Forum

Sommerfugle ved hvepsefælden

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2019 kl. 20.17

I eftermiddags var der stort besøg af forskellige sommerfugle ved min hvepsefælde, som indeholdt fortyndet Ribena saft. Jeg undrede mig lidt over hvad de ville der, og selvfølgelig fløj de fleste da jeg kom med kameraet. Men der var dog een, som stadigvæk havde snablen nede i rillen mellem fældens låg og bund.
Nu har jeg tænkt lidt over, hvordan man kan lave sådan en sommerfuglefodringsautomat, for de må jo trænge til noget sødt.
Er der nogen ideer? - Jeg skal jo ikke lokke hvepse til et åbent glas.
Ingeborg -
Ps. der var lige så mange ved en anden fælde, som desværre hænger så højt at jeg ikke kan tage billeder tæt på.

1 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 20.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 20.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2019 kl. 21.03

Men hvepsene bliver vel tiltrukket af det søde. Hvepse gider jeg ikke. Vi har /havde et lille hvepsebo under tagudhænget beklædningsbrædder. Jeg opdagede det for sent. Hvepsene har ikke generet os og forleden dag lå en kæmpestor hveps død nyder boet. Jeg gætter at det var dronningen, så testen af boet har “sommerferie”,
Ingeborg

4 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 21.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. august 2019 kl. 23.38

@Ingeborg Hansen

Citat:
-----------
"Nu har jeg tænkt lidt over, hvordan man kan lave sådan en sommerfuglefodringsautomat, for de må jo trænge til noget sødt.
Er der nogen ideer? - Jeg skal jo ikke lokke hvepse til et åbent glas."
-----------

Jeg vil gerne anbefale en sommerfuglebusk, som kan byde sommerfuglene på rigtig mad.
Beskæringen bør måske være halv hvert andet år, men derudover er den nærmest en fuldautomatisk foderautomat. :-)

6 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 23.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2019 kl. 8.40

Her er sommerfuglebuskene først nu tæt på at nå deres maksimum, og jeg forventer, at de fortsætter længe endnu.
Ønsker man endnu længere blomstringstid, så kan Kæmpe Verbena måske være en mulighed (ses på nedenstående billede i potte før udplantning).

8 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2019 kl. 8.41

@Jacob B
Har du glemt tråden om at sommerfuglebusken er invasiv? Jeg har stadigvæk en enkelt busk, som står i en krukke og beskæres flere gange. Alle afblomstrede blomster fjernes straks og nye bryder frem. Men som F. Christensen skriver er blomsterne ved at være væk nu og derfor mit spørgsmål.
Ingeborg

9 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2019 kl. 8.47

Har lige læst mig til at Buddleja Miss Rudy er steril og ikke selvsår. Den vil jeg kigge nærmere på til et nyt bed langs husets østside.
Ingeborg

10 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2019 kl. 9.39

@F.Christensen
Tak for ideen med de små huller. Jeg prøver med en hvepsefælde lavet af en plastikflaske. Jeg borer små huller ca. 3-4 cm over bunden med en opvarmet strikkepind/ stoppenål og hælder saft i flasken til lige under hullerne. Måske dur det.
Ingeborg

11 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2019 kl. 11.21

Jeg husker godt den anden tråd, og når der kommer til at stå noget pænt om sommerfuglebusken her, så bliver denne tråd jo nok også slettet.
Derfor vil jeg heller ikke spilde meget tid på den.

Blot vil jeg gerne skrive til læserne, at man bør tage informationerne med en gran salt, hvis de kommer fra nogen, som hader sommerfuglebuske.
Jeg havde 50 stk sidste år, som jeg har passet og plejet for at få dem startet. I år er jeg nede på ca. 45 stk, og bliver det en hård vinter, så har jeg slet ingen.
Det er normalt ikke på den måde, invasive arter opfører sig.

Man kan da også her ved selvsyn erfare, at Sommerfuglebusken ikke er på listen over invasive planter, som skal bekæmpes:
mst.dk/natur-vand/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-arter/de-invasive-arter/

Og med hensyn til blomstringstiden, så er nedenstående billede fra i dag.
Det må nok i hvert fald fortælle, at hvis man bor i midten af Jylland eller længere imod nord, så bør der stadig være masser af blomster på vej.
Hvor de andre skribenter bor, ved jeg ikke, men det må nok være i en ganske særlig lyn hurtig landsdel, eller også er det måske noget med dyrkningsmetoden, som er gået galt for dem.

12 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2019 kl. 15.03

Der er kommet en advarsel mod sommerfuglebusken på en af de officielle naturfora for ikke så lang tid siden.
Jeg synes vældig godt om sommerfuglebuskene, bjørneklo og japansk pileurt. Florere og mere livskraftige planter skal man lede længe efter........ MEN JEG NØJES MED MIN ENE SOMMERFUGLEBUSK og klipper blomsterne af, når de er brune og frøene ikke er modnede, der sidder masser af nye blomster på spring, så om ca. 10 dage er der nye blomster på vej, hvis man altså klipper de visne med frøstandene af. I den tid mangler sommerfuglene denne fødekilde.
Iøvrigt er blomstringstiden vel også afhængig af tidspunktet for beskæring om foråret eller forsommeren. Planterne er jo yderst nøjsomme, så jeg kan kun tænke mig til at beskæringstidspunktet hænger sammen med blomstringen.
Ingeborg
Ingeborg
Ingeborg

13 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2019 kl. 15.10

Hvepsene har på nuværende tidspunkt opfyldt formålet med deres liv og jeg ser ikke nogen synd i at de ender deres liv i en saftrus fremfor at jeg klasker dem og bliver stukket.
www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/desperado-hvepse-afslutter-sommeren
Ingeborg

14 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2019 kl. 21.33

@Ingeborg Hansen

Hvis jeg mangler et tip til at få sommerfuglebuske til at visne tidligt, så sommerfuglene sulter, hvis de ikke fodres med ribena fra en plastikflaske, så vil du være den første i mine tanker at spørge. :-)

Noget andet er, at hvis din sommerfuglebusk er så invasiv, som du giver indtryk af, så får jeg mistanke om en mutant, som du måske helt bør udrydde eller udskifte med en renere sort også af hensyn til naboerne.
Jeg forstår ikke, at det skulle være nødvendigt at gribe til en steril udgave, men ja, om ikke andet, så må det da kunne bringe dig på den helt sikre side. I hvert fald i virkelighedens verden.

Angående foderautomaten i plastik, hvis den skal være til sommerfugle og ikke til hvepse, så er der måske ikke mange andre muligheder end at efterligne sommerfuglebuskens blomst og gemme føden i bunden af nogle dybe små huller.?

15 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2019 kl. 21.50

Hvor har du ideen fra at jeg med vilje får min sommerfuglebusk til at visne? Jeg har bare klippet den ned tidligere end du har klippet dine, hvis overhovedet.

Min sommerfuglebusk er en selvsået fra naboens busk tæt ved fortovet. Denne busk er over 4 m høj og lige så bred i dag. Haven er ingen have men et uplejet vildnis, sikkert lige efter din smag.
Ingeborg

16 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. august 2019 kl. 9.08

@Ingeborg Hansen

Kendskab til en persons vilje er ikke nødvendigvis afgørende for at få øje på et talent.

Jeg mener, at det er rigtigt, at en forsinket beskæring af sommerfuglebusken giver en forsinket blomstringstid.
Men slet ingen beskæring giver til gengæld en tidligere blomstring.

Hvis jeg skulle eksperimentere med en sommerfuglefoderautomat baseret på sommerfuglebuskens blomster, så ville jeg nok begynde med noget som dette:

En 8mm tyk plade med 2mm glatte huller. Pladen lægges ovenpå noget uld fugtet i nærende væske, og der lukkes langs kanten.

17 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2019 kl. 9.29

Tidligere blomstring = tidligere afblomstring = logik?
Ingeborg

18 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2019 kl. 9.57

Jeg har fundet denne nyttige viden om hvepse her
www.pestium.dk/almindelige-skadedyr-i-danmark/hvepse/
Ingeborg

19 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. august 2019 kl. 11.58

@Ingeborg Hansen - Ang. svar 17

Ja, for den enkelte blomst måske. Men nok mere interessant er der for busken som helhed flere muligheder (Se evt. svar 5).

Men de sommerfuglebuske, som slet ikke er blevet beskåret hos mig i år, de sætter også stadig nye blomster, selvom de store blomster er gået i frø. Hvis du ikke oplever det samme, så tænker jeg, at det måske har noget at gøre med, at busken ikke har de bedste livsbetingelser i en urtepotte.

20 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. august 2019 kl. 13.21

Nedenstående billede er fra i dag, og det er en sommerfuglebusk, som ikke er blevet beskåret i mere end et år.
Man kan se store frøstande, fordi den var tidligt på færde, men der er samtidigt også mange nye blomster på vej.

21 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 13.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 13.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. august 2019 kl. 14.54

@F. Christensen

Ved nærmere eftersyn vil en dementi eller en uddybende forklaring i forhold til svar 6 måske være klædelig.

Angående en foderautomat til sommerfugle, og som udelukker hvepse for børns skyld, så er det jo nok meget fint, hvis det virker efter hensigten.
Men skal sommerfugle tiltrækkes med søde sager, så vil det nok også virke på hvepse, og jeg ville nok ikke satse på, at en sulten frustreret hveps er mindre farlig end en mæt.
Jeg ville holde sådan en automat længe væk fra børns sandkasse og i stedet plante noget, som kan lære børn om natur.

24 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 18.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. august 2019 kl. 20.39

@F. Christensen

For oplysningens og troværdighedens skyld.
Det kunne evt. være, at du ikke havde kigget ordentligt på dem, så du kun lagde mærke til frøstande.
Eller det kunne være, at du kunne konstatere, at det er en særlig sort, og så kunne det gøre alle klogere.
Eller måske bliver de aldrig klippet ned, og det gør en forskel.
Eller måske noget fjerde.
Men efter, jeg har fremlagt dokumentation for mine sommerfuglebuskes fortsatte blomstring (måske helt til frost), så bør det ikke komme bag på dig, at jeg undrer mig over dit svar 6
Hvor mange sommerfuglebuske har du kigget på og konstateret, at ingen af dem har flere blomster på vej.?

26 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 21.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2019 kl. 22.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2019 kl. 7.53

@F. Christensen

Tak for dit svar. Jeg vil overveje at lade en busk eller to stå ubeskåret i 3 år eller mere for at se forskellen.
Det kan være, at det vil opklare mysteriet.
Men mon ikke, at de fleste havefolk også er enige om, at det er en dårlig dyrkningsmetode til sommerfuglebusken.

29 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. august 2019 kl. 13.51

Naboens busk, som er årsag til min selvsåede busk, gravet op på fortovet. Denne busk er aldrig nogensinde blevet klippet!
Ingeborg

30 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2019 kl. 16.44

@Ingeborg Hansen

Kan du datere billedet.?

31 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. august 2019 kl. 17.25

Billedet er fra dags dato ved 11 tiden - lige før jeg postede det. Nu går jeg jo ikke på naboens grund når vedkommende ikke er hjemme, så billedet er taget fra gaden - Busken vokser faktisk på skrænten til nedkørslen til kælderen og er endnu højere end det umiddelbart fremgår.
Ingeborg

32 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2019 kl. 18.06

@Ingeborg Hansen

Mange tak for billederne.
Jeg betragter dem som en redelig dementi til den uheldig misforståelse, som svar 8 giver anledning til.

33 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. august 2019 kl. 20.59

Ligesom vind, regn og sol har været ulige fordelt i landet, kan blomstringstiden for sommerfuglebuskene også være slut det ene sted, mens de er i fuld blomstring et andet sted. Min sommerfuglebusk holdt en blomstringspause før den kommer med fine udsprungne blomster igen om nogle dage. Det er den blomsterløse periode jeg vil gøre sød for sommerfuglene. Iøvrigt kommer de kun på min busk når solen skinner.
Ingeborg

34 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2019 kl. 23.02

@Ingeborg Hansen

Du skriver:
"Ligesom vind, regn og sol har været ulige fordelt i landet, kan blomstringstiden for sommerfuglebuskene også være slut det ene sted, mens de er i fuld blomstring et andet sted."

Det er da muligvis sandt og i så fald et meget interessant fænomen. Blot bemærker jeg, at den dokumentation, som har skullet understøtte påstanden, hidtil enten er udeblevet eller har udstillet påstanden som falsk.

35 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2019 kl. 9.34

@Jacob B.
Det eneste jeg kan dokumentere, er at der ingen sommerfugle er uden sommer og varme og at det er ligegyldigt om sommerfuglebusken har blomster i november. Det er det, der tæller for mig. Hvordan går det med dit højbed?
Ingeborg

36 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2019 kl. 10.03

@Ingeborg Hansen

En plastikbeholder med vand kan sprænge i frostvejr.
Det kan en sommerfuglebusk ikke.
Endnu en praktisk fordel.! ;-)

Jeg finder også svar 31 interessant, fordi det tyder lidt på, at hvis man vil gøre det bedst muligt for sommerfuglene, så bør man slet ikke eller kun i begrænset omfang klippe busken ned fra år til år.

Fanger du mange hvepse i hvepsefælden.?

Jeg læste noget om, at hvepse kan angribe sommerfugle.
Har du nogensinde set det i virkeligheden.?
Jeg har ikke.

Frem for at bekæmpe hvepsene, så vil det jo være sjovere, hvis de kan bruges til noget fornuftigt.
Så det eksperimenterer jeg med:
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/20266.html#e138705
Men har jeg forstået dit link rigtigt, så er gedehams måske næsten ikke interesserede i animalsk føde på denne årstid.?

Opdatering til mit højbed kan findes her:
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19801.html#e138718

37 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. august 2019 kl. 10.10

Gedehams og spyfluer forvilder sig ind i en af de købefælder jeg har haft i mange år og gedehamsene æder spyfluerne, før de kører træt.
Hvor mange sommerfugle har du set i frostvejr? Jeg har set enkelte, som er kommet til live, når de er bragt ind med pejsebrændet.
Hvor mange sommerfugle kan flyve i regnvejr? Det har de endnu ikke lært hos mig.
Ingeborg.

38 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2019 kl. 13.42

@F. Christensen

Angående svar 6 så tak for dette:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/20303.html

Her står de lilla dog også i fuld flor både klippede og uklippede.

Og når det regner, så gemmer sommerfuglene sig, og sommerfuglebusken samler kræfter til deres næste festmåltid. :-)

39 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 13.40

Og her er med tak for ideen til hr. Christensen et billede med min sommerbar til sommerfuglene. Det virker fint. Det varede længe inden der var en sommerfugl der ville fotograferes. Der ryger nogle småfluer ind ad de små huller, så saften må skiftes og fyldes efter en gang imellem. Sjovt nok er det kun admiraler der flokkes, men de har måske længere snabler?
Ingeborg

40 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2019 kl. 14.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

41 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 15.07

Det går fint med fodfæstet. Jeg har ruet lidt op med fint sandpapir. Der er vist rugeligt med huller
Ingeborg

42 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 15.08

Rugeligt = rigeligt..

43 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. august 2019 kl. 15.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

44 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 19.35

Hej, tingesten var jo kun et forsøg med de for hånden værende midler. Iøvrigt havde jeg inden jeg brugte sandpapir på flasken sat noget malertape omkrin for bedre fodfæste, men det blev hurtigt sovset til med saft og så var hvepsene der i stedet for. Jeg har lige iagttaget at admiralsommerfuglen har en meget lang snabel, som den ruller elegant op. Hovedsagen er at det virker. Du må gerne købe patentet. :-) og ja, min mand er teknikeren, jeg er designeren.
Ingeborg

45 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 19.39

Hvis nogen vil efterligne, så er det en plastflaske med skruelåg og hullerne har jeg brændt med loddekolben. (Og fået skældud af gemalen for at have svinet den til, så næste gang vil jeg nok bore eller bruge en glødende stor stoppenål :-(.
Ingeborg

46 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. august 2019 kl. 20.39

Jeg ville frygte skade på sommerfuglens snabel, når væskestanden bliver lav, og sommerfuglen bliver forskrækket eller skubbet til evt. af en anden sommerfugl.
Det er nok heller ikke altid så nemt at undgå, at hullerne får skarpe grater på indersiden af flasken.

Bliver hvepsene ikke tiltrukket af flasken.?

47 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2019 kl. 21.40

Det er jo begrænset, hvor meget mine 5-6 sommerfugle kan få væskestanden til at synke og jeg fylder op til hullerne hver dag. Hvepsene er der når jeg lige har hængt flasken op og noget af saften er rendt ud af hullerne. De forsvinder hurtigt igen.
Jeg har plaster og forbinding liggende parat til snabelskader!
Ingeborg

48 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2019 kl. 10.15

Argumentet om at vandet i flasken kan fryse ved frostvejr?
Hvor mange sommerfugle er der i frostvejr? Hvorfor hedder de mon SOMMERfugle?
På min matrikel uden blomstrende sommerfuglebuske er det sidste chance for optankning inden vinterhvilen i et af mine mange insekthoteller. De foretrækker dog brændeskuret.
Så lad mig dog have den egoistiske fornøjelse ved at iagttage admiralerne.
Iøvrigt deler jeg slet ikke begejstringen over de millioner af tidselsommerfugle der gæstede os i år. Så blev der jo endnu mindre fourage til de “hjemmeboende” arter. De kom, ribbede og drog afsted igen... eller deres afkom.
Ingeborg

49 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2019 kl. 10.41

Efter al den sommerfuglediskussion er det fint at læse lidt fakta:https://www.123fakta.com/da/fakta-om-sommerfugle
Det forklarer jo at sommerfuglene gemmer sig i regnvejr og forsvinder når temperaturen falder.
Ingeborg

50 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. september 2019 kl. 11.51

www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=782
"Admiralen overvintrer ikke i Danmark. Den trækker i stedet mod syd i perioden august-oktober"

51 af 52 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2019 kl. 12.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

52 af 52 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2019 kl. 13.17

Ja, det er helt korrekt, for jeg har også slæbt hvilende admiraler med ind fra brændeskuret.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Sommerfugle ved hvepsefælden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Sommerfugle ved hvepsefælden

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider