Hvordan sikre jeg min våde vej?

Da vi nu er træt af at køre fast skal Jeg lave en ny indkørsel på min sommerhusgrund ved sejerøbugten, grunden er udstykket på en eng og kan til tider være meget våd, vi har adskillig gange, inden jeg nedgravede dræn, haft store områder af haven med vandspejl over græsset. Det er almindeligt at jorden i haven »gynger« når man hopper som indikere at der er blød jord med højt vandindhold.

Min plan er at lave en indkørsel der er stabil og drænende, og jeg tænker i at lave en makadamløsning. Jeg vil grave 30 cm af og lave et dræn i den ene side som jeg tilkobler det eksisterende dræn, herefter komprimere råjorden. Derefter udlægge en belægningsdug og fylde det med singles 32–64mm. Når det er komprimeret, måske i 2 lag, vil jeg nedvande en blanding af sand og jord for at kunne så græs til sidst. Min bekymring går på om siderne kan holde.

Lyder det helt forkert? eller kan du foreslå en anden løsning?

Med venlig hilsen
Jens Schlegel, marts 2016

Svar

Det lyder ret fornuftigt. Lav vejen tilstrækkelig bred, gerne 4 m, så bliver der nok ikke problemer med udskridning i siderne. Lav også gerne vejen med lidt overhøjde i forhold til de umiddelbare omgivelser, f.eks. 5–10 cm, der udjævnes blødt over i omgivende terræn. Der er ingen grund til at spare på billigt dræn, så læg dræn i begge sider, og lav underbunden med svag hældning fra midten og ud mod drænene i siderne.

»Ukrudtsdug« i form af BG-Tex fra Byggros eller Fibertex kan du bruge til at skille vejopbygningen fra eventuel optrængende blød bund, som jeg kan forstå du har. Brug den billigste eller næstbilligste fiberdug. Rigtig ukrudtsdug er normalt sort, og alt for dyr at bruge til dit formål.

Derimod virker fiberdugen ikke stabiliserende, fordi den kun kan optage og fastholde små kræfter. For at stabilisere vejen og gøre den kørefast skal du bruge et geostabiliserende net af fabrikatet Tensar TriAx 150 fra grossisten Byggros.com.

Som privatperson er det typisk at man ikke skal bruge så meget af et bestemt materiale. Det kan være en udfordring, når det ikke kan fås i mindre portioner i Jem&Fix. Normalt vil byggemarkeder ikke sælge mindre end hele ruller, eller hele pakninger af det man skal bruge. De vil bare ikke have rester liggende på lager, det er alt for dyrt for dem. Så kan man kontakte entreprenører eller evt. anlægsgartnere, for at høre, om de ligger inde med en rest, eller står og skal købe materialet til et projekt, og kan afse noget af det til privat brug. En anden mulighed er at snakke med naboerne, der måske har samme problem med en tilkørselsvej, og kunne se fordelene ved at et fælles indkøb. En tredje mulighed er at købe en hel rulle, bruge det man skal, og sætte resten til salg i den blå avis eller på facebook.

Læg nettet direkte på ukrudtsdugen, og byg op med 2 lag singels a 15 cm. Der skal nedvandes fyldsand/jord for hvert lag singels. Hvis det er tørvejr når du udfører arbejdet, kan det også gøres ved at strø fyldsand/jord ud over et lag singels, og vibrere det ned. Så undgår du at bløde det hele op med mere vand. Forholdet mellem sand og jord ville jeg vælge til den sandede side, f.eks. 75% sand og 25% jord.

Skal du bruge 2 baner skal de overlappe med mindst ca. 25 cm. Det er ikke nødvendigt at spigre banerne fast i samlingen, men det kan være meget nyttigt i det hele taget at holde de ret levende ruller til jorden. For eksempel ved at lægge en skovlfuld singels nogle steder. Det er vigtigt ikke at køre direkte på de udlagte baner. Man må altid kun køre på det udlagte fyldmateriale / singels. Det vil sige at man starter i den ene ende, og arbejder sig frem oven på det man lægger ud.

Venlig hilsen, og held og lykke med sommerhusgrunden i det dejlige landskab ved Sejerøbugten.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan sikre jeg min våde vej?