Forum

Sommerfuglebusk, insektangreb

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bent Christensen, 27. juni 2020 kl. 9.23

Hej
Min sommerfuglebusk er voldsomt angrebet af ?? Næsten alle blade ser ud som billede
Nogen input til hvad jeg skal gøre for at få stoppet angreb?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 10.19

Hej Bent.

Prøv at læse denne tråd om samme problem.
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/10677.html

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Christensen, 27. juni 2020 kl. 13.02

Tak for link Søren D, men tror ikke det er forklaringen på de voldsomme sår på bladene.
Har forsøgt at bruge en kraftig lup til at tjekke om der er noget levende i sårene på bladene, men det er der ikke.
Jeg er stadig helt uforstående overfor årsag til det voldsomme angreb og lige nu lidt magtesløs

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. juni 2020 kl. 15.10

Det ligner gange efter minerfluer.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 16.22

Minerfluen skulle ikke lave huller i bladene i følge det jeg kan læse mig til :

Minérfluer er en artsrik familie av små fluer. De voksne fluene er ofte svarte og gule på farge, med slank kropp og forholdsvis store vinger. Minérfluenes larver lever inne i planter der de danner miner, det vil si de spiser plantevevet som er under huden (epidermis), men uten å komme til overflaten. De fleste minerer i blad men alle deler av planten kan angripes. Noen arter av minérfluer er alvorlige skadedyr i landbruk og hagebruk.

Men det er tydelig at se at den også er der. Om det så er andre insekter, der forsøger at tage minerlarverne ud af bladene kunne godt tænkes for ellers kommer der vel ikke hul i bladene?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juni 2020 kl. 16.53

Står planterne i en "stenørken"? har haft planten i mange år i div varianter og har aldrig set truende insektangreb af nogen art. Hos mig er det mere vildnis end ørken og det er meget begrænset med insektskader - de er der og det skal de også være, men meget begrænset. Stenørkener, som feks planter i krukker på store flisebelagte terrasser eller planter i kapillærkasser i drivhuse / orangerier med flisebelægning, er ofte så fattige på føde, at skadedyr kan blomstre op på netop de planter man går og kærer sig om - fordi der ikke er andet at spise :)

Bare en tanke og man får jo ikke nogle oplysninger om vækstforholdene ud fra dit billede.....

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 20.31

Hvis der er minerflue larver i bladene kun det så være hvepsene, der lavede hullerne? For at få larverne ud.. Bare en tanke.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Christensen, 28. juni 2020 kl. 19.10

Samtlige blade er angrebet i større og mindre grad også selv helt nye og ikke fuldt udviklede blade.
Kan det tænkes at det er det kraftige solskin vi har haft den sidste tid kan være “synderen”? Der er jo stadig ingen synlige insekter på busken.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2020 kl. 19.17

Snudebiller kan vist lave sådan nogle skader.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. juni 2020 kl. 21.35

Nej Claus, de kaldes billetklippere fordi de kun kan gnave i kanten.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2020 kl. 22.36

Er det ikke kun øresudebillen, eller gælder det alle arter?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2020 kl. 23.00

Som jeg læser det her er det snudebillen, der "klipper i bladene" www.ecostyle.dk/hus-og-have/produkter/nematoder-mod-oeresnudebiller, men det er ikke det, som ses på bladet som Bent har vedlagt.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 29. juni 2020 kl. 14.41

Det er vist et kedeligt træk ved alle snudebiller.

Nyt svar til emnet »Sommerfuglebusk, insektangreb«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sommerfuglebusk, insektangreb

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider