Forum

Hvad består kunstigt plantelys af?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 25. januar 2015 kl. 16.56

Jeg syntes at jeg læser de fleste steder at det faktisk bare er rød og blå lys planterne vil have. Dog mest af det røde?
Kan det passe at de plante lamper man kan købe kun udsender rødt og blåt lys? Er der intet ultraviolet i? Og vil planterne ikke undnytte uv lyset bedre? Eller vil den bedste løsning være rød og blå OG uv lys?
Mvh Jens

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. januar 2015 kl. 18.09

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 25. januar 2015 kl. 19.06

Hej Lars.
Tak for svar. Tråden kender jeg godt, da jeg selv har svaret i den.
Men der står ikke noget om hvad nøjagtig lyset består af.
Og heller ikke noget om uv lys.
mvh ane s

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2015 kl. 20.25

@ Jens / Ane

Ja, det er rødt og blåt lys, som primært indgår i fotosyntesen.
UV-lys har ikke betydning for planterne, men kan, hvis styrken er tilpas stor - slå dem ihjel - ligesom UV-lys kan slå skimmel, bakterier - og mennesker ihjel eller påføre skader.

Dit spørgsmål kan opfattes lidt á la: "Hvad er lys?"
Og så er vi ovre i fysikken, læs evt. denne artikel, som indeholder basisviden om lys:

www.science.ku.dk/oplev-science/grundskolen/science_skoletjenesten/mediebibliotek/mediebibliotek_oevelser/uv-str_ler_pharmaschool.pdf

For at gøre en lang historie kort: Køb kun grolamper hos respekterede leverandører og af anerkendte fabrikater - der er så meget bras i omløb!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 25. januar 2015 kl. 20.31

Hej Tom.
Mange tak for svar. Det var lige det jeg ledte efter.
Den jeg lige har købt er købt i en elektronik butik i århus. Nu prøver jeg at se om den gør en forskel. Ellers må jegkøbe en anden.
Mange tak :-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. januar 2015 kl. 20.59

Det link Tom har sendt handler ikke om lys og planter, men det fortælle selvfølgelig lidt om ultraviolet lys.
I den tråd, jeg tidligere har henvist til, er der en kurve over forskellige bølgelængders betydning for planterne.
Min personlige mening er, at vi skal primært give planterne det lys, vi har til rådighed. Og i tilstrækkelig mængde.
Først, når vi skal købe nyt, skal vi overveje, hvad der er bedst til den foreliggende opgave.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 25. januar 2015 kl. 22.44

Hej Lars. Du spørger hvad lys består af. Den korte version er elektromagnetisk stråling. Rød har en længere bølgelængde end (ultra)violet. Det er meget lidt elektromagnetisk stråling, der er synligt. Den stråling med den korteste bølgelængde er gamma stråling, bølgelængde på ca 1 mio. del meter. Noget af det med de længste bølgelængder er radiobølger på langbølgeområdet. De er flere km. lange

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. januar 2015 kl. 8.56

det kunstlys planterne gror bedst ved er en farvetemperatur på ca. 2700 grader kelvin - det svarer til alm. sollys midt på formiddagen

Nyt svar til emnet »Hvad består kunstigt plantelys af?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvad består kunstigt plantelys af?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider