Forum

Må siges at være aktuel for tiden

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2019 kl. 22.10

Kan halloween græskar bruges og hvordan tilberedes de?

www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/10253.html

1 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2019 kl. 22.35

Kan man tage frø af halloween græskar og genbruge dem til næste år

www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/211.html

2 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. oktober 2019 kl. 23.19

Græskar krydser meget let med hinanden, så chancen for at få et græskar magen til er ikke stor for os, der bor i byer.

3 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 10.10

Jeg har altid købt et “Halloween” græskar til at sylte. Har ventet til de var så billige at man næsten fik dem gratis. Min holdning til Halloween og de store mængder mad der går til spilde for en dille kan ligge på et meget lille sted. Der kunne dyrkes rigtig mad på de Samsø arealer i stedet for. Min holdning er nok på grund af at jeg har måttet sulte på grund af krigens mangelvarer i min barndom i Sydslesvig. Mit første slik var tørrede hvidkålsstrimler, som smagte lidt sødlige.
Så iøvrigt masser af plastik Halloween kram Fakta. Blandt andet en større sæk med plastikknogler, store som rigtige menneskeknogler.
Er det ikke gået op for Faktas indkøbere at plastik er noget lort?
Ingeborg

4 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2019 kl. 10.18

Ingeborg, dit sprog:-).

Jeg giver dig helt ret, men de tager det kun hjem fordi danskerne er helt pjattet med det, hvilket jeg ikke fatter. Vi har det ikke i huset og skal hellere ikke have det.

5 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 10.37

Ja, jeg undskylder ordet med “l..t”. Det skal ikke gentage sig, selvom det er det jeg mener om det unødvendige vi har fået påduttet fra andre lande. Hvorfor er mange danskere så villige til at gribe den slags i stedet for at vi plejer Danmarks egne traditioner? Vi hører mindre til høstfester og den slags end til Halloween.
Ingeborg

6 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. oktober 2019 kl. 18.02

Jeg går da ud fra, at de græskar, der bliver brugt til lygtemænd/-kvinder, kan bruges som mad på lignende måde som andre græskar.
Så det må siges at traditionen er madspild, for det er kernerne man piller ud ( de kan normalt ikke spises, fordi de har for hård skal) og frugtkødet med skal man bruger i kort tid, inden det også smides ud.

7 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 18.30

Jeg bruger da også kærnerne. Skyller og tørrer dem i bageovnen med lidt salt. Så kan man gå og tygge på dem - og spytte resterne ud.
Ingeborg

8 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. oktober 2019 kl. 19.40

Det lyder da fint. Nu må vi se, om vi kan få det indført.
Vi havde et år et græskar, hvor man kunne spise kernerne uden problemer. Men allerede andet år, da vi havde taget frø af vores gode græskar, var der hårde skaller om.
Så vi har vænnet os til at hakke dem til hønsefoder, og så går de jo heller ikke til spilde.
Men de spiselige kerner var gode :o)

9 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 22.04

Ja græskarkærner, som vi kan købe uden skaller er fra en græskarsort som ikke har skaller. De dyrkes så vidt jeg husker i Schweiz? Eller var det Østrig? Derfor var jeg så naiv at tro at man kunne tørre dem der har skaller og at de så ville åbne skallen :-). Men jeg blev da klogere .
Ingeborg

10 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2019 kl. 22.04

Ja græskarkærner, som vi kan købe uden skaller er fra en græskarsort som ikke har skaller. De dyrkes så vidt jeg husker i Schweiz? Eller var det Østrig? Derfor var jeg så naiv at tro at man kunne tørre dem der har skaller og at de så ville åbne skallen :-). Men jeg blev da klogere .
Ingeborg

11 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. oktober 2019 kl. 22.16

De kan dyrkes i Danmark, men det er meget svært selv at tage frø af dem, fordi de krydser så villigt.
Dyrker man græskar/squash af egne frø, skal man være opmærksom, hvis de smager bittert. Så kan de være krydsede med pyntegræskar, og så er det ikke længere menneskeføde.

12 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. oktober 2019 kl. 9.31

Vi har lavet kager mm. af de græsskar, og desuden tørret kernerne. Synes det fungerer fint. Hvad angår traditionen. Jaaa - joo, var selv imod den indtil børnene kom til. Nu er det bare en undskyldning for at være sammen som familie om en fest, og desuden giver det muligheden for at rende naboerne på dørene. Jeg synes det er (u)hyggeligt :)

13 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2019 kl. 9.47

Det fører da til eftertanke: at man skal bruge en amerikansk tradition for at have en mulighed for at være sammen med naboer eller familie? Så er vi godt nok kommet langt ud.... efter min ringe mening.
Ingeborg

14 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. oktober 2019 kl. 19.27

Det kan man mene Ingeborg. Jeg tror man skal læse det jeg skriver som en undskyldning for "fest" og ikke alment samvær. Vi er skam sammen med både naboer og børn i det daglige. At man så laver en temafest er bare en undskyldning for at gøre det hele endnu sjovere. At det er en amerikansk tradition gør mig intet. Jeg fejrer både jul, fastelavn og kinesisk nytår. For min skyld kunne man også fejre Mikkeldag hvis nogen gider tage initiativet til at råbe DK op :). Det bliver så ikke lige mig. Men hermed er opfordringen givet videre! :D

15 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. oktober 2019 kl. 23.24

Halloween er en gammel irsk tradition som emigranter fra Irland tog med til Amerika i 1840 , her er historien om Jack the lantern .

The Irish brought the tradition of carving pumpkins into Jack O'Lantern to America. But, the original Jack O'Lantern was not a pumpkin. Pumpkins did not exist in Ireland. Ancient Celtic cultures in Ireland carved turnips on All Hallow's Eve, and placed an ember in them, to ward off evil spirits.

The Tale of Stingy Jack and the Jack O' Lantern

Jack O'Lantern legend goes back hundreds of years in Irish History. Many of the stories, center round Stingy Jack. Here's the most popular story:

Stingy Jack was a miserable, old drunk who took pleasure in playing tricks on just about everyone: family, friends, his mother and even the Devil himself. One day, he tricked the Devil into climbing up an apple tree. After the Devil climbed up the tree, Stingy Jack hurriedly placed crosses around the trunk of the tree. Unable to touch a cross, the Devil was stuck in the tree. Stingy Jack made the Devil promise him not to take his soul when he died. Once the devil promised not to take his soul, Stingy Jack removed the crosses, and the Devil climbed down out of the apple tree.

Many years later, Jack died, he went to the pearly gates of Heaven and was told by Saint Peter that he was mean and cruel, and had led a miserable, worthless life on earth. Stingy Jack was not allowed to enter heaven. He then went down to Hell and the Devil. The Devil kept his promise and would not allow him to enter Hell. Now Jack was scared . He had nowhere to go, but to wander about forever in the dark Netherworld between heaven and hell. He asked the Devil how he could leave, as there was no light. The Devil tossed him an ember from the flames of Hell, to help Stingy Jack light his way. Jack had a Turnip with him. It was one of his favorite foods, and he always carried one with him. Jack hollowed out the Turnip, and placed the ember the Devil had given him, inside the turnip. From that day onward, Stingy Jack roamed the earth without a resting place, lighting his way as he went with his "Jack O'Lantern".

On all Hallow's eve, the Irish hollowed out Turnips, rutabagas, gourds, potatoes and beets. They placed a light in them to ward off evil spirits and keep Stingy Jack away. These were the original Jack O'Lanterns. In the 1800's a couple of waves of Irish immigrants came to America. The Irish immigrants quickly discovered that Pumpkins were bigger and easier to carve out. So they used pumpkins for Jack O'Lanterns.

16 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 16. oktober 2019 kl. 8.16

(U)Hyggelig historie Svend :) .

Uanset hvad, kan man da ikke andet end at trække på smilebåndet når man åbner døren og der stor 2 zombibørn, et skeletbarn og en vareulv og råber "slik eller ballade". Tror traditionen er kommet for at blive. Ihvertfald de næste par år..

17 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 17. oktober 2019 kl. 16.01

Jeg har det som Ingeborg: jeg forstår ikke, hvorfor vi skal fejre Halloween, som intet som helst har at gøre med dansk kultur, og nej, jeg stemmer ikke på DF eller er særlig nationalistisk. I Danmark har vi fastelavn. Det er en tradition, jeg går ind for. Mht. madspild havde fastelavn jo med faste at gøre, og traditionen giver nok også i dag lidt mere mening end at fejre en katolsk helligdag for afdøde, i hvert fald med tanke på nutidens problemer med overvægt og madspild.

Efter således i årevis at have skuffet horder af flotudklædte børn i oktober måned med frugt i stedet for slik besluttede jeg sidste år at købe vingummi og lakrids, så vi havde noget at give dem, når de kom. Det gjorde de så slet ikke.
Måske er det slut med Halloween i vores nabolag?

Mvh. Marie Louise

18 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2019 kl. 16.32

Jeg er bare så enig med Marie Louise. Sidste år havde jeg helt glemt at det var Halloween. Blev derfor overrasket og det eneste slik jeg havde var 2 Marsbarer. Der var imidlertid 4 børn på måtten og jeg sagde at de skulle dele. Det var de utilfredse med og spurgte om jeg ikke havde flere...... eller penge! De fik lov til at skrubbe af!
Jeg kan absolut ikke se noget i at forældre køber sådan noget unødvendigt dødningetøj og andet bras til deres børn. Vi bor i et sølv/guldbryllupskvarter, så jeg håber ikke at der kommer nogen krævende børn i år.
Ingeborg

19 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 17. oktober 2019 kl. 16.36

Det er et helt personligt valg hvilke traditioner man ønsker at fejre. Intet problem for mig :). Jeg synes også det er helt legitimt at være kritisk overfor traditioner såsom Halloween.

Jeg tænker børnene har luret at der vanker frugt hos dig, og derfor går en bue udenom huset. Det kan så være et trick for dem der ikke ønsker traditionen i huset. I vores nabolag er der nogen der virkelig går op i det, og pynter hus, forhave og sig selv. Spas er det og der bliver flere for hvert år.

20 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 17. oktober 2019 kl. 16.42

Jeg lærer mine børn at sige tak for det de nu får, og respektere at dem der ikke har en lygte ude foran ikke er med på legen. Selvfølgelig er det da noget pjat med de skeletter mm., men det er nisser vel i realiteten også.
Jeg synes det er synd at de har givet dig en dårlig oplevelse, Ingeborg. Næste gang må du have en farlig maske klar så du kan give dem en forskrækkelse istedet :)

21 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2019 kl. 17.19

Tænk lige over,hvor stor en industri Halloween er blevet til..... nul roelygter og lidt maling i ansigtet, nej, dragter af billigt fremstillet stof, store bunker af plastik krimskrams. Jo, klimakampen længe leve. Iøvrigt vil jrg også gå ind for et totalt forbud mod nytårsfyrværkeri!
Alle snakker om at gøre noget ved klimaet, men ingen vil undvære noget... og især ikke noget der er sldeles overflødigt.
Ingeborg ....et krigsbarn?

22 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2019 kl. 17.19

Tænk lige over,hvor stor en industri Halloween er blevet til..... nul roelygter og lidt maling i ansigtet, nej, dragter af billigt fremstillet stof, store bunker af plastik krimskrams. Jo, klimakampen længe leve. Iøvrigt vil jrg også gå ind for et totalt forbud mod nytårsfyrværkeri!
Alle snakker om at gøre noget ved klimaet, men ingen vil undvære noget... og især ikke noget der er sldeles overflødigt.
Ingeborg ....et krigsbarn?

23 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 17. oktober 2019 kl. 18.37

Ingeborg jeg kan sagtens følge dine kritiske perspektiver, jeg er dog ikke helt enig. Jeg tror vi må enes om at være uenige. For klimaets skyld burde vi jo slukke computerne , da den samlede mængde energi der bruges på holde computere kørende der understøtter denne type diskussioner nok ikke regnes i pebernødder.

24 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. oktober 2019 kl. 18.39

Det er sørgeligt, at alle helgens aften, hvor det er tradition for at vi skal tænke på vore afdøde slægtninge og nyde roen ved de gode minder vi har om dem, skal spoleres af tant og fjas.

I Kastrup kirke er der en tradition, hvor man inviteret pårørende til sognebørn, der er døde i det forgangne år til en særlig højtidelighed.

Vi er endnu ikke (så vidt jeg har observeret) blevet opsøgt af kvarterets unger.

Da jeg var barn, gjorde vi noget tilsvarende til fastelavn. Men det synes jeg ikke, at jeg hører meget om siden.

Jeg frygter konflikten, når det ældste barnebarn opdager, hvad vores børn/kammeraternes forældre åbenbart har opfattet som en tradition.

25 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2019 kl. 19.05

Ingeborg - et krigsbarn? Spørgsmålstegnet var ikke tiltænkt. Jeg tænker måske mere smalsporet, fordi jeg er vokset op i en tid med rationering og mangelvarer, så tanken om at rationere plastik har da strejfet mig. Halloween og Valentinsdag er til stor glæde for dem, der skovler penge ind på det. Den snak gider børn selvfølgelig ikke høre på.
For mange år siden boede vi lige udenfor Skanderborg. Her blev vi overrasket ved fastelavnstid, hvor der efter gammel skik kom “riddere” og inviterede til fastelavnsfest i forsamlingshuset. Senere var det høstfest.
Ingeborg

26 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2019 kl. 0.44

En snart glemt tradition ”Æ rummelpot”.
www.graenseforeningen.dk/rummelpot.html.
En tradition, der ligner Halloween lidt stammer langt tilbage i tiden, men jeg har som barn gået Rummelpot nytårsaften. Min mand, som også er fra Flensborg fik ikke lov til “tiggeri” , som hans forældre kaldte det, men de var nu også lidt fine på det :-)
udstyret var lidt sod i ansigtet og nogle aflagte klude.
Ingeborg

27 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. oktober 2019 kl. 9.24

Slettet af administrator 23. oktober 2019 kl. 9.44.

28 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. oktober 2019 kl. 9.40

Reklamelink kan også fint sparres væk Mads!
Hvor blev have-tråden af ...?

29 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. oktober 2019 kl. 20.16

Den anden dag- følte jeg mig helt uhyggeligt tilpas (og ikke på den gode måde!) i Netto. Det der Hallow'een pynt var da grimt- og uhyggeligt.

Men jeg er også indehaver af et græskar, og jeg har førhen gemt frø af dem, der spirede udmærket.

30 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2019 kl. 20.33

Artikel om mange hektar med græskar- mest til madspild.
www.tv2fyn.dk/artikel/fynsk-godsejer-har-60-doblet-salget-af-graeskar
Ingeborg

31 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. oktober 2019 kl. 22.14

Jeg forstår ham godt for hvis han bare får ca kr 10 pr græskar omsætter han for 3 millioner. Hvilket er en god fortjeneste pr hektar.

Men jeg vil give dig hel ret i at det er spild af produktion
Og at der kunne produceres noget mere fornuftigt, men så længe at der er efterspørges på en varer så.....

Det er mit indtryk at vi overproducere en masse i DK at det måske ikke er så greel at man dyrker noget, der er anderledes end blot svinefoder.
For år tilbage kunne jeg huske at man brændte korn af, da man ikke fik en ordentlig pris for det. Og det er selvom man sulter andre steder i verden. Men det er alt sammen politik og hvem der betaler.
Så hvis man kan lave et anderledes produkt og så bare håbe at det ikke skader miljøet er det sikkert ikke så skidt at det ikke er godt for noget...

32 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2019 kl. 23.05

Men hvad gør man med alle de græskar, der ligger tilbage på marken og er valgt fra, fordi der var mange flere end han havde kontrakt på at skulle levere? Bliver de pløjet ned?
Jeg forstår godt regnestykket :-)
Ingeborg

33 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. november 2019 kl. 17.36

Ved ikke om de kan bruges til kvæg eller svinefoder... Ellers pløjes de sikkert bare ned.

34 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. november 2019 kl. 23.31

Nu har jeg læst flere steder at især græskar kerner er super velegnet til høns da frøene indeholder nogle stoffer der, hindre eller ligefrem dræber orm hos høns.

Så måske skal de ikke kasseres og nedfryses, men gives til hønsene.

35 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. november 2019 kl. 23.32

Nedfræses....

Nyt svar til emnet »Må siges at være aktuel for tiden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Må siges at være aktuel for tiden

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider