Forum

Fra græsplæne til køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Secher, 22. marts 2020 kl. 16.33

Er der en mulig genvej - forbi selv at skulle grave - til at fjerne græs, for at omdanne til køkkenhave?
I 15-16 år har jeg haft 40m2 køkkenhave på området, men for et par år siden, lod jeg den ligge hen. Nu er der græs. Det gravede jeg væk for 15-16 år siden, meeeen, med som tiden er gået, kunne jeg svært godt tænke mig at slippe for alt for meget gravearbejde.
God dag.
-Søren

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. marts 2020 kl. 17.25

Hej Søren Secher

Det korte svar er ja!

Jeg vil i år prøve at lægge kartofler på græsplænen. Folk, der har prøvet det, siger, at det giver gode kartofler, der knap nok behøver at blive rengjort!

Du kan læse om det her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/1567.html

Når kartoflerne er høstet, skulle du have den fineste havejord, som du næste år kan dyrke alle mulig andre ting i.

Held og lykke med det.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2020 kl. 18.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. marts 2020 kl. 18.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 22. marts 2020 kl. 19.30

Prøv at kigge på Charles Dowdings videoer på youtube, omkring nop-dig metoden. Særligt denne her:
www.youtube.com/watch?v=Mmv2zGfhG8w

Det går ud på at man simpelthen holde3r op med at grave, men i stdet for sørger for at dække jorden med f.x pap og kompost, så der ikke kommer lys tiul græs og ukrudt, og derefter planter.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 22. marts 2020 kl. 19.30

Og metoden hedder No-dig, men kan ikke rette i ovenstående indslag

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. marts 2020 kl. 19.34

Haveselskabets artikel handler tilsyneladende om en lidt anden metode end den, hvor man undlader at fjerne græsset først.

Hvis man lader græsset blive, spiser smælderlarverne vel først og fremmest græssets rødder – og ikke kartoflerne! Så kan jeg godt se, at man muligvis får et problem året efter, når græsset er væk, og man vil begynde at dyrke andre ting. Men hvis man til den tid sørger for at have en stor variation af planter, må noget vel lykkes!

Haveselskabet fortæller også, at man skal luge meget flittigt. Men det skulle jo overhovedet ikke være nødvendigt, hvis man lægger et 30 cm tykt lag af kompost og halm oven på kartoflerne. Man skal hverken luge eller hyppe.

Jeg kan godt se, at det næsten lyder for godt til at være sandt. I øvrigt har jeg slet ikke halm, men jeg håber at kunne klare mig med visne blade, afklip af citrontimian og andre småkviste.

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Secher, 22. marts 2020 kl. 21.32

Mange tak 😊

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 23. marts 2020 kl. 20.08

Jeg har for nogle år siden brugt tricket med pap og så et lag kompost ovenpå. Det virkede fremragende, og jeg har altså ikke bemærket problemer med larver, så det er ikke noget der med nødvendighed kommer bare fordi der har været græs.

Efter det første år er jorden fin og løs hele vejen ned i det gamle græslag.

/Sofus

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. marts 2020 kl. 21.14

Ved ikke om denne artikel kan bruges eller om det bare er gentagelser. www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/anlaeg_og_inspiration/982.html

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. marts 2020 kl. 9.03

Hvis man vil i gang med at dyrke kartofler på græsplænen med det samme – altså om to-tre uger, når jorden er varm nok – så skal man ikke lægge pap på, for kartoffelspirerne vil aldrig kunne bore sig op gennem pap!

Det er udmærket at tildække en græsplæne med pap eller gamle tæpper, eller hvad man nu har, hvis det bare drejer sig om at få græsset til at gå ud. Men jeg fik det indtryk, at Søren Secher ville i gang med det samme – uden de store forberedelser. Og derfor synes jeg, at tricket med at få kartofler til at gro på plænen lyder som en god ide.

Men man kan jo gøre begge dele, hvis man vil have en stor køkkenhave: lægge pap og gamle tæpper over en del af stykket, med henblik på at få græsset til at gå ud, sådan at man kan dyrke noget til næste år OG sætte kartofler med det samme på en anden del og lægge kompost og halm over i en tykkelse på ca. 30 cm.

M.v.h.

Doris Møller

11 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2020 kl. 9.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. marts 2020 kl. 10.25

Hej F. Christensen

Ja, men sådan skal man jo netop ikke gøre! Man skal slet ikke fjerne græsset, men blot lægge kartoflerne på græsplænen, med god kontakt til underlaget. Derefter kompost og halm over i et lag på 30 cm. Der skal ikke luges, og der skal ikke hyppes.

M.v.h.

Doris Møller

13 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2020 kl. 10.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. marts 2020 kl. 10.52

Helt ærligt, så undrer det ikke mig, at små kartoffelspirer ikke kan trænge gennem den græstørv, du lagde oven på dem ;-)

Hvorfor det skulle kunne lade sig gøre i Irland, kan jeg ikke sige.

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. marts 2020 kl. 16.14

Her er lidt nørderi - en fin instruktion og illustration af hvordan man gør det der med kartofler på færøerne:

atlantbib.org/fo/epli-%C3%AD-føroyum?sourcelang=da&comparelang=da&page=4

Venlig hilsen
Lone

PS - Det ser ud som om der anvendes kunstgødning - men man kunne jo forsøge sig med pilleret øko-gødning i stedet for....

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. marts 2020 kl. 17.11

@Doris.
Du skal lægge pappet under kartoflerne, og ikke over. Så vil det gå bedre.
Pappet skal hindre græsplænen, med hvad den kan indeholde, i at vokse op i kartoffelbedet.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2020 kl. 19.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2020 kl. 19.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. marts 2020 kl. 19.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. marts 2020 kl. 8.32

Hej Lars Holt

Det er pænt af dig, men NEJ, jeg vil ikke lægge pap under kartoflerne ;-)

Jeg følger de råd, som folk med erfaringer med denne slags dyrkning, giver. Der nævnes udtrykkeligt, at kartoflerne skal lægges direkte på græsplænen, med god kontakt til underlaget.

Jeg bringer igen link til Havenyts artikel om emnet:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/1567.html

Samt denne video fra Youtube:

www.youtube.com/watch?v=meMwlM7FSL0

M.v.h.

Doris Møller

21 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. marts 2020 kl. 9.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. marts 2020 kl. 8.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. marts 2020 kl. 15.43

@Doris.
Jeg sagde blot, at du ikke skulle lægge pap over kartoflerne. Det var jo det, du antydede.

Nyt svar til emnet »Fra græsplæne til køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fra græsplæne til køkkenhave

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider