Skrevet af: D. Pedersen, 8. august 2009 kl. 21.36
Jeg har det problem at mine hortensia ikke er blå nok. Ved det afhænger af PH værdien, men synes den ser korrekt ud. Istarten var de mørkeblå, men nu er de nærmere lyseblå/farveløse. Er det naturligt at de gør det efter af have blomstret noget tid?
Har også tænkt på at vandværksvand ikke er godt pga. for høj PH. Regnvand er sikkert bedre.
Kan man komme til at bruge for meget af "farv mig blå", hvis det f.eks. er i hver vanding, det kan planterne måske også tage skade af?
Skrevet af: Boi Jensen, 9. august 2009 kl. 13.15
Hej DP
Farven på visse hortensiaer kan ændres ved tilsætning af aluminiumsulfat eller tilsætte sur spagnum, evt. flis med et vist indhold af bark, som også gør jorden sur. I den sure jord frigives aluminium i jorden og så bliver farverne i blomsterne i de sorter, den kan ændres på til den blålige side.
Derfor vil hortensiaer oftest blive med blå blomster, når de plantes sammen med surbundsplanter, hvor PHen holdes under 5,5.
Ved Ph over 5,5 og op til 7 vil blomsterfarven bliver fra blåviolet over violetrosa til stadig renere rosafarver.
Hvis der bruges aluminiumsulfat kan det vandes ud ad flere gange, når der vandes alligevel med 2½ promille sulfat. Start gerne i efteråret med udstrøning af 1 g aluminiumsulfat pr. m2.
Husk at visse grupper af hortensiaer er mere blomstersikre end andre. De mest sikre er Hydrangea arborescens Annabelle (hvid), Hydrangea Preziosa, Hydrangea serrata typerne, hvor følgende sorter oftest ses: Blue Ann, Blue Bird.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Ann Hansen, 10. september 2009 kl. 12.34
Hej!
Jeg har læst et sted at man kan tage skud af sin Hortensia hvis man vil have flere af dem. Jeg har af min lyserøde Hortensia taget 6 topskud og sat i vand i mørke beholdere. Efter 1014 dage, har jeg læst, skulle de danne rødder. Det gør mine bare ikke! Har jeg gjort noget forkert?
Skrevet af: Martin P, 10. september 2009 kl. 14.31
Du skal huske at skifte vand dagligt.
Ellers kan man også prøve at komme stiklingerne i en potte jord, og se om det lykkes bedre.
Skrevet af: Ann Hansen, 10. september 2009 kl. 14.56
Tak skal du have Martin, det har jeg jo ikke gjort! Jeg har også tænkt på det der med jorden. Det bliver nu nok løsningen!
Ann
Skrevet af: Martin P, 10. september 2009 kl. 23.43
Hej igen Ann
Læs dette spørgsmål, der står en udførlig beskrivelse:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/1013.html
Læs også de efterfølgende kommentarer.
Go' fornøjelse.
Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2009 kl. 7.58
Hej Ann og Martin
Stiklingeformering går altså ikke hvis I starter i vand og så bagefter flytter over i jord eller spagnum. Iøvrigt er det for sent på året nu, der er simpelthen ikke lys nok, bortset fra stedsegrønne stiklinge.
De rødder en stikling kan sætte i vand er en helt anden type, end de endelige rødder, der kun kan sættes i jord, så prøver man først i vand, skal stiklingen sætte rødder 2 gange og det lykkes næsten aldrig.
Hvis I vil lave noget en anden gang, skal I før i gang, gerne juni og så lykkes det ofte, når stiklingene sættes i luftig jordblanding, gerne en blanding af jord, spagnum, groft grus/sand afhængig af på hvilken af Storebælt, I befinder Jer.
Brug evt. vinteren på at låne bogen "Politikens bog om planteformering" udgivet år 2000 på biblioteket. Den beskriver med både tekst og billeder, hvordan det kan gøres.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. september 2009 kl. 8.31
Man kan fint sætte hortensie-stiklinger helt hen til jul i bunden af drivhuset. Omtalt i et ældre nr.af Haven.
De skal bare være halvforveddet og bladene klippes af.
De har rødder til foråret.
Anne Marie
Skrevet af: Birgite Abild, 13. september 2009 kl. 16.13
Jeg har egentlig lært også af egen erfaring at man ikke må klippe hortensia ned. En ældre bekendt klipper sine ned hvert år og de blomstrer fint. Desuden havde jeg besøg af én som pr refleks gik og nippede hovederne af, indtil jeg fik ham stoppet.
Findes der en sort som kan tåle den slags? og hvad gør jeg så når de begynder at fylde for meget?
VH/Birgitte
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. september 2009 kl. 20.35
De gamle Bouquet Rose hortensia tåler totalt nedklipning hvert forår,da de blomstrer på et års grene. Det gør de moderne tyske og hollandske typer ikke, så fryser de tilbage kommer der ingen blomster, kun blade.
Anne Marie
Skrevet af: Bente Røsling, 4. juni 2013 kl. 9.31
Hvordan får jeg fat på den gamle hortensia Bouquet Rose? er det den der sælges under det navn i almindelige havecentre?
Mvh. Bente
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.