Forum

Ribs, brune blade, grønne insekter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan K., 27. april 2021 kl. 21.18

Vi har, for andet år i træk, brune blade på vores ribs og små grønne dyr på bagsiden af bladet. Udbyttet er meget begrænset. Kan nogen mon sige mig, hvad det er, og hvordan jeg slipper af med dem?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. april 2021 kl. 21.25

Jeg vil tro dyrene er bladlus, mener bladfald og få bær skyldes skivesvamp der også giver de brunrøde bladpletter
du kan læse om skivesvamp her:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/90.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2021 kl. 21.44

Jeg er også enig med Anne. Skivesvamp og bladlus er også mit bud. Jeg har været forbi Plantedoktor.dk og nærstuderet Skivesvampen www.plante-doktor.dk/skivesvamp.htm og via denne hjemmeside fundet en rigtig god beskrivelse.

Håber at du er enig med os :-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. april 2021 kl. 21.51

Ja, det er bladlus. Ribs har sin egen art af bladlus tilknyttet og det er helt klassisk at det giver den rødlige misfarvning. Man kan holde dem i ave ved at sprøjte undersiden af bladene med sæbevand. Brug 10g brun krystalsæbe til 1L vand. I løbet af sommeren tager lusenes naturlige fjender over. Det er tvivlsomt om de alene er årsag til svigtende udbytte.

Nyt svar til emnet »Ribs, brune blade, grønne insekter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ribs, brune blade, grønne insekter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider