Skrevet af: Karen Giersing, 2. juni 2016 kl. 22.10
De grønne blade på mine roser ruller sig sammen. Efter nogen tid bliver de mørke og visner. Har prøvet at rulle dem ud, men kan ingen skadedyr se? Jeg har mange roser og mange rullede blade. Er så bekymret her lige før roserne skal blomstre. Hvad kan jeg gøre?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juni 2016 kl. 22.35
Får de vand nok?
Skrevet af: Gartner Duun, 2. juni 2016 kl. 22.50
Enig med Vibeke, at alt trænger til vand .
Er det nyplantet roser?. Så er det ekstra vigtig at de holdes med vand .
Skrevet af: Karen Giersing, 2. juni 2016 kl. 22.52
Til Vibeke Dyrst,
en mulighed ja, men det er jo ikke hele plantens blade, heller ikke specielt de unge skud. Det kan være en enkelt gren på en stor rosenbusk, der er "angrebet". Bladene ruller sig sammen fra siderne ind mod midterribben.
iøvrigt er jeg igang med at vande i håb om at styrke immunforsvaret.
tak for diit forslag.
Skrevet af: Karen Giersing, 2. juni 2016 kl. 22.54
Tak for svar Søren Dyrst. Jamen nu er I to, der siger det samme, så jeg fortsætter vanding. Det blir det meste af natten.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. juni 2016 kl. 0.56
Er du helt sikker på, at der ikke gemmer sig en lille larve inden i de sammenrullede blade ?
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/101.html
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. juni 2016 kl. 1.04
Her er lige et link mere. Den kan åbenbart vandre fra blad til blad, så det er ikke i alle de sammenrullede blade, at man kan finde larven.
haveselskabet.dk/spoergsmaal/roser-bladene-ruller-sammen
Skrevet af: Tilde P., 3. juni 2016 kl. 8.35
Her et andet link til det samme skadedyr.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/9652.html
Skrevet af: Gartner Duun, 4. juni 2016 kl. 21.42
Hej Karen
Jeg må nok skynde mig og bede dig lukke for vandet for jeg må give Anne Grethe ret . Ved nærmere eftertanke så tror jeg også at du har skadedyr i dine roser .Ved vandmangel ville dine blade hænge .
og ikke give sammenrullet blade.
hilsen
Søren
Skrevet af: Karen Giersing, 6. juni 2016 kl. 13.59
Tak for svar Søren, har lukket for vandet!. Mi n rosenveninde, der bor to km herfra har nu samme problem i sine roser, gad histnom det kun er i vores område.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp mine roser visner