Forum

Laurbærkirsebær ser skidt ud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten P., 10. april 2018 kl. 9.14

Vi plantede vores hæk i laurbærkirsebær i forået 2017, og den har stået flot hele sommeren og faktisk også hele den lange vinter. Men her for 1-2 måneder siden begynde planterne at forfalde ret hurtigt.

Hvad kan vi gøre for at give den de bedste muligheder for redning? Er det noget med at klippe de visne grene af, give masser af gødning eller...

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2018 kl. 9.34

Det er frostskader.
Kommer ofte, når jorden er frosset, så planten ikke kan optage vand, og hvis solen samtidig skinner, så bladene fordamper vand, så kommer skaderne hurtigt.
Forebyggende kan man beskytte med grangrene eller fiberdug.
Nu skal du bare lade de visne blade falde af. Og du kan evt. holde jorden ren under hækken.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. april 2018 kl. 9.36

Da den er frostfølsom så vil den altid fryse tilbage eller helt ned i hårde vintere , pil de visne blade af , den skal nok komme igen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten P., 10. april 2018 kl. 9.39

Tusind tak for jeres svar. Det er godt at høre.
Lars: Ift. at holde jorden ren under... Mener du at fjerne blade/ukrudt? Der vokser lidt græs inde under og mellem planterne.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2018 kl. 9.52

Det er græsset jeg tænker på. En ung plante skal ikke have konkurrence fra andre vækster.
Hvis du kan holde jorden dækket med blade eller flis, vil det (samt begrænse ukrudtet).

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. april 2018 kl. 9.53

Der smuttede noget:
Hvis du kan holde jorden dækket med blade eller flis, vil det isolere og beskytte rødderne (samt begrænse ukrudtet).

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. april 2018 kl. 10.34

Hvis du skal beskytte noget så er det toppen , dvs bladene , mod den kolde og tørre frostvind , rødderne skal nok klare sig nede i den lune jord , og når det er rigtigt koldt , så er jorden som regel dækket af isolerende sne.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten P., 10. april 2018 kl. 10.49

Mange tak for det. Jeg luger ud. 🙂

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 10. april 2018 kl. 16.54

Morten P - fortvivl ikke!

Jeg har oplevet det samme som dig, men ingen grund til bekymring ... Din busk skal nok komme igen :) ...

Se min gamle tråd her:

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/8728.html

Nyt svar til emnet »Laurbærkirsebær ser skidt ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Laurbærkirsebær ser skidt ud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider