Hvad kan der dyrkes, hvor der er en del skygge?

Hvad kan jeg med (lidt) held dyrke på et stykke jord, hvor der er en del skygge? Havde kartofler sidste år og dette gik rimeligt. Køkkenhaven er nord-østvendt og har altså lidt sol morgen.

Med venlig hilsen
Mads G-H, marts 2002

Svar

Når det gik rimeligt at dyrke kartofler på stykket, er der en del andre grønsager, som du kan få held med – og forhåbentlig mere end lidt.

Det er altid svært at få et stykke med en del skygge med ind i sædskifteplanen. Derfor kan det være godt at starte med at finde nogle forskellige arter, som kan trives her:

  • Kartofler er afprøvet og kan bruges.
  • Grønkål er også tolerant overfor en del skygge.
  • Bladselleri vil endda trives her. Ikke kun på grund af skyggen, men fordi jorden er mere fugtig.
  • Knoldselleri er knap så glad for skygge, men du kan prøve.
  • Persille er også en mulighed. Det giver faktisk en dejlig blød kvalitet – såkaldt skyggepersille.
  • Porrer kan også trives her, men bliver lidt mindre.
  • De orientalske bladgrønsager som sennep, pak choi, mizuna m.m. kan også sås her fra juli.
  • Salat er også en mulighed. især i højsommeren vil salatplanterne synes om lidt skygge.
  • Almindelig rucola bør forsøges – den trives vist alle vegne.
  • Vårsalat sås i august og vokser om vinteren, når træerne ikke skygger. Høstes i det tidlige forår.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan der dyrkes, hvor der er en del skygge?