I haven ved kunst- og kulturcentret Rønnebæksholm er der tyve bede med hver deres indhold og funktion.
Ét af bedene har titlen »Pigmenthaven«, og her gror kulturhistoriske planter, der har et højt indhold af pigment, farvestoffer man har brugt til at farve med i mange tusinde år.
Pigmenthaven ved Rønnebæksholm blev anlagt i 2020 som en kunstaktivistisk kommentar til den forurenende tekstilindustri. Foto: Heidi Kirk Nissen
I det 150 m² store bed kan man vende tilbage til, hvordan man før i tiden indfarvede stof og andre materialer med naturens egne ingredienser. Den bæredygtige sammenhæng mellem havearbejde og håndarbejde bliver genopdaget og vævet sammen af dem, der arbejder med planterne i bedet.
Bedet passes af frivillige, og planterne bruges til kunstformål og undervisning for skoleelever, interesserede grupper og til åbne arrangementer. Planterne dyrkes og høstes i hånden, og plantefarvningen foregår, som den altid har gjort – over åben ild på et bålsted midt i haven.
Men bedet peger ikke kun bagud i tiden. Det giver også anledning til at reflektere over nutidens udfordringer som, hvor vores ressourcer stammer fra, hvilken historie farvestofferne i de ting, vi køber, har, og om farvestoffer kan være med til at øge biodiversiteten?
Det sidste svar er ja. Bedet står frodigt en stor del af året, og bier og andre vingede insekter flyver fra blomst til blomst, mens biller flygter ud fra den tætte beplantning, hvis man forstyrrer dem.
De frivillige i gruppen, der stod bag aktionen omkring at skabe haven, såede og plantede oprindeligt seks rækker af planter med to plantefarverækker af hver grundfarve rød, gul og blå. Det stramme design skulle signalere produktionshave sat i relation til tekstilindustrien.
GUL:
RØD:
BLÅ:
Farvekrap vokser i et hügelbed (et særligt højt bed med flere lag organisk materiale). Det er nemmere at få fat i rødderne (som er den plandel, der bruges til farvning) fra siden af hügelbedet i stedet for at skulle grave hele planten op. Foto: Heidi Kirk Nissen
En tid lå bedet urørt på grund af andre opgaver i haven, og det groede lidt til.
Men nogle af havens frivillige gik sammen og gav det en ny form, der var inspireret af håndens omsorgsfulde arbejde med to stier ind i haven, der endte i to runde cirkler (poter).
Stiernes forløb blev lagt ud fra, hvordan planterne havde bevæget sig i den uberørte tid, hvordan de havde selvsået og lavet rodskud.
Hele strukturen i bedet blev dermed mere naturlig og løs, nu hvor planterne i højere grad fik lov at forlade rækkerne og blande sig med hinanden. På samme vis som man også kan blande farver fra forskellige planter, når man plantefarver.
Planterne i pigmenthaven er blevet udvidet med blandt andet selvsåede morgenfruer, rød hør og mælkebøtter, der alle er velkomne i bedet. De indgår på samme vis som de andre planter i eksperimenter med plantefarvning.
Sommerblomster får lov at selvså i pigmentbedet. Foto: Heidi Kirk Nissen
Når man plantefarver, får man sjældent helt det samme resultat hver gang.
Planternes farveindhold kan variere, og den endelige farve afhænger også af, om man bruger regnvand eller vandværksvand, temperaturen på vandet, trækketiden, om man bruger bejdset garn, og om man tilsætter soda og natriumdithionit, når man skal trække de blå farver ud af planterne, eller om man vælger en mere gammeldags metode, hvor man bruger gæret urin eller træaske.
De mange muligheder er netop noget af det, der gør det spændende at begynde at eksperimentere med plantefarvning, og der er med garanti farveegnede planter i enhver have.
Silketørklæde 5050 cm
1 tsk salt
20 nyplukkede blade af vajd eller japansk indigo
En håndfuld vand
Massér det hele godt sammen. Jo mere man masserer, jo mere farve får man. Tilsæt eventuelt mere salt og flere blade for en kraftigere farve.
Tag en meget stor gryde, og fyld den med en af de planter, som repræsenterer det gule farvestof. Mange af dem kan findes i grøftekanter.
Kog planterne i vand i 30 min. Si dem fra, og lad farvesuppen afkøle til lunken.
Læg stoffet – helst uld eller silke – i farvesuppen, hæld koldt vand oveni, og varm det langsomt op.
Hold øje med den gule farve, den bliver hurtigt skriggul og derefter mere karrygul.
For et mere holdbart resultat kan man lægge stoffet i en 20% bejdse med alun før farvningen.
I jernaldergrave har man fundet rester af tøj, hvor man kan se, at man har brugt bladene fra farvevajd til at farve tøjet blåt. Foto: Heidi Kirk Nissen
Farvegåsurt giver en solskinsgul farve på ufarvet stof eller garn. Farver man først med den og efterfølgende med farvevajd eller farvepileurt/japansk indigo får man flotte grønne nuancer. Foto: Heidi Kirk Nissen
Farvekrap indeholder mange farvestoffer, og alt efter hvilken plantefarvemetode, man anvender, kan man få forskellige resultater fra lys laksefarvet til dyb teglrød. Foto: Heidi Kirk Nissen
Rødderne på hvid snerre giver rødlige nuancer, men farveindholdet er væsentligt mindre end i krap. Foto: Heidi Kirk Nissen
Prikbladet perikon er en af de mere specielle, der kan give farver i spektret mellem rødt, gult og grønt. Foto: Heidi Kirk Nissen
Bruger man blomsterne på rejnfan til at plantefarve med, får man en varm gul. Bruger man bladene bliver farven køligere og mere gulgrøn. Foto: Heidi Kirk Nissen
Søg i forhandlerguiden:
Trænger haven til en kærlig hånd?
Dyrk dine egne grøntsager og urter
Økologisk dyrket og usprøjtet pil.
Land Højbede og Plantekasser
Anlægsgartneren betaler sig
Byg din Terrasse med Eg eller Robinietræ
Nye fliser eller sten til terrassen?
Her er du: Forsiden > Prydhaven > Anlæg og inspiration > Pigmenthaven
Kommentarer
Der er ingen kommentarer til denne tekst. Skriv ny kommentar…