Forum

Tomatplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Ipsen, 24. april 2006 kl. 19.40

Hvornår kan man plante tomatplanter ud i drivhuset

1 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. april 2006 kl. 1.55

Udplantningstidspunkt for tomater afhænger i høj grad af, hvor i landet du bor, og om du har mulighed for at sætte varme på for at holde nattemperaturen på min 8° C. Om dagen må det heller ikke blive koldere end 12° C. Dette er minimumstemperaturer. Der skal helst være lidt varmere, for at planterne stortrives.

Hvis det er et koldt drivhus uden opvarmning, er du nødt til at vurdere risikoen for kolde nætter i forhold til det lokale klima. I de varmeste zoner i Danmark kan man udplante i første halvdel af maj, mens man på det meterologerne kalder udsatte områder i de indre dele af landet enten skal have en handlingsplan i tilfælde af sen frost, eller også skal man vente til helt hen i juni med at plante ud. De fleste steder kan man udplante i anden halvdel af maj uden ret stor risiko.

Indtil det bliver udplantningstid, kan planterne plantes om i større potter og sættes på dagophold i drivhuset og tages ind om natten. Det er den sikreste vej til store flotte planter, men indrømmet lidt besværligt.

Lige nu er jorden i øvrigt alt for kold i drivhuset, det er for koldt om natten og og hvis solen ikke skinner, kan det også være for koldt om dagen. Så lige nu er tålmodighed en dyd.

2 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 27. april 2006 kl. 23.57

Det med tomatplanters plantetidspunkt har tidligere, ifl. et haveblad været 18 maj.

Jeg køber nok ikke fremover tomatplanter, idet de vrimler op af jorden fra sidste års "rådne" tomater – og nok lige på deres egne velvalgt tidspunkt, naturligvis.

Problemer kan være om man kan overgå sig selv med at udtynde / rive det overskydende, for mange velkomne planter op med rode, især når de er så nyfødte og kære, og hvad er de egentlige er for en slags?

Har man haft flere forskellige arter, vides det tidligst når tomaten er voksen.

Der er man nød til at være konsekvent, idet arealet nok kun kan bære en bestemt antal kilo. Ellers ricikeres det at blive blommetomater (?) hele bundtet, uanset arten.

Det gør de't forøvrigt ikke mindre spændende, men i sidste ende måske ikke helt tilfredsstillende. håp

3 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. april 2006 kl. 2.16

Kære Hans Åge

Du har ret i, at når tomatplanter spirer frem af sig selv, så er det på deres eget velvalgte tidspunkt. Dvs. når jord og omgivelser er varme nok.

Men deres udviklingstid gør, at du vil få tomater meget sent, hvis du bruger disse selvspirede tomatplanter. Der er en grund til at så dem i marts, nemlig at man får tomater i løbet af juli. Dine selvspirede her sidst i april vil give tomater engang i august.

Og så bliver tomatsæsonen noget kort.

Med venlig hilsen
Karna Maj

4 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 28. april 2006 kl. 6.59

Det råd jeg altid har fået er, at udskifte jorden i drivhuset, dermed fjerner jeg jo de rådne tomater, der ville have spiret. Er det nødvendigt at fjerne jorden?

Hilsen Carina

5 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 28. april 2006 kl. 23.11

Kære Karna Maj – jeg har igennem mange år sonderet at være på den sikre side, og stadig købe tomat planter. Igen sidste år fik jeg den erfaring at de selvsåede vrimlede op rundt omkring "gartneres" flotte ditto. Men med konkurrencen grokraft, måske, udlignede de hinanden. En bekendt køber planter hos samme gartner som mig. Flemming købte også gartnerens fars gamle opskrift på rodfremmer vædske, og jeg har aldrig set flottere tomater, – men jeg trives godt og roligt med den ormeaftale min far indpodede mig.

De fritgroede og veludviklede rødder har, måske, en fordel frem for de sammenkrøllede potterødder der nu skal lære at udfolde sig frit? Hvad ved jeg indtil nu? Men vi snakkes vel ved?

Selvfølgeligt kommer Carinas spændende spørgsmål altid tvivlen til gode og jeg går i dirrende spænding et halv års tid med, hvordan det går? Det Carina bringer på banen er nok sædskifte/jordtræthed.

Jeg har prøvet selvvandere, potteudskiftning og jeg ved snart ikke hvad. I år skal de selv have lov til; bare at gro, idet de selvsåede udenom var flotte.

Og hvordan går det så i år? håp

PS. KM, forøvrigt var jeg til et spændende orienterede, og fuldt besat, foredrag af Hanne Søgaard i aftes her på Kulturøen i Middelfart. Hanne ved altså også noget. Dog har hun ikke forstand på at pladsere et hus på en grund. Hils hende og sig tak.

6 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 29. april 2006 kl. 7.57

Hej Carina,

Mange anser det for god latin at skifte jorden i drivhuset hvert år. I den travle forbrugers drivhus er det blevet til plantesække.

For nu at tage plantesækkene først, så tiltaler højmose og kunstgødning i poser mig ikke særligt. Jeg mener også, at man får bedre frugter ved at lade planterne gro i rigtig jord. Og min moral har det bedst med det.

På den anden side set gider jeg ikke skifte jorden i drivhuset hvert år. Det er hårdt arbejde, og jeg har erfaret, at det ikke er nødvendigt.

Det jeg gør, er at skrælle et meget tyndt lag jord af (ca. 2 cm) og erstatte det med god kompost. Det blander jeg let i jorden, når jeg løsner den med en greb. Et par gange i løbet af sommeren lægger jeg et tyndt lag kompost ud mellem planterne. Jeg bruger ingen gødning udover det.

Den brugte jord ryger bare ud i et højbed i køkkenhaven.

Sådan har jeg gjort nu i over 15 år, og har stadig sunde planter og fint udbytte.

Jeg har også den erfaring, at jordtemperaturen ikke må være for lav. Jeg plejer med at vente med at plante tomaterne ud, til jordtemperaturen er oppe på 14–15 grader. Hvis det bliver for koldt, går væksten i stå en uges tid.

Hvis man er lidt tidligt ude, og der kommer en kold nat, kan temperaturen hæves et par grader ved at sætte nogle tændte stearinlys ud i drivhuset. Det ser også hyggeligt ud.

Med venlig hilsen
Brian Krause

7 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 29. april 2006 kl. 9.20

Tak for dine gode råd, dem agter jeg at følge, mit drivhus er nyt og jeg er så lykkelig for det, så jeg prøve at gøre alt så godt som muligt. Mit jordtermometer siger 14 grader, så det varer ikke længe. Jeg har anskaffet mig et lille plastichus med hylder, det står i drivhuset, det lukker jeg om natten, og tomaterne, chili, peber og auberginer har stået der i et par uger, og de er fine. Jeg har købt et læs champost, blandet det i bedene, men de er fulde af fluer, så måske er det ikke godt nok omsat, det er jeg nervøs for.

Med venlig hilsen
Carina

8 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 29. april 2006 kl. 20.03

Med de priser der er på grønsager er der ingen timeløn i egen urtehave. Fuldt færdige spiseløg i net får man nærmest smidt i nakken. Men er de økologiske, så man samtidig skal købe medicin? Urtehave skal være interesse og hobby. Vel nok også derfor at det kalde hobbydrivhuse. Skal der så også opvarmes på en måde, går lønsomheden nok i minus.

Jeg har flere vandkander og en blå 100 L. vandtønde stående i drivhuset. Vandet bliver varmet op om dagen, og afgiver varmen om natten. Ikke særligt effektivt, men interessant at følge. Så er der et termometer hængende oppe i snorene, og et med snor i et rør i jorden – lige så spændende med jordtemperaturen.

Forøvrigt har jeg aldrig lus i drivhuset/haven fordi jeg gror tagetes begge steder, og de sår som regel sig selv.

Her om foråret kribler det lidt rigeligt i fingerne – men det går rimeligt. Det skal heller ikke gå hurtigt, for så beklager jeg mig også over at sommeren bare drøner der udad.

Jeg glæder mig til at læse Jeres erfaringer fremover. håp

9 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 30. april 2006 kl. 7.02

Hej Hans Åge
Nej selvfølgelig er det ikke for at spare penge, at man har et drivhus, mit kan vist aldrig tjenes hjem, men jeg har bord og stole, vi drikker vores eftermiddagskaffe og hygger os. Måske sparer det penge til mit mavesår.

Angående planterne, så har jeg købt spændende frø hjem, og får dermed nogle tomater – meloner ect. som jeg ikke kan købe i supermarkedet.

Jeg bor langt fra forretninger, så jeg sparer også benzin, fordi jeg ikke behøver at handle så meget. Vi har mange sommergæster, bl.a. feriebørn fra Rumænien, og se deres glæde ved bare at kunne hente maden i haven, friske æg ect. er meget værd. Sidste år var vi på et tidspunkt 16 mennersker, 9 hunde og 2 katte, så bager vi vores brød selv, og vi er alle glade for at spise grønt.

Tænk hvis vores hobby var sejlbåde, jagt ect. – der er meget der er dyrere, så vi nyder vores hobby og hvad den koster med god samvittighed.

Hver eneste morgen er jeg lykkelig for at stå op og komme ud og se, hvad der er sket siden i går.

Rigtig god sommer og stor fornøjelse med haven

Venlig hilsen
Carina

10 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorrit Rasmussen, 13. maj 2006 kl. 16.36

Hej
Jeg er førstegangsdyrker af tomater og agurker i drivhus – må man klippe de nederste blade af?

11 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 24. maj 2006 kl. 11.42

Du skal helst ikke klippe de nederste blade af tomatplanterne, medmindre de er syge eller visne, de er med til at give tomaterne smag.

Sidst på sommeren er det ok at klippe, for at sikre de sidste tomater noget sol.

Agurker tager ikke skade af lidt klipning.

MVH. Britta

12 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. maj 2006 kl. 14.43

Du skal endelig ikke klippe blade af hverken agurk- eller tomatplanter nu – bladene er jo der planten opsamler energi fra sollyset til at vokse sig stor med.

Både tomater og agurker skal dog knibes, men det er noget helt andet. Det finder du anvisning på her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/360.html

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

Medd venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

13 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Andersen, 3. juni 2006 kl. 11.30

Hej
Mine tomatplanter altså bladene krøller fra undersiden og rundt på oversiden og får nogle små gule pletter. Hvad betyder det? Jeg følger anvisningen for gødning. Jeg har avlet tomater på 3. år og i år har jeg renst drivhuset. De står i plantesætte i kapilærkasser.

Med venlig hilsen
Gitte Andersen

14 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TROELS BUSK, 16. juni 2006 kl. 16.14

Gd dag
jeg har et drivhis med tomater/agurker i plantekasser og en stor vin.

mine tomater (og nu også mine agurker) har inden for de sidste 2 uger fået blade med lyse kanter og nu lyse pletter i bladende og nu krøller de sammen.

nu har min vin også fået lyse pletter!

DE HAR MASSER AF VAND

jeg formoder der er kommet svamp i drivhuset
jeg skiftede al jorden ud i foråret

kan du/i hjælpe eller fortælle hvor jeg kan få hjælp?

på forhånd tak

mvh

Troels

15 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laurette Staelens, 16. juni 2006 kl. 16.40

Tomatplanten Bloody Butcher, skal denne knibes?

Hilsen Laurette

16 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 16. juni 2006 kl. 18.48

Hej Laurette,

Jeg har en Bloody Butcher i år og kan se, at det er en højtvoksende sort, der skal knibes.

Med venlig hilsen
Brian

17 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Lemmicke, 13. april 2017 kl. 23.01

Har desværre lige plantet mine tomatplanter ud i drivhuset i dag, det er Gemini tomater
Og nu er temperaturen faldet til 6,3 grader
Er det så ud og hente dem ind igen ?

18 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. april 2017 kl. 23.57

Ja tag dem ind det er ikke lufttemperaturen der er kritisk men jordtemperaturen som er alt for lav , desuden er der nattefrost på vej og da der altid er meget koldere inde i drivhuset end udenfor så vil dinne tomatplanter fryse væk .....

19 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. april 2017 kl. 17.09

@Svend

Er du nu sikker på, at der er koldere inde i et drivhus end udenfor? Det har jeg lidt svært ved helt at tro på - ihvertfald er jordtemperaturen inde i mit tunneldrivhus oftest flere grader varmere end udenfor og har heller ikke oplevet, at luften er koldere. :)

Ellers har du ret i, at er der for koldt i drivhuset (hvilket jeg vil mene stadig er aktuelt) så fryser varmekrævende planter som tomat og agurk minimum tilbage, hvis de ikke blot dør.

20 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. april 2017 kl. 22.26

Et drivhus kan være for at bruge DMI "s ordbrug en dødsfælde for frostfølsome planter , da der på klare vindstille nætter godt kan være minus 2-3 C inde i drivhuset og 2-3 plusgrader udenfor , Da jeg har trådløse termo/hygrometer i begge mine drivhuse som via en vejrstation og computer kan lave grafer over både udetemperaturen (2m højde) og drivhus temperaturene er det ganske tydeligt at efter solnedgang falder temperaturen i drivhusene hurtigt og vil komme under ude temperaturen .
Men prøv at søge på DMI , der kan du finde en mere dybtgående forklaring på fænomænet ................

21 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. april 2017 kl. 23.53

Uden at bruge et termometer kan jeg mærke, at det ikke passer i mine drivhuse.
Er det 1. april, du har læst om fænomenet?

22 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2017 kl. 11.02

Ja lars , det skuede også i mine ører da der var en der hed Hans Åge skrev her, at der altid var koldere i drivhuset end udenfor ; jeg testede med termometere og det viste sig at han havde ret .
Nedstående er er sakset fra DMI og er forklaringen på fænomænet.
Når nu efterårets første frost truer, så kunne man forledes til at tro, at sæsonen kan forlænges med et drivhus, hvis ellers planterne er i krukker og til at rykke. Men drivhuset er faktisk en dødsfælde. Det bliver nemlig endnu hurtigere koldt end uden for. Det skyldes, at overfladen af drivhuset, som alle andre overflader, taber varme, men at der - i modsætning til jordoverfladen - ikke er et 'varmt lag' nedenunder til at holde temperaturen oppe.Når drivhusets overflade bliver kold forplanter kulden sig ned i luften i drivhuset. Den kolde luft synker derefter ned i bunden af drivhuset, fordi kold luft er tungere end varm luft. Da drivhuset er lukket af, kan kulden ikke slippe væk og hele drivhuset bliver derfor efterhånden 'fyldt op' med kold luft. En faktor der er medvirkende til at 'holde på kulden' er, at der ingen omrøring er i det lukkede drivhus , så det bedste man kan gøre er at åbne dør og vinduerså kulden kan slippe ud.

Forsat god påske...........

23 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2017 kl. 15.31

Jeg kan intet finde om temperaturer i drivhuse (væksthuse og orangerier) hverken på DMI eller andre steder.
Hvis der er koldere i drivhuset, hvorfor er mine ærter i drivhuset så mere end en meter høje, mens de, der er sået samtidig udenfor kun er 10 cm?
Hvorfor springer mine vin ud en måned tidligere, end på friland?

24 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2017 kl. 15.45

Bare et gæt:
Kan spændet, i et drivhus, mellem dag og nattemperatur forår og efterår, være større end udenfor?
Samt visse planter, være mere mere følsomme end andre overfor hurtige temperaturskift.
Tænker, at på en god solskinsdag i april med 10-15 grader udenfor om dagen og en nattemperatur på 3-6 grader, vil det nemt blive 20-25 i et drivhus og formodentlig ikke meget mere over de samme 3-6 grader om natten.
Hvis det saksede fra DMI også gælder, måske endnu koldere.

25 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2017 kl. 16.35

Aprilsnar eller ej, så har jeg bemærket, at Bolius og måske Idényt anbefaler, at man sætter sine potter op på hylder, for at de ikke skal fryse, hvis de står på jorden.
Bolius anbefaler også, at man isolerer sit drivhus i bunden.

Al min erfaring siger mig, at planterne skal ned på jorden for at beskyttes af jordvarmen. Evt. graves lidt ned, så der er varmere.
Kulden kommer oppefra - enten med vinden fra koldere egne, eller ved udstråling om natten.

Drivhuset er beskyttet mod vinden (hvis det er lukket), og kan kun afgive varme ved udstråling gennem glasset.
Store temperaturforskelle giver kondens og evt. is på ruderne. Derved frigives der varme, som indtil videre bliver i drivhuset.

Der vil hele tiden være varmere i drivhuset, end udenfor.

26 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2017 kl. 17.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2017 kl. 17.13

28 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. april 2017 kl. 17.27

Jeg giver op , det var kun for at hjælpe og oplyse , så hvis folk vil leve ideres egen lille verden , fint med mig...............

29 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 15. april 2017 kl. 17.35

Det er et lidet kendt fænomen , men hvis man har lidt indsigt i fysikens love så er det logisk at der kan være koldere inde i et drivhus , jeg observer det jævnligt , men prøv at se her , eller stil spørgsmålet direkte til DMI .
samvirke.dk/artikler/dit-drivhus-kan-vaere-en-dodsfaelde

www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2011/07/danskernes-ti-bedste-vejrspoergsmaal-2010-de-foerste-fem/

Peter

30 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2017 kl. 18.15

Nej, det er ikke logisk, og det strider mod naturlovene.
Der er ingen data bag påstanden, og den er blot gentaget i det andet (eller første) link.
Der er ikke andet for, end at få lavet en serie målinger, men det tager sin tid.

31 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. april 2017 kl. 10.03

Her er en graf som viser nattens temperaturer, den sorte er udetemperaturen , den blå er drivhustemperaturensom,som sent på natten falder ned under udetemperaturen..........

32 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2017 kl. 10.29

Tak Svend.
Jeg kan se, at det er på et tidspunkt, hvor jeg aldrig har været i drivhuset.
Men her er is på terrassen.
Hvilken type sokkel har du på drivhuset?

33 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. april 2017 kl. 11.05

En iglo har samme temp. indvendig som udvendig i stille vejr mens den er nylavet, men kommer der personer ind afgives der varme. Svend har ret i at der er en "kold" periode om natten, og det er normalt mellem kl. 04,00 og 05,00 og det er hele året rundt. I et tæt drivhus er der normalt "vindstille", derfor bliver luften koldere, er der derimod en lille åbning i læsiden, kan temp. stige lidt i forhold til udetemperaturen. Lars det behøver ikke at tage lang tid for at måle temp. du køber to ens termometre der gemmer den laveste (og højeste) temp. i et område, sæt én indenfor i drivhuset i jordhøjde og én udenfor i fri luft, næste morgen kan du aflæse resultatet, d.v.s. ca. 15 timer efter. Henry G.

34 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. april 2017 kl. 11.24

Jeg er begyndt at se på termometre, men skal lige finde et egnet. Jeg ledte efter et, der kunne måle og lagre kontinuerligt, men når det kun er til mit eget brug er max og min temperatur inde og ude tilstrækkeligt.
Jeg har en bastant betonvæg i mit store drivhus, som desuden er delt i tre rum. Er spændt på at se, hvilken indvirkning den har for varmestabiliteten.

35 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2017 kl. 11.42

36 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. april 2017 kl. 12.16

Fænomenet afhænger logisk nok af det konkrete drivhus.

Har du opvarmning af en tilstrækkelig masse i løbet af dagen, vil der altid være varmere inde i drivhuset om natten end udenfor.
Er gulvet isoleret (gør det ikke) og er der ingen masse til varmeakkumulering i et tæt drivhus vil fænomenet være udtalt.

37 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2017 kl. 7.17

38 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2017 kl. 7.39

39 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 20. april 2017 kl. 9.57

Frank du skal bruge 2 termometere et inde i drivhuset og et udenfor , så kan du sammemligne , jeg syntes at man skal respektere det man lærer på meteorlog udannelsen må være rigtig , prøv at kontakte Dmi angående drivhus kulde problemet så vil du få en forklaring , prøv at søge på engelsk sprogelige sidder der er masser der forklarer hvorforog hvordan , det er ikke kun her i DK at det her forvirrer , og så må vi håbe at den ged er barberet.

Peter.

40 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2017 kl. 10.35

41 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2017 kl. 10.40

42 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2017 kl. 10.57

43 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2017 kl. 11.01

44 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 20. april 2017 kl. 14.15

Varmeudstrålingen afhænger både af vejret - og af drivhusets konstruktion.

Den er stærkest i *skyfri nætter* med *åben udstråling* til verdensrummet.

På en frostnat kan man godt måle -22 grader mod verdensrummet, mens en måling mod jorden eller huset viser 0 grader.

Varmestrålingen er altså retningsforskellig.

Den kan måles med et infrarødt termometer:

www.harald-nyborg.dk/p9320/infraroed-termometer

Flerlags tag, termo- og energiruder og f. eks. bobleplast under loftet begrænser både kuldenedfald og udstråling (se Anja Egeris' beskrivelser)

Tung masse indeni huset, evt mure, gør udsvinget mellem kulde og varme mindre.

Træer o.l. opretstående genstande - mest i nord - mindsker udstrålingeen - mens den er værst på åben mark.

Fundament isoleret udadtil - mindsker varmetabet til siden og bringer drivhusets bund nærmere jordens grundtemperatur.

Dette er tommelfingerregler, som man kan bruge - man kan jo ikke se strålevarmen, og det er vanskeligt at udføre målinger i mange forskellige højder og verdenshjørner.

Houle Bækdals tråd (174 poster):

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/9537.html

Isoleret drivhus, mange billeder:

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/9851.html

45 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 20. april 2017 kl. 16.55

Default Colder inside the Greenhouse than out!
Hi all,
Just wondering how does the temperature in your greenhouse react at night.
Yes, I know it gets colder but have you campared it to outside.
I have a little weather station which has two radio sensors ( was a good boy last year and Santa was impressed) but every night it gives a max/min for in the house, garden and greenhouse.
Thing is, it is consistantly colder in the greenhouse than outside. Last night it was -4 out but -7.5 in greenhouse and as I type, the temp out is -1.3 but -3.2 in the greenhouse.

I have tried swapping the sensors and running them side by side to check calibration but they are spot on.

Any idea's?
Darren
Det er ikke kun her i landet folk bliver forvirret ,når det er koldere inde i drivhuset end udenfor, her er et klip fra England .

46 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. april 2017 kl. 17.31

47 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. april 2017 kl. 22.22

Denne her tråd er løbet totalt løbsk og af afveje , jeg er ked af at jeg nævte det faktum at der kan godt være koldere inde i et drivhus end uden for , det var en service oplysning så man kunne tage sine forholdsregler , så man ikke mistede nogle sarte planter.
Det er ikke første gang vi har denne debat , for en del år siden nævte Hans Åge i en tråd dette problem og debatten kørte i lang tid , indtil der kom en mail fra dmi som satte tingene på plads med en forklaring på hvorfor og hvordan det kan ske .
Det er jo et mikroklima som er forskellig fra område og drivhuse landet over , nogle er heldige og har ikke det problem andre i de såkaldte kuldeområder er nok mere ramt.
Vi kommer nok ikke videre med det her , så slut herfra.......

48 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. april 2017 kl. 13.00

Jeg synes, at det er ganske interessant, at nogle kan observere, at det bliver koldere i et drivhus, end udenfor, mens andre kan observere, at der altid er varmest i drivhuset.
Vi bliver da nødt til at se på, om det er kolddrivhusenes konstruktion, der giver udslaget.
Bolius anbefaler, at man isolerer drivhuset i bunden - det virker fuldstændigt vanvittigt. Det er jo jorden, der skal lagre varme om dagen og frigive den om natten.
Jeg har tre meget forskellige drivhuse, men ikke fået anskaffet termometre endnu.
Jeg kan dog se, at Yacón, der ikke tåler frost er uskadt i drivhuset, mens de to kartoffelplanter, der lå udenfor fiberdugen lige udenfor drivhuset er gået fra grøn over brun til sort.

49 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. april 2017 kl. 16.22

@Lars
Helt enig
Jeg har bedt DMI uddybe situationen, hvor fænomenet forekommer, men fik den lakoniske besked at "Det er en tidligere kollega, Lone Seir Carstensen, som har skrevet den del med drivhuset. Hun arbejder nu på TV2 Vejret, så derfor kan vi desværre ikke give nogen uddybende svar på dine spørgsmål." Det gider DMI med andre ord ikke at svare på :)

Jeg tror da på, at fænomenet kan forekomme, men at det er sjældent i drivhuse med en vis varmeakkumulering, som i dit f.eks., hvor en fugtig jord kan suge meget varme i løbet af dagen.

Et drivhus isoleret mod jorden ved jeg intet om og det kommer jeg aldrig til at eje, men her vil jeg tro, at fænomenet forekomme hyppigere pga den mindre varmeakkumulering, selv om den selvfølgelig også kan etableres i et drivhus med isoleret gulv.

Alt i alt finder jeg emnet noget teoretisk og har masser af erfaring som den du beskriver. Naturligvis er et godt drivhus - som udgangspunkt - varmere end i det fri, også i frostvejr :)

50 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2017 kl. 18.40

Hvis vi ser på Svends grafer i indlæg 31 så ses det at der kun er koldere i drivhuset den sidste del af natten.

Her er en teori:

Når solen står op begynder den først at skinne på den øverste del af atmosfæren pga. jordens kugleform. Står man og ser på et bjerg mod vest mens solen står op kan man se hvordan lyset bevæger sig nedad.
Solen får selvfølgelig temperaturen til at stige. Dvs. temperaturen begynder at stige tidligere i højden. I det fri er der en vis opblanding af luftmasserne så varmen forplanter sig ned i mørket. Denne effekt er drivhuset afskærmet fra så temperaturen bliver ved med at falde længere ud på morgenen end i det fri.

Det kan også spille ind at der er en større lagdeling af luften inde i drivhuset. Altså koldere ved jorden men varmere under loftet end udenfor.

51 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. april 2017 kl. 20.00

Det er et fint billede Claus.

Jo mindre varmeakkumulering hen over dagen, desto større forskel imellem inde- og udetemperatur umiddelbart før solen rammer hele drivhuset.

52 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2017 kl. 20.42

Ja, og skygge fra øst vil også forstærke den "omvendte drivhuseffekt".

53 af 54 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2017 kl. 19.50

Nu har vi haft nogle frost døgn.

Selv uden termometer kan jeg se tydelig forskel på det moderne aluminiums drivhus og det gamle erhvervshus med støbte sokler.

I det nye drivhus er vinplanternes blade (Rondo til friland) svedet af frosten de øverste 10 cm fra glasset. Ærter, salat og kål er ganske uforstyrret.
I det gamle drivhus er vinplanter (Himrod, Beauty og Vanessa) helt op mod glasset upåvirkede.
Yacón har en ganske ubetydelig svidning på en af de seks planter. De første kartofler blomstrer og er ikke påvirket af frost, mens de kartofler, der er udendørs uden fiberdug over sig er svedet bort. Tomaterne i små potter står fint, som de bør.

Min konklusion er, at man skal sørge for noget, der kan opsuge varmen i løbet af dagen, uanset om det er i soklen, eller i vandbeholdere eller sten, der er placeret i drivhuset.

Jeg mangler stadig at måle, om et af mine 3 drivhuse skulle have den uheldige egenskab, at der bliver koldere indenfor end udenfor.

54 af 54 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2017 kl. 8.11

Nyt svar til emnet »Tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomatplanter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider