Forum

Mosegrise dræber præmieæbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. maj 2023 kl. 23.22

Hej i forum

For 5 år siden fik jeg et estisk æbletræ, nypodet og lille, som jeg passede og plejede til den store guldmedalje. Jeg plantede det ud på virkelig god jord og træet er vokset og vokset. I år havde det lige inden løvspring massevis af blomster- og bladknopper. Men de sprang aldrig ud, og nu er træet dødt - blomster og knopper brune og knækker af. Træet føles løst for neden:-(

Ved siden af står et andet lignende æbletræ, der er levende - endnu.

Vi har massevis af mosegrise på marken, som træet står på, og jeg har sat flere meget lovende frugttræer lige ved siden af.
Hvordan forhindrer jeg dyrene i at ødelægge de sidste 4 træer??
Vores naboer har to store katte, der jager derude, men det hjælper ikke med den store mængde gnavere der er derude. Længere ud på marken er et stort areal af græs vissent og fuld af huller. Jeg overvejer om det ikke er mosegrisene der har spist alle rødderne? Problemet er altså meget omfangsrigt.

Jeg har købt, sat og passet og plejet frugttræerne og kan ikke udholde tanken om at tiden og arbejdet er spildt - hvordan sikrer jeg hurtigst muligt de andre træer?

Venlig hilsen
Marie Louise

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. maj 2023 kl. 23.43

Øv hvor surt, jeg kender ikke til mosegrise, men sætter et link. Måske du kan bruge noget der.

www.havenyt.dk/forum/kommentarer/15754.html

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. maj 2023 kl. 21.09

Hej Maria Louise, det er nogle kedelige havedyr du har fået. Mosegrise er svære at komme af med uden brug af gift og den slags.
Jeg oplevede helt det samme som du beskriver. Men det var mit opalblommetræ, som ellers var blevet godt 4 år og en størrelse hvor jeg virkelig havde glædet mig til opalblommerne.
Men akkurat det samme som hos dig, så begyndte de nye blade at vokse frem for så lige pludselig, fra den ene dag til den anden, at alle de små blade pludselig hængte slapt ned, og efter kort tid var træet dødt.
Jeg er blevet rådet til at opsætte en uglekasse. Mosegrisene færdes også over jorden når det er mørkt, og så er uglerne jo fortrinlige jægere.
Så hvis det er muligt så er det sikkert en god løsning.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 25. maj 2023 kl. 21.44

Hej Gert

Jeg har besluttet at ty til gift. I forlængelse af haven, hvor frugttræerne står, har vi en mark, hvor vi for 3 år siden har sat læhegn. Det midterste areal af marken er oversået med gange, og græsset er gået helt ud. Nu har jeg bemærket, at en hel del hegnsplanter også er "væltet". Dvs. både frugttræer, mark og hegnsplanter er i fare. Der må markante midler til. Jeg vil ikke se hegn og frugttræer gå til. Heldigvis har naboerne to kæmpekatte, der jager derude tidligt og silde, men det batter ikke nok, når problemet er så stort. Det er som om, der er kommet mange flere til, efter vi har lavet hegnet. Ærgerligt. Jeg syntes til at starte med, at de så så nuttede ud. Det gør jeg ikke mere. Jeg elsker opalblommer. Jeg håber, du har sat et nyt træ. Mit æbletræ var en estisk sort, som jeg havde fået foræret af en veninde som lille podet træ. Jeg har passet og plejet det, og det stod så flot.
Vi har overvejet at pløje marken op for at genere dem og ødelægge deres gange. Længere oppe på tråden nævnes det, at de stresses af kørsel med plæneklipper, da deres huller er så højt liggende. Det må også prøves. Venlig hilsen Marie Louise

Venlig hilsen

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 26. maj 2023 kl. 15.30

Hvis du vil vente en stund, før du spreder pesticider: nogle mener at have fundet hjælp i kraftigt lugtende stoffer, fækalier fra rovdyr som det bedste (omend det nok ikke er let at få katte eller ræve til at lægge fækalier oven på rodnettet af dine frugttræer).
Virkningen skulle ligge i at mosegrise i høj grad orienterer sig via lugtesans, og at de bliver utrygge ved ikke at kunne lugte om "kysten er klar".

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. maj 2023 kl. 20.22

Jeg tror bare at man skal udlægge fækalier ofte, da det kun holder en uge, få så plejer lugten af fordufte, men ellers er det ikke en dum ide .
Om man skal kontakte et professionelt firma til bekæmpelse af mosegrise, eller afprøve nogle alternative metoder må man gøre op med sig selv.
Jeg ved at vi har haft mosegrise problemet oppe og vende flere gange og hver gang er det blevet anbefalet at bruge fælder. Men disse kræver ofte et godt håndelag for at virke ordentligt ,

For nogle uger siden fik jeg et tilbud om at blive medlem af en facebook gruppe, der har set fordelene ved mosegrise. Men jeg afslog tilbuddet, da jeg stadig ser dem som skadedyr.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 26. maj 2023 kl. 22.15

Vi har flere hundrede på marken - det er der ingen tvivl om.
Jeg har ikke tænkt mig at bruge gift, ej heller fælder, for det er der alt for mange til. Jeg har hørt om sildelage, men min hund vil helt sikkert gå amok, hvis jeg hælder lage omkring alle træerne:-) Har overvejet muligheden.

Jeg har høns, og under huset bor en mosegris med sin familie. De flyttede ind i vinter, og de voksne henter korn i huset. Det er svært ikke at synes, den er sød. Men dens venner på marken skal ikke ødelægge flere frugttræer.

Nyt svar til emnet »Mosegrise dræber præmieæbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mosegrise dræber præmieæbletræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider