Forum

Dræbersnegle i min kompostbeholder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 8. maj 2021 kl. 22.56

Hjælp kære havekyndige! Har til min store græmmelse og ærgrelse fundet store klamme dræbersnegle i min HUMUS kompostbeholder allerede nu her midt i kulden Jeg har investeret i hele 2 kompostbeholdere for at kunne lave en lækker kompost til at forsyne min nye køkkenhave i højbede... har købt kompostorm og hele udstyret og nu ved jeg ikke om jeg kan bruge den kompost til formålet ... suk...ønsker jo ikke ligefrem at være selvforsynende med dræbersnegle frem for afgrøder..... overvejer om jeg kan drysse ferramol ned i beholderen går det mon an? Hvad med ormene spiser de ikke også ferramolen, så dur det jo heller ikke... nogen der har nogle gode råd?
Slukørede hilsner fra Maria

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2021 kl. 7.39

Hej Maria B

Træls situation - men heldigvis kan du selv gøre noget ved den.

Godt at du har opdaget det så tidligt som nu - de snegle, du finder ii dine kompostbeholdere er lagt som æg sidste sommer / efterår. Dræbersneglene skal have lidt mere varme end vi har nu i starten af maj inden de starter deres yngleaktivitet (og en måned senere æglægning).

Indsatsten er mod de levende snegle kan gøres på flere måder - som det også fremgår af Miljøstyrelsens vejledning:

mst.dk/natur-vand/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-arter/hvad-kan-jeg-selv-goere/bekaempelse/bekaempelse-iberisk-skovsnegl/

Mit forslag er, at du finder gummistøvler og en gammel pressenning og hælder hele indholdet af kompostbeholderne ud på presseningen. Vælg en pænt stor pressenning - det fylder mere end man tror ;-).
Vælg en overskyet dag - og gerne så snart du har tid til det.
Rengør dine beholdere.
Spred indholdet ud på presseningen med en skovl og lad det ligge på en timestid.

Så kan du starte aflivning - og samle de døde snegle op i en spand.
Efter gennemgang af hele kompost fladen med en rodepind og saks lader du kompostmaterialet ligge nogen timer og gentager den omhyggelige gennemsøgning og aflivning.
Dagen efter gentager du fremgangsmåden en eller to gange.
To dage senere igen gennemsøgning af hele dyngen.

Derefter kan der næppe være mange levende tilbage - og du kan stakke komposten tilbage i beholderne eller lægge det ud, der hvor du havde tænkt det.

Og så skal du nok være forberedt på fortsat at holde øje med, om der dukker dræbersnegle op rundt om i haven på fugtige skyggede steder - så må de også "have en tur med saksen"

Venlig hilsen
Lone

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 9. maj 2021 kl. 8.18

Tak for dit gode svar! Så vil jeg gå igang med det projekt snarest... de snegle kan få dræberinstinktet op i en.. jeg tror de kommer nedefra - kan huske at jeg fjernede nogle små bæster da jeg flyttede beholderen i efteråret... kan jeg mon gøre noget for at forhindre at de kommer den vej ind? Der er jo små dræningshuller i bunden af beholderen... mvh Maria

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2021 kl. 15.19

Hej Maria B

Forslag til dæmpning af antallet af dræbersnegle:

Ægstadiet:
Dræbersnegle lægger deres æghobe fugtige, mørke steder i juni - oktober/ november.
Under brædder, paller, under store grene, barkstykker - altsammen med jordkontakt og helst steder, hvor det får lov at ligge urørt.
Undersiden af kompostbeholderen kan være sådan et sted (og et af de svære at komme til at kigge efter æg!).

Det kan være en god ting at efterse den slags steder en gang om ugen fra juni og 6 måneder fre. Alternativt kan den slags muligheder indskrænkes ved at rydde op (hvis du nu skulle havde den slags dynger liggende).

De voksne snegle:
Bland indholdet i dine kompostbeholdere med noget tørt materiale. Det kan være tørre visne blade fra løvtræer, hampestrøelse, eller
tørret græsafklip / hø.
Bland alt indhold en gang om måneden - vælt det ud på en pressening og ryst det igennem med en greb - fyld det tilbage i kompostbeholderen så tørt bliver blandet med fugtigt og groft med fint.

Dæk overfladen i kompostbeholderen med en jutesæk (kaffesæk) og efterse & rens den for snegle, hver gang du fylder nyt i beholderen.

Du kan overveje, om du kan skalere komposten op til mindst 1 kubikmeter. Hvis du har en tredjedel husdyrmøg indblandet i kompostmaterialet kan du opnå en varmkompost med temperatur op til 50 - 60 grader - det er ikke et miljø dræbersnegle kan overleve hverken som æg eller som "voksne" individer.

Jeg håber at du kan have nytte af at afprøve en eller flere af tiltagene -

Venlig hilsen
Lone

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. maj 2021 kl. 20.08

Der ligger en gammel tråd i havenyt om samme problem.. Ved ikke om du også kan bruge den.

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/4343.html

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 9. maj 2021 kl. 20.49

Hej Maria B.
Når du har skovsnegle / dræbersnegle i din kompostbunke, så er det nok bedst at købe nogle nematoder mod snegle, og opblande dem i kolde vand, hvorefter du hælder dem alle ned i din kompost. Du kan købe / bestille dem online eller på planteskoler.

De virker på naturlig måde, de er fundet i den danske natur, så de skader ikke, lige som alt det andet »man« kan hælde ud i sin have / natur.
Venlig hilsen
hope@post.tele.dk

Redigeret af administrator 10. maj 2021 kl. 12.30.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 10. maj 2021 kl. 17.08

Hej. Tak for svarerne. Det ser desværre ud til at det ikke er så nemt at få fat på nematoder i øjeblikket... det lyder jo ellers som klart den nemmeste løsning... ville det være helt skørt at kombinere Lones fremgangsmåde med noget ferramol? Spiser ormene også dette ved i noget om det?
Mvh Maria

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 10. maj 2021 kl. 17.16

Hej Maria.
Som du nok kan se, så er der blevet rettet i mit indlæg til dig. Nu kan du ikke se hvem der kan levere nematoder til dig.
Hvis du sender mig en mail, så svarer jeg på den, og giver dig net-adressen på nyttedyr / dem der kan levere til dig.
På deres hjemmeside står der at de er leveringsdygtige.
Venlig hilsen
Holger
hope@post.tele.dk

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. maj 2021 kl. 18.27

Hej Maria B

Nematoder er meget velegnede til bekæmpelse af de små grå agersnegle (Deroceras agreste) og netsnegle (Deroceras reticulatum). Der kan også være delvis effekt mod små stadier af dræbersnegle.

Så måske skal indkøb overvejes grundigt - Metoden med at inficere sneglene med en snylter i form af nematoder er ikke velegnet til at fjerne (=inficere og dræbe) de voksne dræbersnegle, som du lige nu gerne vil af med.

Vil du læse mere om andre former for bekæmpelse af voksne individer af dræbersnegl kan du kigge med her i Havenyt's arkiv:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/674.html

og her:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/297.html

Venlig hilsen
Lone

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2021 kl. 2.34

Store dræbersnegle nu?

Jeg har set tre bittesmå, i min have her og nu. Jeg fik kun myrdet den ene.

Hos os er der sket det, at de åbenbart er ved at være sjældne. Jeg ved faktisk ikke hvorfor?
De andre år, har jeg jo klippet som en sindssyg (og ølfælder, men de er nu forbudte).

Ferramol synes jeg, man skal udelade helt og aldeles! Det er sandsynligvis med til at vore pindsvin er i svær tilbagegang.
Det er IKKE ugiftigt!

Måske er der ved at ske en ligevægt mellem sneglene og rovdyr?

Mvh
Tine

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 13. maj 2021 kl. 23.27

Hej igen
Ja altså i komposten er der allerede store snegle.. idag fjernede jeg endnu nogle stykker og skal nu igang med den store gennemsøgning..ved ikke om sådan nogle kan overleve vinteren... .i resten af haven finder jeg også kun små snegle stadig... jeg forsøger virkelig at være over dem, men har netop af hensyn til bl.a. pindsvin kvasbunker osv... og dem kan sneglene jo også godt lide.. jeg var ikke klar over at ferramol var skadeligt for pindsvin... det er da ikke godt... troede faktisk ikke det skadede andet end sneglene,..
Mvh Maria

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 13. maj 2021 kl. 23.28

Hej igen
Ja altså i komposten er der allerede store snegle.. idag fjernede jeg endnu nogle stykker og skal nu igang med den store gennemsøgning..ved ikke om sådan nogle kan overleve vinteren... .i resten af haven finder jeg også kun små snegle stadig... jeg forsøger virkelig at være over dem, men har netop af hensyn til bl.a. pindsvin kvasbunker osv... og dem kan sneglene jo også godt lide.. jeg var ikke klar over at ferramol var skadeligt for pindsvin... det er da ikke godt... troede faktisk ikke det skadede andet end sneglene,..
Mvh Maria

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle i min kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dræbersnegle i min kompostbeholder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider