Forum

Hvorfor visner mine agurker (frugten)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 25. august 2013 kl. 17.50

Jeg har i år haft 4 Saladin agurker i mit drivhus, som jeg selv har sået 1. april. Hele sæsonen har de sat agurker af, men langt de fleste visner. Her 25 august har jeg høstet under 10 agurker på det fire planter.

Er der nogen der ved hvorfor?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. august 2013 kl. 18.04

Hej Søren

Hvor er dine sideskud?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 25. august 2013 kl. 18.13

Der kun kommet et på én af planterne helt nede for neden.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. august 2013 kl. 19.35

Hvordan dyrker du dem? De er nemlig ret lyse, og det kan være enten overvanding, gødningsmangel - eller evt. skadedyr...

Jeg dyrker selv Saladin F1 og er meget tilfreds med sorten, så det er ikke der, problemet ligger.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. august 2013 kl. 19.43

Ja, hvordan dyrker du dem?

Prøv evt. at klippe topskuddet på én af planterne og så hold snitterne fra de sideskud, som måske skyder frem i bladhjørnerne på hovedstængelen.

Det forudsætter selvfølgelig, at du ikke allerede har nippet sideskud af :)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 26. august 2013 kl. 8.41

OK, i får den fulde historie.
Jeg købte et nyt på 21 m2 drivhus i vinters som erstatning for mit gamle 6,2 m2. Der er lagt fliser i drivhuset, og der hvor jeg har planter, er der taget en flise op, så jeg dyrker direkte i jorden. Jeg har altid dyrket i jorden og altid brugt et Hydromat drypvandingsanlæg.

Når jeg tidligere har spiret agurker og tomater i potter, og når planterne har fået et par blade er de kommet i kælderen, hvor der er køligt men lyst. Det har altid gået fint. I år ville jeg gøre det endnu bedre og købte derfor Root Trainers og en vækstlampe. Det gav ikke de resultat jeg havde håbet på for både tomater og agurker voksede meget langsom, og da de blev plantet ud to de lang tid om at få fat.

Men de fik fat, og begyndte at vokse, men agurkerne blev ved med at visne.

Jeg er sikker på de har fået nok gødning. Vandingsanlægget er sat til at give 2-3 l i døgnet pr. plante, men det er jo ikke helt sikkert det stemmer.

I begyndelsen af august fik jeg spindemider, men dem fik jeg has på med en olieemulsion, og planterne vokser videre.

Så mit eget bud er en dårlig start på sæsonen, eller for lidt vand. Hvad siger i? Vil det give de symptomer i ser?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 26. august 2013 kl. 15.24

En hurtig Googling viser at du ikke er alene:

-----------------------------------------
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/536.html

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/10620.html

www.e-pages.dk/bogodt/35/40
-----------------------------------------

mvh / én som selv har problemet (dog med agurker dyrket i kapilærkasser)!

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 27. august 2013 kl. 10.27

Efter at have læst dine links igennem hælder jeg til, at de har fået for lidt vand. Stænglerne er tynde og lysebrune.
Jeg vil prøve at give dem mere vand resten af sæsonen, og se om det når at have en effekt.

Fra dit øverste link har jeg klippet nedenstående:
Undersøg rodsystemet
Hvis det ikke hjælper at regulere antal frugter, ville jeg undersøge, om agurkeplantens rodsystem er i orden. Start med at se, om stænglen ser hel og fin ud. Den kan være flækket, hvis planten har været udsat for udtørring. Agurker tåler absolut ikke at mangle vand, men tåler lige så lidt overvanding og slet ikke stående vand omkring rodhalsen.
Selve roden er det jo svært at komme til at se, men den skal være tyk, velforgrenet og der skal være hvide rodspidser. Mangler disse, og ser roden mere brunlig ud og er tynd, er det her problemet er.
Hvis det ikke hjælper at udtynde frugterne, tvivler jeg på, at du kan gøre ret meget for at redde planten, men du kan selvfølgelig lade den stå 1–2 uger og fortsat passe den godt og se, hvad der sker.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. august 2013 kl. 20.19

Hej Søren når du har lagt fliser i hele husets gulvareal, har du vel haft et fast underlag, måske et lag grus, der er trykket godt sammen, så tager du en flise op, blander måske lidt jord i de øverste lag, planter en agurkplante, giver den vand og gødning, men det overskydende vand kan måske ikke trække ned i undergrunden, så vil den stakkels plante soppe, og derved rådner rodspidserne, de små agurker bliver "kvalt" i fødslen (ingen vand og næring). Redningen kunne være, at du laver en ramme til at sætte omkring planten, i samme størrelse som plantehullet, gerne 15 - 20 cm høj, sænker den nederste del af plantestængelen ned i kassen, og fylder en god næringsrig jord oveni, i løbet af kort tid vil der være nye rødder på den nedsænkede stængel, og fri fart til agurkerne. Hilsen Henry G.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 28. august 2013 kl. 10.49

Det tror jeg ikke er problemet.

Jeg har gravet det sand væk flisen lå i. Nedenunder har jeg en sandet jord der dræner fint - det er jo Vestjylland det her :-)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. august 2013 kl. 14.48

Jeg boede engang i den vestlige del af sønderjylland, der hvor der af og til var flyvesand forår og efterår. Agurkerne kunne ikke gro i den jord, derfor lavede jeg en blanding af 1 del gl. kogødning og 3 dele findelte blade ( Bøg), på den måde kan planterne nå at få fat i gødningen, inden den forsvinder ned i den sandede jord, før i tiden plantede man på halmballer, der var dækket af et tyndt lag jord. Henry G.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 5. september 2013 kl. 20.06

Så har der været skruet op for vandet i nogen tid, og de nye agurker er ikke visnet. Så jeg konkludere at det var vandmangel.

Det undre mig dog lidt, da jeg har sat vandingsanlægget (hydromat) til ca. 3 liter pr. døgn pr. plante. Og det har jeg testet ved, at se hvor længe det var om at fylde et litermål.
Nu giver det det dobbelte.

Nyt svar til emnet »Hvorfor visner mine agurker (frugten)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvorfor visner mine agurker (frugten)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider