Hvordan dyrker man porse?

Jeg har fået fat i nogle porseplanter, men hvad for en jordbund skal de stå i, skal de have fuld sol, meget eller lidt vand.

Med venlig hilsen
Lilli Pedersen, april 2008

Svar

Som man forstår, er mig kærkomment at svare på dette spørgsmål. Porse eller mosepors er hjemmehørende i Danmark. Den er knyttet til sure moser og enge, hvor den kan være tæppedannende og fuldstændigt dominerende.

Når det er sagt, kan jeg røbe, at jeg har en plante stående her i den østjyske lermoræne. Det er en helt forkert jordtype, men det viser sig, at planten egentlig blot kræver fuld sol og konstant fugtighed, og den trives nu på 25. år.

Man må dog anstændigvis råde til at plante arten i sur jord, og her kommer man ikke uden om at bruge noget sphagnum. Vælg den »mellemfine« (dvs. den grove), som ikke er kalket eller gødet, og skab gerne bedet ved at hæve det over jorden f.eks. ved hjælp af klyner.

Plant her i april, og prøv at skaffe både en hanlig og en hunlig plante. Vand bedet i tørkeperioder, og hold alle skyggende vækster borte fra det. Kvælstofgødning behøver planten ikke, for den har knoldbakterier, som forsyner den, men giv bedet en årlig topdressing med en blanding af lige dele filtergrus, mellemfin sphagnum og bøgeblade.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan dyrker man porse?