Forum

Regnorm

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 7. december 2003 kl. 12.15

Hej hej vi er efterhånden nogle stykker som gerne vil vide hvad der sker med en regnorm hvis den bliver skåret midt over.

1 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. december 2003 kl. 10.23

Regnormen bliver såret alvorligt og vil i værste fald dø. Den del af bagkroppen, der ikke har bælte (clitellum), dør under alle omstændigheder. Forenden KAN, hvis forholdene (temp m.v.) tillader det, restistuere sig, men i så fald ligger ormen i flere måneder inaktiv. Det tager alvorligt på kræfterne. Hakkes ormen over midt i bæltet vil begge halvdele gå. En regnorm kan altså ikke blive til to nye, efter deling. Var det tilfældet, ville man på kort tid se en væsenlig opformering på pløjemarker og i haver, hvor jorden bearbejdes. At begge dele bevæger sig et stykke tid efter beskadigelsen, skyldes muskelsammentrækninger.

2 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mehmet Yilmaz, 3. maj 2004 kl. 13.04

Hej hvor gammel kan en regnorm blive op til! og hvad spisser en regnorm!

hvad er forskellen på en han og en hun regnorm!

3 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sami, 17. maj 2004 kl. 14.12

Har en regnorm en for og en bag ende, Hvad er for, og hvad er bag?

Tak

4 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joakim & Co, 4. juni 2004 kl. 12.21

Hej.

vi kunne godt tænke os at vide noget mere om det spændende dyr, rengormen.

1. Hvor gammel kan den blive?

2. Har den mere et et hoved? (hvis den overhoved har et)
3. Hvor gør den af sin puha?

4. hvor mange børn får den?

5. Er der både hun og hankøn?

6. Har de hår?

7. Hvad spiser den?

8. Hvordan føder den?

9. Har den øjne, øre, næse, mund, tænder?

10. Hvordan kan det være nogle er længere end andre, og tykkere?

Håber virkelig du/i vil svare, for vi har virkelig brug for nogle svar.

1ooo Hilsner fra Joakim & co

5 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 12. august 2004 kl. 16.15

Hej Drenge.

jeg ved ikke hvor gammel en regnorm kan blive.

jo der er en forende med et hoved som også har en mund og en bagende, den spidse ende er forenden og den runde er bagenden.Jeg ved ikke om den har en lugtesans, men en næse har jeg aldrig set.

Der er ikke forskel på hanner og hunner, de er tvekønnede. Men de skal være to for at lave æg, de ruller sig ind i hinanden og udveksler deres sekreter som så danner et æg der vokser sig stort før det klækkes og ud kommer en lille regnorm.

De spiser blade og andet småt nedfald. Og lægger afføringen ovenpå jorden, man kan se det som nogle små jordkugler. For det er nemlig blevet den bedste jord som findes.

Resten må I finde ud af ved at kigge på en eller flere regnorm! jeg fandt ud af det med æggene ved at kigge i jorden og undersøge hvad der var. Jeg følte mig temmelig stolt, da jeg fandt ud af mysteriet.

god fornøjelse.

Hilsen Helle-Sofie

6 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie, 1. november 2004 kl. 20.53

Hej

Jeg er meget interesseret i regnorme. og vil blive virkelig glad for et hurtigt svar, da jeg skal bruge det i skolen.

Hvor meget lort producerer en regnorm om året, og hvordan kommer det ud? Har den et hul eller hvad?

hilsen Sofie :)

7 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 2. november 2004 kl. 9.18

Hej Sofie

Jeg tror ikke du kan komme uden om at lave et forsøg over et par dage, i et akvrium på skolen. Fyld jord i det og 1 regnorm, lad der gå et par dage og vej så regnormens ekskrementer. Derefter kan du regne ud hvor meget den laver i løbet af et år. Tallet vil kun være et ca. tal. Men husk at lægge nogle blade på jordoverfladen ellers har den jo ikke så meget at spise, det er jo vigtigt for at kunne... du ved nok.

Jo regnormen har både en forende og en bagende. Lån en bog på biblioteket, der vil du få flere oplysninger.

Hilsen Helle-Sofie

8 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan P, 5. november 2004 kl. 12.13

Hej

vi har om regnorme i skolen så jeg har en spørgsmå,

hvor gammel kan en regngorm bliv

9 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. november 2004 kl. 9.14

Regnorm bliver normalt ca. 2 år gammel i naturen. Der findes 25 forskellige arter i Danmark, og de største lever længst og kan grave sig dybt ned, hvor frost og kulde ikke kan nå dem.

Men nogle regnorm er blevet op til 10 år gamle. De har boet indendørs i laboratorier, hvor de skulle bruges til forsøg.

10 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. november 2004 kl. 9.32

Regnormelort består af jordpartikler og nedbrudt plantevæv og bakterierester (de lever ikke af bladene men bakterierne på bladoverfladen). Orme kan producere store mængder, især de store arter. Hvor meget kommer an på flere ting, både fødemængde og klima – jo varmere og fugtigere jo flere orm findes der i jorden. Man regner ikke så meget vægt pr. orm, men mere hvor meget at antal orm på et jordstykke kan lave. Den engelske videnskabsmand Charles Darwin (ham der lavede teorien om at mennesker er beslægtet med aber) undersøgte nogle græsmarker. Han fandt ud af, at ormene laver mellem 18–40 tons lort om året på 100 x 100 meter (1 ha). Men ved den frodige Nil i Egypten (i Nildalen) laver ormene meget mere på grund af det varme klima. Her er målt 2600 tons (26 000 000 kg) om året/ha.

For folk der dyrker jorden er det dog mere interessant hvor meget kvælstof (nitrogen) ormene frigiver. Det skal nemlig optages af planterne til at danne aminosyrer og proteiner. De store regnorm frigiver ca. 100 g. kvælstof om året.

11 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. november 2004 kl. 9.34

Rettelse
2600 tons er 2600 000 kg

12 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 12. januar 2005 kl. 9.15

Hej...hej...!

beskriv lige regnormens opbygning(skelet, ånding, munddele, ben, hoved, bryst, bagkrop og organer) på forhånd tusind tak...

hilsen pernille, cecilie og trine

13 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 12. januar 2005 kl. 20.02

Hej Pernille,Cecillie og Trine

I kan også låne en bog inde på skolebiblioteket, istedet for at lege på nettet. I sidder jo "næsten" lige ved siden af. Så finder i svaret meget hurtigere.

Forresten skal I huske at navne altid skal skrives med stort.

Hilsen skolelæreren

14 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 24. april 2005 kl. 14.15

Hej har lige et spørgsmål...

hvorfor kommer regneorme op på jorden når det regner?

hilsen Malene

15 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. april 2005 kl. 17.04

For ikke at drukne nede i gangen.

Hilsen Helle-Sofie

16 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Jasper Genee Og Claus Spangsberg Christiansen, 24. maj 2005 kl. 20.52

Hej...vi vil gerne lige være helt sikre på følgende, da vi har sat seks elefanter på spil...kan en regnorm på nogen tænkelig måde overleve i to dele hvis den skæres midt over?...fx hvis man nu skærer den over på bæltet...

17 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: BN, 25. maj 2005 kl. 10.57

Nej, det kan den ikke. Visse typer af fladorme, f.eks. planarier, kan regenere afskåret væv, men en ledorm (læs: regnorm)har ikke denne egenskab. Men det er en udbredt myte at den kan overleve i to dele – måske fordi nerverne får den stakkels orm til at vride sig et stykke tid efter at man er kommet til at hakke den over med sin spade. God tørst til den heldige vinder!

18 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Hansen, 30. maj 2005 kl. 10.34

Er regnormen tyk

19 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin, 21. juni 2005 kl. 14.09

Hvorfor hedder regnormen "Regn" til fornavn, vil min 5-årige datter gerne vide(?)

20 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 21. juni 2005 kl. 15.54

Det er fordi de store regnorm i regnvejr kan tvinges op af deres oversvømmede gange, fordi de bliver oversvømmet. Derfor ses der i regnvejr flere regnorm på jordoverfladen. Regnorm er lysfølsomme og foretrækker mørke, så når de om aftenen og natten kommer frem, efter at duggen er faldet, skyldes det at de leder efter noget at spise. Når de ligger i græsset og ræven kommer forbi, æder den rigtig mange af dem. Du kan også fortælle hende, at den store regnorms livret er hyldeblade.

I gamle dage troede mange, at man kunne helbrede kærestesorg ved på fastende hjerte at indtage tre regnorm lørdag morgen, og dét orm, der var gravet op af kirkegårdens friskeste grav (mmmm).

21 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 15. august 2005 kl. 20.00

Hej.

Ang. regnorm! Jeg har førhen haft akvarie og fodrede mine ciklider med store orm.

Nogle af dem levede længe under vand,ved at grave sig ned i bunden. Troede ikke de kunne "holde" vejret SÅ længe.

Mvh Per

22 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 1. september 2005 kl. 8.30

Hej. hvis man hugger en regnorm over, deler den sig bare og lever videre eller dør den? vær venlig og skriv hurtigt tilbage vi er i skole., og har natur teknik og vi har om regnormen. mvh camilla og malene

23 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 2. september 2005 kl. 7.24

Nej den dør, og som I kan se, er der andre elever, der har tænkt over det samme spørgsmål: www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/808.html
I kan også se lidt mere om regnorm på www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/2053.html

24 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 2. september 2005 kl. 7.26

(Hov, stop, stands) Jeg fik skrevet, at den dør, men det er altså kun den ene del (den med bæltet), der KAN overleve, hvis den er heldig.

25 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja, 4. september 2005 kl. 18.27

Hej
ved i hvad en regnorms fjende er?

det er fordi vi har noget om det i skolen
mvh Anja

p.s håber at kunne få et hurtigt svar

26 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Osman S, 26. oktober 2005 kl. 11.51

Hej hvor gammel kan en regnorm blive op til! og hvad spisser en regnorm!?

27 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 11. november 2005 kl. 16.41

Hej

Ved I om regnormen kommer frem ved at spise jorden og så krybbe frem?

Jeg har læst to stæder og de skriver to forskellige ting.

m.v. hilsen Heidi

p.s. håber jeg får et svar hurtigt

28 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 5. december 2005 kl. 17.05

Hej (worm haters)
Der er ingen grund til at hade regnormen, den gøder jorden som vi i Danmark bruger rigtig meget til bl.a. at dyrke vores afgrøder i. Gjorde den ikke det, ville jorden blive udpint, og vi ville sulte ihjel.

Det med at vide meget om regnorme er måske lidt mere nytigt end at skrive ukvemsord på nettet, for så mangler man da incitament og en hobby...

Hilsen Mads Mejlvang

29 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 28. februar 2006 kl. 8.23

Hvilket:
Rige?

Række?

Klasse?

Orden?

Familie?

Slægt?

Art?

Har en regnorm?

Skriv!

30 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 28. februar 2006 kl. 11.33

Hallo,hallo.

Gå på biblioteket.

Lån en bog der hedder:"Regnormene & os..."
Den er skrevet af Caspar Andersen.

Forlaget ASK.1983.

En lille sag på 96sider.

Den har ISBN:87–88488–004.

Hilsen Grete.

31 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara, 1. marts 2006 kl. 8.21

Det er fule som fllyver ned og spiser dem...

eller river dem midt over

32 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 2. marts 2006 kl. 22.53

Kan vi opformere regnorme som vi kan andet, f.eks. kompostorme, og hvordan. håp

33 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. marts 2006 kl. 0.06

Regnorme skal have mad, og de lever af organisk materiale. Du skal lave en iagttagelse på hvordan de døde plantedele lægger sig oven på jorden ude i naturen, hvor der overtid nedbrydes bl.a. ved at regnormene æder det. Se f.eks.på skovbunden.

I haven bruger du jorddækkemetoden, og så vil der automatisk komme flere regnorme i jorden, når der er føde nok. Du kan læse om jorddække her:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jorddaekke/

34 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 3. april 2006 kl. 21.39

Regnorme i græsplænen
Vi er ved at fortvivle pga regnormeekskrementer i vores græsplæne. Børn og dyr kan ikke være på græsset uden at blive smurt ind i det sorte klilster og derfor vil jeg høre om nogen har et råd til at få dem ud af plænen eller få dem til at beholde deres ekskrementer under jorden?

Mvh
Christina

35 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 4. april 2006 kl. 8.57

Ja. Det eneste råd er ikke at benytte plænen så meget indtil græsset atter er i vækst: Hold en lille pause, hvis det er et problem. På denne årstid er det almindeligt, at se de mange små toppe, og de ligger længe, fordi vejret er fugtigt.

Naturen (læs haven) omsætter og regnormenes aktivitet er medvirkende til, at plænen holdes sund sommeren igennem. Uden den får I andre problemer.

Regnormeeskrementer er ikke så slemme eller ulækre. Det er blot mikroorganismer og jordpartikler med et højt næringsstofindhold, svarende til lidt fugtigt mudder.

Det vil være ikke være en god idé at fordrive jordens ingeniører af kosmetiske årsager. Der ER altså ikke tale om et Disneyland.

36 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elise Jensen, 20. april 2006 kl. 20.06

Hejsa!

Er det muligt at finde regnorme ude i skoven nu?

Mvh

Elise

37 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. april 2006 kl. 23.45

Kære Elise

Det er ikke en god ide at gå ud i naturen og samle regnorm. Det er sikkert også ulovligt, da det jo er andres ejendom. Dermed frafører du skovens økosystem dens regnorme, og dermed dårligere omsætning i skovbunden, hvor du fjerner dem.

Hvis du vil samle regnorme, så spørg jordens ejer om tilladelse først. En græsmark en aften i maj med let regn er det bedste tidspunkt, da ligger regnormene ovenpå jorden.

Men du har regnorme i din egen jord, brug din energi på at skaffe halvt omsat kompost eller andet organisk materiale til at fodre dem med, så bliver der hurtigt flere.

Med venlig hilsen
Karna Maj

38 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse, 15. maj 2006 kl. 22.36

Jeg vil gerne vide hvordan regnormen optager næringsstoffer.

Lasse

39 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fuglemanden, 21. maj 2006 kl. 19.44

Hej.

Et seriøst indslag... Jeg mener at have fået afvide at solsorte finder regnormene, ved at lytte, og at solsortene simpelthan kan høre regnorme...

Er det virkelig rigtigt, eller bare en gammel skrøne?

Med venlig hilsen
Fuglemanden – AC

40 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. maj 2006 kl. 21.11

Jeg tror på de lytter, tit ser man jo de står bomstille, med hovedet på skrå, for så pludselig at hugge næbbet ned i jorden, – og så er der gevinst.

En kollega jeg har, påstår at de også "tramper" i jorden på samme sted, for at lokke ormene opad i jorden,- men det har jeg selv kun set udført af måger, men jeg arbejder et sted hvor der er mange af begge slags fugle, og måske de lærer af hinanden?

41 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ThaPanda, 12. juni 2006 kl. 11.29

Ja, den spidse ende er hovedet og den anden ende er selvfølgelig enden. regnormen er tvekønnet...

42 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettemusen, 4. september 2006 kl. 9.22

Hvor lang er en regnorm sådan ca.!?

tak:)

43 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kimflex, 18. september 2006 kl. 22.33

Det er altså noget du har misforstået!

regnormen kommer op af gangene når det regner fordi det er det er det eneste tidspunkt hvor den kan være oppe uden at "udtøre".

Og grunden til at den kravler op er for at parre sig og skifte gange;-)

44 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte,, 3. oktober 2006 kl. 10.32

Hvor lever en regnorm? (hvor lever de primært)
Hvad spiser de?

Hvem er deres fjender?

Hvordan bevæger de sig?

Hvor stor kan den højst bliver? og hvad er nomalt?

Hvordan formere de sig?

Hvor mange arter findes der?

45 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Sørensen, 4. oktober 2006 kl. 16.54

Nu er det jo nogle gange nemmere at spørge på internettet end selv at søge sine oplysninger.

Men hvis du skal have et godt sted at lede: www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=17&a=144

46 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brillo, 8. november 2006 kl. 13.09

Hvorfor er en regnorm både han og hun køn?

47 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 8. november 2006 kl. 14.46

Det er fordi den er en hermafrodit = (ordet kommer af en sammentrækning af Hermes og Afrodite) er betegnelsen for et væsen, plante, dyr eller menneske, som har både mandlige og kvindelige kønsorganer.

Grunden til at det er en hermafrodit er fordi evolutionen har udviklet den til en – eller som nogen tror: Gud har skabt den sådan.

48 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Den Spørgende, 12. november 2006 kl. 13.30

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål og håber på et svar, da jeg er ved at lave biologirapport.

Hvad betyder det, at den del af regnormen med clitellum kan restistuere sig, når den bliver hakket over?

Med venlig hilsen EH

49 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 12. november 2006 kl. 13.48

Det betyder at hvis regnormen bliver hakket over i to dele, så kan den af delene der har clitellum på sig overleve. Clitellum er den anatomiske betegnelse for det der ligner et bælte (fortykkelse) på regnormen.

50 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Den Spørgende, 12. november 2006 kl. 15.26

Hej.

Hvorfor kan regnormen ikke lide at leve i den sure jord? I den sure jord går nedbrydningen jo langsomt, fordi der ikke er mange bakterier og ingen regnorme.

På forhånd tak!

51 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Den Spørgende, 12. november 2006 kl. 15.32

- og hvad står pH-værdi egentlig for?

52 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 12. november 2006 kl. 17.00

PH er minus logaritmen af koncentrationen af brintioner – det beskriver surhedsgraden, er noget surt er pH under 7, er noget basisk er den over, neutralt det er pH 7. Forskellen mellem pH 4 og Ph 5 er en ti-dobling af koncentrationen af brintioner.

53 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 14. november 2006 kl. 1.59

Mærkelig regnorme snak! jeg synes nu de er nogle fascinerende dyr og ikke spor klamme eller ulækre.Har også forstået at der findes mange slags (7) eller noget i den retning.

Har personligt erfaret hvordan " død " jord igen bliver levende ved tilførsel af organisk materiale og jordlagene bliver luftige når alle " mine " orme krvler rundt og med deres ekskrementer og aktivitet laver ny jord,
Iøvrigt er det mærkeligt at når man stamper i jorden,som f.eks da jeg såede græs, vrimler det op med regnorme...hvorfor aner jeg ikke.

Måske er jeg underlig,men jeg redder altså også både regnorme og tudser og snegle og den slags fra asfalt junglen og slige steder, hvis det kan lade sig gøre indenfor rimelighedens grænser.Det store tudse -regnorme selvmord jeg nogle gange oplever ude på vejen, når det har regnet meget og tidligt i foråret, er jeg jo magtesløs overfor.(Og jeg er ikke buddist eller specielt skør,tror jeg.)For mig er det en simpel handling på linje med at rejse en falden cykel op,selv om det ikke er min eller tage affald med hjem fra skoven eller mine grøftekanter selv om det ikke er mig der har smidt det.

Undskyld hvis jeg kom lidt rigeligt langt væk fra regnormene.Men de er altså helt vildt fascinerende og lige så bevaringsværdige som tudser.Venlig hilsen.

54 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pede, 21. juli 2007 kl. 23.29

Hvordan graver en regnorm?

55 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pelle, 14. september 2007 kl. 10.49

Hej havenyt.

Hvor mange arter regnorme er der?

Med venlig hilsen
... :p

56 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mm, 1. november 2007 kl. 9.58

Vidste du

At regnormen har små børster på siderne, som de bruger til at skubbe sig frem gennem jorden med?

At regnormen er meget vigtige for vores jord?

At regnormen ikke kan tåle lys – eller at tørre ud.

Hvad er en regnorm?

Du kender sikkert regnormen. Lige så snart du stikker en spade ned i jorden og vælter en skovlfuld op, så myldrer de frem. Lyserøde, lange, leddelte orme, der snor og vender sig, og straks forsøger at presse sig ned i den mørke jord igen.

Hvis du tager en op i hånden, kan du se at den er delt op i mange led. Den ene ende er spids. Det er der hovedet sidder. Og det er den ende regnormen borer sig ned i jorden med. På hovedet sidder munden og nogle små organer der sanser lys. Hvis ormen er kønsmoden vil den have et bælte midtpå maven. Her dannes æggene – men det kan du læse mere om længere nede.

Tegning: Eva Wulff

Regnormen er faktisk en børsteorm. På hvert led sidder der 8 små børster og stritter ud. Dem kan du ikke se, men du kan mærke dem, hvis du lader din finger glide på langs af ormen. Regnormen bruger børsterne til at holde fast i jorden med, når den skubber sig gennem den.

Levested
Regnormen er kold og glat. Den kan ikke lide lys, og tåler ikke at tørre ud. Derfor bor den i lange gange nede i jorden. Her opholder den sig hele dagen. Om natten kan den godt kravle op på jorden og hente blade og andre plante dele ned i sin gang.

Hvis sommeren er tør, kravler nogle orme langt ned i deres dybe gange hvor jorden stadig er fugtig. Andre laver sig en lille hule beklædt med slim. Der ruller de sig tæt sammen til et lille nøgle og vente på at regnen kommer.

Regnormen kan faktisk godt tåle vand. Når det regner kan man tit møde regnorm ovenpå jorden – selv om dagen. Mange tror at de er flygtet op ad deres gange, fordi de var fyldt med vand. Men det passer ikke. Regnormen er kravlet op, fordi den endelig kan få lov at være oppe på jorden uden at tørre ud. Så den er der altså af egen fri vilje. I lande med fugtige mørke skove ser man tit regnorm kravle oppe på grene og blade i skoven.

Regnormens hud er helt tynd – og vandet kan løbe igennem den og ind i ormen. Men ormen kan pumpe vandet ud igen, så der sker ikke noget. Hvis dens gang er fyldt med vand kan regnormen fint blive i den et stykke tid – hvis den gider.

Om vinteren går regnormen i dvale. Den laver sig en lille hule beklædt med slim. Her ruller den sig sammen til et nøgle og sover hele den mørke tid.

Regnormen og jorden
Regnormen er nok et af de vigtigste dyr i vores jord. Den er en nedbryder. Den spiser gamle visne blade og andre døde plante- og dyredele. Og så spiser den jord. Haps. I nogle ordentlige mundfulde. Det der er så vigtigt ved regnormen er at den findeler de døde plantedele – og blander dem med jord.

Regnormen spiser blade og jord, men det den lever af er også bitte små alger, svampe, dyr og bakterier der lever i jorden og på bladene.

Regnormen er en del af nedbryderkæden – hvor en masse jordbundsdyr, f.eks. bænkebider, tusindben, insektlarver og en masse mikroorganismer nedbryder døde planter og dyr til jord.

Regnormen får unger
Regnormen er både en han og en hun – eller det man kalder tvekønnet. Når to regnorm parrer sig er de først hanner. Så lægger de sig med maven tæt imod hinanden og forenden hver sin vej. De danner en masse slim rundt om sig, og sender små sædpakker ind i hinanden. Så kravler de væk fra hinanden.

Et stykke tid efter bliver de begge to til en slags hunner. Det er først her at befrugtningen foregår – og det på en meget mærkelig måde.

Kan du huske at en kønsmoden regnorm har et bælte om maven. Rundt om bæltet danner ormen nu et rør af slim. Langsomt kravler ormen baglæns ud ad røret. Når slim-røret er ud for dens hunlige kønsorganer, så løber æggene ud i det. Og når det senere er ud for de hanlige kønsorganer der sidder længere foran, så løber sæden fra den anden regnorm som har været gemt her, ud i slimrøret.

Nu bliver æggene befrugtet i slimrøret – og ormen kravler helt ud ad det. Slimrøret lukkes i begge ender til en lille rund kokon der ligner en lille bitte citron. Kononnen ligger i jorden i 3–4 måneder – og så klækkes den til en masse små nye regnorm. Hvis du graver i jorden i løbet af sommeren vil du tit finde disse små kononner.

Fjender
Regnormen har mange fjender. Små dyr som skolopender, løbebiller. Og store dyr som frøer, fugle og muldvarpe. Og kæmpedyr som grævlingen der faktisk lever mest af regnorm.

Arter
Der findes 20 forskellige arter af regnorm i Danmark. Og de opfører sig ret forskelligt. Der er f.eks. Stor regnorm, Løvregnorm, Grå orm, Rosa orm, Haveorm, Grøn orm, Brandorm, Mosorm og Blå orm. Du kan læse mere om dem i en bog om små dyr. Kig på dit bibliotek.

Forfatter: Malene Bendix (projektkoordinator og webredaktør i Skoven i Skolen)

57 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik, 7. november 2007 kl. 10.55

En regnorm er en hermafroditter

58 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freja Munsgaard, 25. november 2007 kl. 17.30

Heej.

jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der skete hvis regnormen pludselig holdt op med at spise blade og i stedet spiste et eller andet, andet? altså at den holdt op med at hjælpe med at nedbryde.

håber der bliver svaret hurtigt for jeg skal bruge det til min biologi opgave:s

mange hilsner fra freja

59 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 25. marts 2008 kl. 8.45

Hej alle.

hvor langt kan en regnorm komme ned?

60 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 26. marts 2008 kl. 11.36

Hvad vejer en regnorm

61 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. marts 2008 kl. 11.52

Hej Rikke

Der er mange slags regnorm – og de starter med at være ganske små, så det er ikke noget let spørgsmål, du stiller.

Men find en regnorm og lån en brevvægt :-).

Venlig hilsen
Lone

62 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex, 26. marts 2008 kl. 11.54

Hej alle.

hvor langt kan en regnorm komme ned?

takker på forhånd

63 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Prinsessen, 30. maj 2008 kl. 10.47

Hvordan får regnorme børn, hvordan parre de.

64 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Sommer Nielsen, 10. september 2008 kl. 10.26

Hej venner:)
Jeg er en frisk ung biologiinteresseret pige, som går i 3g på Marselisborg gym. Jeg ville blive rigtig glad for at få svar på følgende:

Hvorfor har regnorme ingen ben?

Fryser de aldrig? de har jo ingen pels?:S

jeg har hørt at regnormen skulle være det hurtigste dyr under jorden! er det virkelig rigtigt?

kan regnormens farve have noget at gøre med det som den spiser? for sådan er det jo med flamingoer!

hilsen den forvirret biologi studerende...

65 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sjophlo, 10. september 2008 kl. 18.36

Kan regnorme klare sig lige efter de bliver født? Eller skal "deres mor" (lære dem det?) hver sød at svare det er leksier til skolen.

66 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2008 kl. 22.29

Regnorme er selvstændige endivider, lige fra udklækningen og frem til deres død.

67 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2008 kl. 22.57

Hej Anne.

Hvorfor har regnorme ingen ben?

Det ville være nemmere at spørge den selv (haha), Nej du må ind og se i evolutionen. Regnormen er et leddyr og var en af de ældste skabninger vi har haft. Desuden er det et meget primitiv skabning.

Fryser de aldrig? de har jo ingen pels?:

Nej men så kravler de bare længere ned under jorden ned til jordvarmen. En regnorm kan sagten være nede i 1–2 meters dybde. Men hvis den ikke kan nå derned kan nogle af dem danne en slags frostvæske.

jeg har hørt at regnormen skulle være det hurtigste dyr under jorden! er det virkelig rigtigt?

Det er kun når den køre om kamp med muldvarpen (ha ha).Nej men nok en af de flittigste nedbryder vi har og som kan omsætte store mængder organisk materiale. Men at den er hurtig kan man næppe sige. Mange af de nedbryder vi har bevægere sig også meget hurtig (størrelsen taget i betragtning) så det kan man næppe sige om regnormene. Men regnorme er derimod meget hårdfør og kan klare sig meget længe uden mad og ilt. Men trives bedt når disse forehold er til stede.

kan regnormens farve have noget at gøre med det som den spiser? for sådan er det jo med flamingoer!

En regnom lever af at omsætte organisk materiale og der er nok vanskelig at afprøve om den vil kunne tage farve af fodret da dette som regel får samme brune farve når det omsættes. Selv om man fodre dem med paprika så vil paprika også blive brun når dette bliver omsat.

Kompostormens farve kommer ikke af at den har spist rød, men er derimod et signal om at den er lettere giftigt (at den udsender et stof som får den til ikke at smage godt). F.eks. kan man ikke benytte den til fiskeri.

hilsen den forvirret biologi studerende...

Håber at svarene kunne hjælpe lid. Ellers ville jeg finde bogen "regnormene og os" og læse lidt mere om disse spændende væsener.

68 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sjophlo, 11. september 2008 kl. 12.49

Kan regnorme klare sig lige efter de bliver født? Eller skal "deres mor" (lære dem det?) hver sød at svare det er leksier til skolen.

69 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. september 2008 kl. 12.52

Alle Regnorme er selvstændige endivider, lige fra udklækningen og frem til deres død de har ikke lektier eller en /fler eksamner hængende over hoved

70 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. september 2008 kl. 13.09

Regnorme har hellere ikke tænder med en kro, som det kendes fra bl.a. hønsefugle. Regnorme er derfor nød til at vente til at jordorganismerne har gjort deres arbejde med delvis at nedbryde blade og andre organiske ting.

Når der er meget organisk materiale tilstede er det også mange mikroorganismer, der så kan lave forarbejdet for regnormene, der så kan masseformere sig og bidrag til et stor humus indhold i jorden, der så igen kan sikre at jorden er i stand til at holde på vandet, hvilket både gavner de planter,som voker der og til gavn for de, som spiser planterne. Regnormenes arbejde resultere også i at der bliver frigivet en masse mineraler, som planterne forbrug for.

71 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pegiganer, 20. oktober 2008 kl. 8.39

Hej – hvad er en regnorm?

hej – findes der Drenge og pigeorme?

hej – spørger jeg DUMT?

72 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie/Sillo, 25. oktober 2008 kl. 15.25

Hej(:
jeg håber i vil svare mig på de her spørgsmål.

Spørgsmål til STOR REGNORM
– Hvor mange ben har den?

– Hvordan trækker den vejret?

– Forskellige stadier fra æg til voksent.?

– Hvad er en jomfrufødsel?&hvad er fordelen ved det?

– Hvad kaldes den gruppe af dyr som har 8 ben?

– Hvilken funktion har nedbrydere og hvad lever de af?

73 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. oktober 2008 kl. 8.11

Det er vist bedst, selv at slå opgavens spørgsmål op i stedet for at få det hele foræret uden selv at gøre noget.

Søg evt. på google eller besøg www.danske-dyr.dk

74 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 15. januar 2009 kl. 21.35

Lægger regnorme kun 1 æg...?

kan de blive syge...?

hva er deres svagheder...?

hvor lang tid tager det for et æg at klækkes...?

hilsen charlotte

75 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Byg, 16. januar 2009 kl. 12.04

Hej vi har lige en snak om regnorme. Vi ville høre om den har et hjerte?

Vi har ikke kunne finde et svar nogle steder, så derfor prøver vi her.

V.H. Betina

76 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pau, 9. februar 2009 kl. 12.57

Hej, vi har lige en lille snak om regnorme og håber at I kan hjælpe, på forhånd tusind tak

I hvilken måned på året er der flest regnorme under almindelig dansk jordoverflade?

Hvornår kan man finde mange regnorme under jordoverfladen? er det når det regner?, når det er koldt el. varmt?

Har pH-værdien/jordens surhedsgrad betydning for hvornår man ser mange el. få regnorme? el. hvordan regnorme nedbryder planternes blade? el. hvordan regnormene lever?

Spiser en regnorm alle slags forskellige blade?

Hvilken jordtype kan regnormene bedst lide at leve i? er det muldjord? el. ler jord el. noget helt andet?

77 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. februar 2009 kl. 20.47

Hej Pau og resten af klassen.

Oppe i søge funktionen her på siden skriver du :
Regnorme i køkkenhaven. – Der står det hele.

78 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2009 kl. 16.17

Hej Pau

Du må en tur på biblioteket og læse bogen "regnormene og os"

God fornøjelse

79 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. februar 2009 kl. 21.54

I er efterhånen en hel del (?) som gerne vil vide noget om regnorme, som der her i spalterne har været skrevet en hel del om. Også om hvordan ormene gebærder sig i havejorden, hvornår og gelinde.

De spiser affald og slæber det med hjem, så haveaffaldet kommer ned i jorden uden at vi behøver at grave det ned, og måske samtidig endda at skære ormene over. Vi er også for mange år siden informeret om at vi ikke skal vende affaldet på hovedet med spaden, men bruge kultivatoren, og så rive ukrudtet af, og lad det visne før vi smider det i Komposten, hvilket det bestemt ikke gør februar.

Vi kan jo også bukke os ned og hive græstotterne op, ryste jorden af op smide græsset i en medbragt spand. Så er vi måske også fri for fitnescentret. Er det dog ikke enkelt at leve på den gammeldags facon? håp

80 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rane, 24. marts 2009 kl. 12.18

Har en regnorm øjne håber der er nogen idag der kan svare for er mit i en time

81 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina, 24. marts 2009 kl. 12.26

Har en regnorm øjne håber der er nogen der inde i dag.

82 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina, 24. marts 2009 kl. 12.26

Har en regnorm øjne håber der er nogen der inde i dag.

83 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina, 24. marts 2009 kl. 12.26

Har en regnorm øjne håber der er nogen der inde i dag.

84 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Dorthe, 30. marts 2009 kl. 8.51

Hej have elskere, Mit navn er Anne Dorthe og jeg kommer fra Grimstrup. Jeg har gravet meget efter regnorme og en dag huggede jeg en over, og ringede til dyrlægen han syede den med en tråd og kaldte den Kim.

1. Tror i den overlever?

2. Er regnorm en desert?

3. Hvor mange hoveder har den? lige så mange som mig?

4. Laver den puhaaaaaaaaaa ud af maven?

KYZKYZ ANNE DORTHE

85 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: :D, 30. marts 2009 kl. 9.26

Hej, vi har om regnorme i skolen og jeg kan ik rigtig finde de her spørgsmål på internettet, så jeg vil bare høre om du vidste det måske?...

● Hvordan trækker regnorme vejret (hvordan får den oxygen?

● Hvordan er dyrets krop opbygget?

● Hvordan får dyret energi?

● Hvordan pssser dyret sine unger?

● Hvordan beskytter dyret sig?

Håber at i/du kan svare mig på det :)

86 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Viki, 20. april 2009 kl. 19.39

Nej regnormen har ikke øjne og er blind og døv!

87 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Viki, 20. april 2009 kl. 20.22

Det med æggene var ikke et mysterium, men noget alle burde vide, somstår i alle bøger om regnorme. og til alle jer der har stillet tusind af spørgsmål gå ned på bibliotekket og lån en bog om dem så skal i nok få svar på jeres spørgsmål og mere til...

88 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Viktoria, 20. april 2009 kl. 20.26

Ups du mangler et komma i sidste sætning, skolelærer!

89 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Holst, 21. april 2009 kl. 20.05

Hej, jeg har lige luget staudebedet,
og da alle ukrudtsbladene kom væk opdagede
jeg nogle meget mærkelige huller i jorden, jeg tænkte
først at det var huller efter ukrudtets rødder, men så kom der
sørme en bi op af hullet!? Hvad er det for nogle bier? De var mere brune, end de var gulde, og de var ret sure på mig! Jeg
har ikke opdaget dem før, andre gange om året? Mine naboer
har dem også i haven!

Er der nogle herinde der har prøvet det samme, og/eller ved hvad det er for nogle bæster?

90 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias Holst, 21. april 2009 kl. 20.06

Forkert forum! UPS!

91 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wmk, 21. april 2009 kl. 22.54

Hej
Hvordan avler man regnorme?

92 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla + Frank&Puk Samt Fisker!, 22. april 2009 kl. 14.16

Vi har i faget kulturetablering snakket en del om regnormens gavn i marken.

Herunder er vi kommet frem til at der findes 1 Ton regnorme pr Ha, men hvor meget vejer en regnorm i gennemsnit?

i øvrigt meget stenet med en regnorme debat, men regnorme er naturligvis et fantastisk nyttedyr!

På forhånd tak
Camilla

93 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 24. april 2009 kl. 18.24

Det virker som om de fleste er enige om at en regnorm som stadig har sit clitellum godt kan overleve spaden, men dette gælder altså KUN hvis den afklippede del er meget lille. Regnormen kan godt regenererer en mindre bid, men overlever ikke at miste vitale organer.

Regnorme drukner ikke. De kommer op af jorden under regnvejr fordi det her er muligt for dem uden at udtørre.

Regnorme bevæger sig ved skiftevis at udvidde sig og trække sig sammen, samtidigt med at den holder sig fast med sine korte bøster. Disse kan mærkes hvis man kører sin finger lags undersiden af ormen, mod hovedet.

Regnorme hører under rækken: Ledorme (Annelida), Klasse: Oligochaeta og familien: Regnorme (Lumbricidae)
I Danmark findes 19 arter regnorme, hvoraf den største kan blive op til 30cm, men i Australien findes en regnorm der kan blive op til 4 meter

94 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: JJ, 20. august 2009 kl. 9.00

Kan det være rigtigt at regnorme har 5 hjerter?

95 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. august 2009 kl. 9.05

Hr. JJ. Det tror jeg nu ikke.

Mvh Eivin (^_^)

96 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 20. august 2009 kl. 10.26

En grov talemåde siger, at der under jorden findes lige så mange regnorm (vægt) som vægten af det kvæg jorden kan brødfødeforsyne med græs.

Forekomsten af regnorme varierer altså markant efter en række parametre: Jordmediets indhold af organiske planterester og fugtigheden. Frodige afrikanske jorde har således vist at indeholde meget høje forekomster fx i Nildalen -vi taler her adskillige tons.

Desuden ses markant forskel på indholdet af regnorme på henholdsvis økologiske og ikke økologiske jorder. Kulturteknik spiller desuden en vigtig rolle for, hvor mange orme, der såres eller dræbes under jordbehandlingen, eksempelvis pløjning. Sprøjtegift har desuden en negagtiv effekt på biomassen.

Regnorme kan udmærket drukne. Efter massive regnskyl ses ofte individer, der er tvunget op af nedbørsmængderne, og derefter druknet, hvis der ligger noget vand, fx vandpytter tilbage.

97 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie På 14:), 4. september 2009 kl. 13.35

Grunden til at regnormen kommer op til overfladen når det regner, kan meget godt være fordi de kan drukne hvs de ikke gør. Men der findes en anden grund, de tager op på jorden når det regner fordi, så kan den blive fugtig i huden igen, hvis den bliver for tør, dør den simpelhen. Det er derfor vi aldrig ser regnorme når solen er fremme. Den ville udtører:)

98 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cille, 8. september 2009 kl. 15.42

Hvordan kan man se forskel på han og hun køn

99 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. september 2009 kl. 19.39

Cillie

Hvorfor? håp

100 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym, 18. oktober 2009 kl. 16.15

En regnorm er tvekønnet, dvs. at den er både han, og hun køn. der skal dog to regnorme til at lave æg.

forøvrigt står det flere steder længere oppe på siden, hvis du kigger efter.

;)

101 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: JJ, 19. oktober 2009 kl. 18.27

Har nu fundet et billede af regnormens anatomi, den har 5 hjerter

102 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicklas Cleemann Rulle, 22. oktober 2009 kl. 10.17

Hej hvor gammel bliver en rengorm hjælp mig og Emil med at finde ud af det

103 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 11.46

En ringorm er ikke en orm, men en svamp. Hvis du søger på den engelske ord for orm, nemlig Worms du kker der masse af spændende svar op.

104 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 9. november 2009 kl. 20.17

Kan en regnorm ha en kæreste?

105 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2009 kl. 20.43

Ikke, hvis hun har orm.

106 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berjunimus, 9. november 2009 kl. 23.58

Hvor lang kan en regnorn blive?

Jeg har hørt at den kan blive en-orm. Er det rigtigt?

mvh Berjunimus

107 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. november 2009 kl. 10.58

Fra den ene ende til den anden.

108 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. november 2009 kl. 10.58

Fra den ene ende til den anden.

109 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. november 2009 kl. 10.59

Fra den ene ende til den anden.

110 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 10. november 2009 kl. 18.01

Men husk på, man måler ikke længden på en ring-orm, der måler man diameteren.

111 af 111 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja K., 20. januar 2017 kl. 17.00

Hej have elskere!

Jeg har længe undret mig over regnormens køn. Mit spørgsmål går på, hvordan regnormens kønskromosomer er? da de er hermafroditter kan jeg ikke regne svaret ud.
Har selv undersøgt det grundigt, dog uden at finde svar.
på forhånd tak for hjælpen!

mvh MC Garden lover - peace

Nyt svar til emnet »Regnorm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Regnorm

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider