Forum

Hassel slipper nødderne her i august

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil Boeg, 23. august 2019 kl. 7.24

Jeg har en forholdsvis ung nøddebusk (5-7 år) med store nødder. I år er der mange nødder men de falder her i august. Hver eftermiddag kan jeg samle mange nødder op. Tit på en lille kvist med blad.
Skallerne er meget lysegrønne og kun lige begyndt at brune. Kernen er pænt stor og hvid. Men jeg tænker, den burde modne mere.
Nogle enkelte kan med besvær skubbes ud af hasen.
Hvordan opbevarer jeg nødderne, når de bliver siddende i hasen. Det giver vel større risiko for mug?
Hver dag ligger der i øvrigt nogle få nye egern-bidte nødder.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. august 2019 kl. 8.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. august 2019 kl. 11.25

Jeg går ud fra, at man i en fart skal fjerne de alt for tidligt nedfaldne nødder.

Læs evt. om nøddesnudebillen her:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/26.html

M.v.h.

Doris Møller

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 23. august 2019 kl. 16.48

Jeg tror ikke det er på grund af Nøddesnudebillen at Hassel buskene smider nødderne. De nøddebuske som jeg har og som der aldrig bliver angrebet af Nøddesnudebiller, smider også nødder.

Sagen er vel, at Hassel buskene har båret så mange nødder i år, at den ikke har energi til at modne dem alle. Selv om ca. halvdelen af nødderne ikke bliver til noget - er det alligevel et super nøddeår i år, større end i mange år.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Boeg, 24. august 2019 kl. 20.28

Tak for svar. Jeg vil satse på det sidste svar om overfloden af nødder, for der er virkelig mange i år. Og de fleste af de nødder, jeg knækker, er flotte og ormefri.
Ville jeg mon kunne have hjulpet busken med gødning?

Venlig hilsen
Emil

Nyt svar til emnet »Hassel slipper nødderne her i august«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hassel slipper nødderne her i august

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider