Forum

Erantisfrø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. februar 2004 kl. 19.40

Jeg har fået en masse erantisfrø indhøstet sidste år. Kan de sås nu? Jeg er godt klar over at de ikke blomstrer før om 3–4 år!

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 18. februar 2004 kl. 20.02

Ja,det kan du godt.Da vi for nogle år siden byggede hus, indsamlede jeg en del frø som jeg såede næste forår og i dag er der et tæppe.Men der må ikke rodes alt for meget hvor der er sået, heller ikke de næste år hvor knoldene skal have ro.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. februar 2004 kl. 23.35

Jeg tror du skal skynde dig at så. Jeg kan se på mine fotos, at i 2003 var kimplanterne i hvert fald oppe den 13. marts. Se fotoet her:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/502.html

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 19. februar 2004 kl. 9.43

Det var et lidt overraskende svar. Jeg har sået erantisfrø mange gange, men jeg gør det på det tidspunkt, hvor planterne selv smider de modne frø, det vil sige i april eller maj. Er det ikke også nærmest det, der står i den artikel, der er link til?

Venlig hilsen

Merete

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. februar 2004 kl. 10.53

Du har ret – selvfølgelig er det bedst at så dem, lige når man plukker dem, så evt. spirehvile bliver ophævet i efteråret, når det begynder at blive koldt. Det er den fremgangsmåde, der står i artiklen

Men i det her tilfælde er de blevet plukket og Martin Larsen har dem som frø nu. Så derfor anbefalingen til ham om at skynde sig at så her i februar, da de spirer frem allerede i marts. I hvert fald, når de er drysset naturligt ned fra planten eller sået på dette tidspunkt.

Alternativet ville jo være at vente med at så dem til sommer. Men hvorfor ikke tage chancen og komme et år før fra start. Kommer de i foråret er det fint. Ellers kommer de sikkert næste år, eller man kan plukke nogle nye frø og så dem med det samme.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 19. februar 2004 kl. 15.19

Jeg har nu sået frøene. Så bliver det spændende om de når at komme op i år!

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Mørk, 5. maj 2004 kl. 3.07

Jeg synes det er en god ide, når man sår f.eks. erantisfrø at så dem i en stor flamingokasse fyldt med jord. Kassen "glemmes" under en busk eller et andet beskyttet sted i haven indtil den er fuyldt med blomster. Så kan man lægge knoldene i rent jord og man skal ikke luge mellem de små frøplanter.

Nyt svar til emnet »Erantisfrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erantisfrø

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider