Kan Halloween græskar spises?

Kan Halloween græskar spises og i givet fald hvordan?

Med venlig hilsen
Arne Stoll, oktober 2007

Svar

Det græskar, vi amerikanere bruger til Halloween-lygtemænd, er næsten altid Cucurbita pepo, eller samme art som courgetter (de gule, de grønne, de hvide ufo-formede osv.). Man har udviklet flere sorter til dette brug, alle kraftigt orangefarvede, runde el. højrunde, og lidt furede. Det kræver traditionen! De dyrkes anderledes end courgetter og lignende, idet de får lov til at blive helt udvoksede, rimelig hårde i skindet, at få sortens helt modne farve osv. Disse ting ser vi aldrig ved courgetter m.m., medmindre vi rejser fra dem i flere uger, så også de bliver helt udviklet – så ligner de heller ikke de små tyndskinnede spisefrugter, de var som børn.

Ligesom alle former for courgetter (sommersquash) kan alle Halloweengræskar eller »pumpkins« (»kin« betyder »en lille en« på engelsk) altså spises. Der findes også en berømt amerikansk opskrift, »pumpkin pie« el. græskartærte – en sød desserttærte med masser af brunkagekrydderier. Men kødet i de fleste pumpkins er ikke noget at skrive hjem om – måske dækker »spiselig men ikke god«, som der står i svampebøgerne, mit syn på pumpkinkødet. Nå, det kan være at folk, der elsker græskar finder det OK. Men det er noget slasket og ikke så fast og sødt som kødet i de ægte vintergræskar (f.eks. Hokkaido).

Derfor bruger den amerikanske tærteindustri faktisk kødet af vintergræskarsorter som »Buttercup« i stedet for. Omvent kan man, hvis man ikke har et Halloweengræskar, skære sin lygtemand af et gult el. grønt græskar.

I USA, men næppe herhjemme, finder man også Halloweengræskar af en anden, mere varmekrævende græskarart – disse er også spiselige. Med alle Halloweengræskar kan man, hvis man ikke blander kødet op til et tærtefyld (der findes opskrifter på nettet), bruge kødet i fars og sammenkogte retter, bage mindre stykker, eller bruge det i sovs, lasagne og suppe.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan Halloween græskar spises?