Hvorfor er vores ligusterhæk tynd i bunden?

Vi er lige flyttet i hus og vi har besluttet os for at gøre noget ved haven og i den forbindelse at udvide græsplænen. For at udvide græsarealet vil vi fjerne et stort bed der har været op af ligusterhækken ind imod naboen.

Desværre er ligusterhækken temmelig tynd i bunden og der er ikke rigtigt nogen grene med blade på de nederste 80 cm. Nu kunne vi godt tænke os at vide om der kommer grene med blade på hækken til næste år eller om vi eventuelt kunne plante en ny række liguster op imod den gamle eller… Vi vil meget gerne undgå at klippe hækken ned, så vi skal vente flere år på at den vokser op. Nogen forslag?

Med venlig hilsen
Steen Thomsen, september 2016

Svar

Der kan være mange årsager til at jeres hæk er blevet tynd i bunden, dette kan både skyldes forkert klipning af hækken eller at den igennem tiden har måtte kæmpe for meget om vand, lys og næring med andre planter.

Men som du beskriver det tror jeg bestemt jeg ville vælge at sætte en ny hæk. Det kan godt være man måske kan lykkes med at rede den og det er relativt meget der er i dårlig vækst (80 cm). Men begiver man sig ud i det kan det godt tage nogle sæsoner og der er ingen garanti for at det lykkes, da det er levende planter der arbejdes med.

Jeg vil meget gerne give et par råd med til jer, hvis I beslutter jer for at plante en ny hæk…

A. Husk at vande også i det tidlige forår, selvom i sætter den her i efteråret og selvfølgelig også nu her, hvor i planter den.

B. Hold arealet fri for ukrudt, så den nye hæk ikke skal kæmpe med ukrudt, om vand, næring og lys.

C. Giv hækken noget gødning, at leve af til foråret.

Når hækken bliver af en størrelse, hvor det er tid til at klippe den, er det meget vigtigt at hækken bliver klippet så den er bredest forneden og smaller foroven, så sollyset kan nå ned til bunden. Hvis man klipper sin hæk helt lige, kommer man over tid udfor at hækken vokser kraftigt foroven og skygger for bunden af hækken, dette skaber en ulige vægt og hækken vil begynde at blive bar i bunden over tid.

Jeg klipper altid mine hække forneden og op efter, da dette hjælper mig med at holde »formen« på mine hække. Disse råd gælder uanset om i vælger en liguster hæk igen eller en bøgehæk.

Med venlig hilsen
Carina Bruun
Planteskolegartner, www.carinabruun.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor er vores ligusterhæk tynd i bunden?