Forum

Sygdom i tomater?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 8. august 2025 kl. 15.02

Hvad er der galt med tomaterne? Der kommer gule pletter og bløde områder. Har lige kasseret flere der var helt ubrugelige. Det er en russisk sort beregnet til at stå udendørs. Står så op ad en sydvæg så der kan blive ret varmt.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. august 2025 kl. 21.16

Hej Lene.

Det tætteste jeg kan komme det er noget, som hedder fløjls plet og som umiddelbart passer til dit billedet.

Jeg kan se at Karna maj tidligere har svaret her på Havenyt omkring dette emne .

www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/2160.html

Men der er flere forhold, som gøre sig gældende når vi taler sygdomme i tomater. Så du skal næsten google sygdomme i tomater. Desværre er der mange sider, der kun skriver de samme sygdomme så man skal lige lede lidt.
Jeg ved ikke om du har Google Lens på din mobiltelefon for så kan du nogengange være heldig at finde et skadedbillede der passer til dit billede.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. august 2025 kl. 7.39

Søren. Bladene er ikke angrebet. Kun tomaterne. Har ikke Goggle Lens. Har aldrig set dette symptom før og det er så ærgerligt. Ubetinget den bedste tomat - smagsmæssigt- jeg nogen sinde har haft. Virkelig dyb tomatsmag. Planten ret kort og meget kraftig og kræver ikke nogen særlig opbinding, let at håndtere og den bærer flot.
Jeg har en tomat med små gule tomater ( ribstomat - tror jeg) lige ved siden af. De fejler ingenting og har en Cherrytomat, der står på nordsiden af huset ved carporten -temmelig vindudsat og knap så beskyttet- fejler heller ikke noget.
Jeg lurer på om en russisk sort måske er avlet til køligere forhold og ikke til en solbeskinnet sydvæg i læ for vestenvinden, hvor der kan blive temmeligt varmt. Kan det være varmeskader????? Gødningsfejl?????

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. august 2025 kl. 17.44

Har byttet lidt planter med bekendt og spurgt hvordan den russiske klarer sig hos hende. Hun har et andet problem. Måske sorten bare ikke er resistent nok mod sygdom til vores klima med regn, kulde,fugt og varme.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. august 2025 kl. 17.45

- og set udefra

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 9. august 2025 kl. 17.51

Denne sort:“Frilandstomat – Sachas Altai Øko”

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. august 2025 kl. 15.56

Hej Lene.

Du har ret i at det ikke var i bladene at sygdommen var. Men jeg har ledt som en gal og uden at komme det nærmere. Jeg tror derfor at det skyldes at din tomater er tyndhudet og derfor en smule sart overfor stød. .

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. august 2025 kl. 7.10

Tak for svar Søren. Enig i at der kan være et grundliggende problem. Ærgerligt for den er både nem at håndtere og virkelig velsmagende. I længden bliver man mere glad for sunde planter.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. august 2025 kl. 9.41

Hej Lene.

Jeg kunne godt forestille mig at russerne har bibeholdt de gode egenskaber mht smag, men ikke været interesseret i at krydse den så den ikke blev mere stødsikker. Jeg kan huske da vi var i Bulgarien for snart 20 år siden, at her blev der avlet masser af tomater og alle sammen med rigtig god smag, men også udseende
Men holdbarheden var ikke de allerbedste , men i bl.a Bulgarien går man også hjem og tilbereder maden samme dag som råvarerne er købt.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i går kl. 10.59

Lene Skelmose

Har du andre frilandssorter, som er fine, og som du også har navne på.?
Så hit med dem.! ;-)

Det er nogle år siden, at jeg mistede mit drivhus, og siden har jeg et par gange forsøgt på friland, men med ringe resultat, der minder lidt om det, du klager over.
Jeg ved ikke noget om sygdomme i tomater. Men især den grønne ligner noget, som jeg jævnligt har set sidst på sæson i drivhuset. Årsagen kender jeg som sagt ikke, men det kunne måske have lidt med langsom vækst og større temperaturudsving at gøre. Hvis det sidste spiller en betydelig rolle for sorten, så er din idé med sydvæggen måske ikke helt dum.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, i går kl. 17.57

Jakob.
Den mest sunde og skudsikre jeg har er: Resibella øko. Hvis du googler kan du finde et dansk sted at købe den. Cherrytomat. Den skal tæmmes for ikke at blive for stor og sætte for mange tomater. 1. år lod jeg mange hjørneskud vokse med det resultat at mange tomater ikke nåede at modne. I år har jeg været mere omhyggelig og også beskåret top skudspidserne her midt august.
Vedhæfter billede fra sidste år.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, i går kl. 18.03

Alt for stor

Nyt svar til emnet »Sygdom i tomater?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom i tomater?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider