Forum

Æblevikler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Kastaniegaard, 10. september 2018 kl. 15.57

Hej Forum Jeg har et æble træ med æblevikler og jeg læst at man kunne kalke stammen med hvidt kalk, på hvilken årstid skal jeg kalke det?
På forhånd tak

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. september 2018 kl. 16.24

Umiddelbart ser det ud som om de skal kalkes jævnligt i løbet af året.
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/27.html

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Kastaniegaard, 10. september 2018 kl. 17.23

Tak for hurtig svar, hvor meget skal jeg kalke på træet?
Hilsen Erik

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2018 kl. 7.57

Hej Erik
Det hjælper ikke overhovedet. Det er nataktive insekter på størrelse med et møl, pupperne ligger i jorden og ikke i træets revner, så selvom tro kan flytte bjerge, hjælper en kalkning ikke på det her problem.
Du kan fjerne al nedfaldsfrugt (for sent i år) og knuse dem, for indeni vil laverne være at finde, men er det et stort træ, er det nærmest en uoverkommelig opgave. Der findes fælder hvor du kan fange hannerne, og ligesom det andet, virker det i nogle år, andre slet ikke, ligesom naturen i nogle år selv løser en del af problemet, andre ikke.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2018 kl. 8.04

Ja, så er det hønsene, der skal på banen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. september 2018 kl. 8.12

Hej Lars
Ja - en tur gennem en fuglemave, tåler de nok ikke. Men lad nu være med at tro at problemet helt kan fjernes - det har altid været der, og det vil det blive ved med at være, for hvad kan du få naboerne til at gøre og insekterne kan flyve langt. Iøvrigt er de også meget specifikke på hvilke sorter de lægger deres æg i - i år har jeg haft mange æbleviklere i Per Smed æbler og nabotræerne var der stort set ingen i - lidt spændende om så små insekter kan kende forskel på smagen i de ikke udsprungne blomster, hvor æggene lægges, eller det bare er tilfældigt at de har sværmet omkring et træ i en 200 meter lang række.

Nyt svar til emnet »Æblevikler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æblevikler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider