2025 kl. 12.17

Mange tak for jeres svar. Min erfaring er også, at vintergrøn ikke kræver gødning, den gror lifligt selv her i det varme forår, hvor jeg heller ikke engang har vandet den. Heller ikke der, hvor den står i megen sol. Og min jord er lettere sandet. Så jeg er godt klar over, jeg skal holde den i ave, hvis jeg planter den foran klematis, som jeg til gengæld har vandet og givet kompost og gødning i år. Dog ikke hvert år..
Vh Anna

Nyt svar til emnet »Plante foran klematis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plante foran klematis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider