Forum

»Noget« æder alle bladene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anni, 7. juni 2009 kl. 20.49

Er der nogen der kan hjælpe. Jeg har angreb i tomatplanter(friland), sommerfuglebusk, pelargonier, fuksia. Det starter med grå markeringer, derefter hul i bladene og til sidst er de helt ribbede. Alting stod i fineste flor, men nu begynder det at ligne den rene ruin. Det kan jo tage modet fra selv den mest positive. Hvad kan det dog være? Er der nogen der har en ide og også meget gerne en løsning på problemet.

Anni

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. juni 2009 kl. 12.07

Jeg har svaret: rosenhvepsen!

Det samme skete i min have, jeg opdagede det i sidste uge. frugt buske og træer og stort set alt i mine have blev ædt... bladene krøllede sammen, der var noget hvidt spind rundt om og indeni var der larver – enten grøn, grå eller brune... og de æder alt og det går lynhurtigt!

Jeg købte noget at sprøjte med i Plantorama, det hedder Calypso og er fra Bayer... kostede 150 for 1 liter...

Jeg sprøjtede de angrebne planter i fredags og igår var alt utøhet væk... men planterne er lidt sølle, specielt de nye skud som er spist.

Så ud og køb noget at sprøjte med!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 8. juni 2009 kl. 14.51

Til L

Det kunne tyde på at du har haft spindemider:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/14.html

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. juni 2009 kl. 15.07

Jeanet:
jeg så DR derude m. Søren Ryge den samme aften som jeg opdagede angrebene. De blade han viste lignede præcis mine og han sagde det var rosenhveps? Men det jeg har købt imod skidtet har i hvertfald virket ;-)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni, 8. juni 2009 kl. 16.53

Tak til L & Jeanet. Jeg har også set lidt spind men ingen larver. Vil prøve med Calypso, måske hjælper det på andet end netop rodenhveps, hovedsagen er jo at skidtet forsvinder, så jeg ikke mister alle mine planter som jeg har passet på hele vinteren.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna John, 5. juli 2021 kl. 17.08

Der er noget som spiser bladene på min sommerfuglebusk.
Jeg kan kun se myrer der kravler omkring busken men kan ikke se noget spind eller dyr på bladene. Hvad kan det være?
Mine andre buske på terrassen er ikke angrebet.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2021 kl. 20.10

Hej Hanna.

Læs denne tråd. Jeg tror at svaret findes her www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/7819.html

Nyt svar til emnet »»Noget« æder alle bladene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > »Noget« æder alle bladene

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider