Forum

Viburnum – beskæring?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian H., 26. marts 2010 kl. 11.43

Hej

Jeg har to opstammet viburnum tinus, som har fået en del frostskade i form af visne blade - dog kun de yderlige blade. Skal de skæres væk - og kan jeg gøre det nu?

Venlig hilsen
Brian

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 14.03

Jeg søgte lige på det latinske navn og fandt at Steen Porse nævner at den er meget sart . Den kaldes i øvrig "vintersnebolle" . www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/5796.html

Jeg vil derfor råde dig til at se hvor meget, der springer ud og så fjerne alt det døde . Det er vigtigt at du ikke klipper mere af end hvad der er nødvendigt, da det er begrænset, hvor meget tilvækst der kommer igen . Det er også vigtigt at nævne at du helst ikke må give dem (og andre planter) gødning efter august måned. Skuddene, som dannes her, kan ikke nå at modne inden vinter . Dette resultere i at skudene nemt får frostskader . Det er især et problem , hvis man bruger organisk gødning, da der hele tiden frigøres næring , så længe der er fugt og varme til stede .

Nyt svar til emnet »Viburnum – beskæring?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Viburnum – beskæring?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider