Hvorfor har mine tomatplanter gule pletter?

Jeg er nybegynder i et drivhus, og jeg har for ca. 3 uger siden sat henholdsvis en cherrytomatplante samt en almindelig rød tomat i en plantesæk i en kapilærkasse i drivhuset. De vokser begge rigtig godt og har sat blomster osv. Problemet er, at bladene på cherrytomatplantens nederste stilke har fået gule pletter på oversiden og ser lidt døde ud. Når jeg kigger på undersiden af bladene, sidder der ligesom noget lilla-agtigt pulverlignende noget præcis der, hvor de gule pletter er. Hvad er det, og kan/skal jeg gøre noget ved det. Indtil videre har jeg kappet de stængler af, som jeg kunne se noget på. De øverste blade ser indtil videre ok ud.

Med venlig hilsen
Lena Møller, maj 2003

Svar

Det er lidt svært at svare på, når jeg ikke kan se bladene. Umiddelbart er der to muligheder:

  1. Ofte bliver de nederste blade på tomatplanter misfarvede og ikke særligt store, og gullige og brune pletter kan forekomme. Du har plantet tidligt ud, hvor jordtemperaturen givet har været under 14° C, hvilket kan give blålige og violette misfarvninger som følge af mangel på fosfor, som ikke kan optages, hvis jordtemperaturen er under de 14°C.
  2. Det kan også være begyndende angreb af fløjlsplet – det passer med din beskrivelse af noget skimmelagtigt lilla på undersiden af bladene der, hvor de gule pletter er. Fløjlsplet, Fulvia fulva er en klassisk tomatsygdom, som man ellers er ved at have forædlet sig ud af. Bladene kan senere blive brune mellem nerverne.

Under alle omstændigheder er det en god ide at fjerne de grimme blade helt, som du allerede har gjort. Så må du håbe, at problemet skyldes den tidlige udplantning. Hvis det derimod er fløjlsplet, kan angrebet brede sig i de kommende dage, da svampen trives bedst ved 25° C. Angrebet behøver ikke at betyde, at planterne går til grunde. Når de nederste blade fjernes, bliver der bedre luftskifte omkring planten, hvilket kan forebygge yderligere angreb.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor har mine tomatplanter gule pletter?