Forum

Græsplæne skal være ny køkkenhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 17. september 2020 kl. 16.02

Jeg er gået på pension og har masser af tid til min have. Derfor vil jeg inddrage et hjørne af min store græsplæne og bruge den til køkkenhave (ca. 20 m2). Der kommer en mand og fræser i næste uge, han vil fræse græsset med ned i jorden. Nu tænker jeg "er det mon en god ide" for vil der så ikke komme en del græs mellem mine kartofler og jordbær til næste forår/sommer. Altså tænker jeg om det er bedst, hvis jeg fjerner græsset med en spade, før der bliver fræset. Er der nogle, som har erfaringer?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. september 2020 kl. 17.16

Hej Bente Dam Hansen

På 20 kvadratmeter køkkenhave kan man virkelig dyrke meget. Det kan du glæde dig til ;-)

Men her et forslag: På en del af arealet kan du til foråret lægge kartofler direkte på græsplænen. Dæk dem med kompost og halm. Det giver fine rene kartofler uden besvær. Som en sidegevinst har du i eftersommeren næste år, når kartoflerne er taget op, den fineste havemuld – og det uden den mindste anstrengelse!

Se her, hvordan man gør:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/1567.html

Du kan også læse mine erfaringer med at dyrke kartofler på græsplænen. Dem finder du her:

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/20976.html

M.v.h.

Doris Møller

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2020 kl. 22.39

Beliggenhed - beliggenhed - beliggenhed.
Det er ikke ligegyldigt, hvilken bid af din græsplæne du tager for at få en køkkenhave, der vil noget! Jeg har et areal på omkring 30 m2, som fint kunne blive køkkenhave, men det ligger forkert i forhold til lys og skygge.
Ingeborg

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2020 kl. 12.33

Som den nybegynder du vil jeg anbefale dig at følge din plan.
Du kan med fordel dække området med dødt organisk stof her inden vinteren kommer: Halm, visne planter fra oprydning i haven, efterårets blade.

Det er rigtigt, at du kan gøre en hel masse andet og mere økologisk, men det finder du ud af helt af dig selv, hvis du tænder på dit første år - mange nye slår for stort brød op og energien rækker ikke, så det ender i en dårlig oplevelse.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. september 2020 kl. 12.33

Nu er der jo ingen, der siger, at Bente Dam Hansen er nybegynder! Sådan som jeg har forstået det, har hun erfaring med have – bare ikke med en køkkenhave.

I øvrigt vil jeg give Ingeborg Hansen ret i, at beliggenheden er vigtig. Når der i det første indlæg tales om ”et hjørne af græsplænen”, kan man godt få den tanke, at der måske er for skyggefuldt. Det kan være udmærket til f.eks. rabarber, som godt kan tåle lidt skygge, men ikke til en rigtig køkkenhave med en vifte af forskellige planter. Nej, ud midt på græsplænen med den køkkenhave!

Tom Andersen, du skriver: ”Det er rigtigt, at du kan gøre en hel masse andet og mere økologisk…”

Jeg kan ikke se, at der er nogen, der har foreslået Bente Dam Hansen at gøre noget andet og mere økologisk end det, hun har planer om – hverken Ingeborg Hansen eller jeg. Jeg har bare foreslået at gøre det mindre besværligt!

M.v.h.

Doris Møller

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2020 kl. 20.11

@Doris

Tak du det helt roligt - jeg har hverken dig eller andre i tankerne, men svarer blot efter bedste evne en bruger.

Jeg er sikker på at brugeren selv drager sine konklusioner og træffer sine valg og får sine egne erfaringer. Om mine råd følges er jeg egentlig ret lige glad med, men de er givet i bedste mening og bygger på 29 års erfaring med særlig interesse for: Køkkenhave :-D

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 19. september 2020 kl. 20.32

Nu er jeg kommet lidt videre, har fået fræset arealet af en prof. havemand/gartner. Han sagde, at jorden var sund og duftede godt. Mit hjørne støder op til 2 hække, og der er ingen træer i nærheden, så der kommer temmelig meget sol på arealet, som vender mod syd. I dag har jeg sat jordbær i en fin række med små 40 cm mellem hver plante, som jeg har læst mig til er påkrævet. Jeg læste også, at man helst skal plante 2 sorter jordbær på grund af bestøvning. Er det korrekt? I morgen planlægger jeg at plante hindbærplanter, som er selvbestøvende efter hvad jeg læste i dag. Korrekt?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 19. september 2020 kl. 20.36

Og i øvrigt mange tak for deltagelsen og svar på mit opslag. Det glemte jeg helt at skrive.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. september 2020 kl. 21.20

@Bente

Overvej at plante hindbær med græs på begge sider - så kan du lettere styre rodskud med plæneklipperen. Rodskud kan nemt vandre en meter eller halvanden :)

God fornøjelse med køkkenhaven!

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Jeppesen, 24. september 2020 kl. 12.45

En kort bemærkning til beliggenhed.

God beliggenhed er typisk = +8 timers direkte sol/dag i dyrkningsæsonen.

Det er det mange planter har brug for.

Skulle dele af den være under, så er der afgrøder der kan klare dette. Men de fleste, vil gerne have de + 8 timer.

God beliggenhed er også = rolige vindforhold
Vind er bl.a. med til at sænke temperaturen i sæsonens ender.
Dette kan dog typisk lettere ordenes end placering i forhold til lys.

Jeg kan se, at du allerede er kommet videre @Bente - tillykke.

Dette er skrevet lige så meget for andre der kunne søge inspiration i din tråd.

I forhold til jordbær:
Jeg går selv med min 3 forskellige sorter. De giver lidt forskellige udbytte fra år til år, men sikre en overordnet jævn høst.
De giver samtidig på (lidt) forskellige tidspunkter.

Hvis du har sået med 40 cm mellemrum (med plads til at kryds-overføre stiklinger fra år til år). Så er det min oplevelse at man hurtigt får blandet sorterne sammen :)

Din opbygning af hindbær er en god og typisk løsning.
Fint med selvbestøvende - jeg vil anbefale at du prøver at opstøve nogle gule hindbær også.

Jeg har set flere benytte netop den løsning du beskriver med græs som vindbarriere til køkkenhaven (som en omkredsning).
Med en græsgang på "indersiden" ind til selve køkkenhaven (i en plæneklippers bredde)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Jeppesen, 24. september 2020 kl. 12.45

En kort bemærkning til beliggenhed.

God beliggenhed er typisk = +8 timers direkte sol/dag i dyrkningsæsonen.

Det er det mange planter har brug for.

Skulle dele af den være under, så er der afgrøder der kan klare dette. Men de fleste, vil gerne have de + 8 timer.

God beliggenhed er også = rolige vindforhold
Vind er bl.a. med til at sænke temperaturen i sæsonens ender.
Dette kan dog typisk lettere ordenes end placering i forhold til lys.

Jeg kan se, at du allerede er kommet videre @Bente - tillykke.

Dette er skrevet lige så meget for andre der kunne søge inspiration i din tråd.

I forhold til jordbær:
Jeg går selv med min 3 forskellige sorter. De giver lidt forskellige udbytte fra år til år, men sikre en overordnet jævn høst.
De giver samtidig på (lidt) forskellige tidspunkter.

Hvis du har sået med 40 cm mellemrum (med plads til at kryds-overføre stiklinger fra år til år). Så er det min oplevelse at man hurtigt får blandet sorterne sammen :)

Din opbygning af hindbær er en god og typisk løsning.
Fint med selvbestøvende - jeg vil anbefale at du prøver at opstøve nogle gule hindbær også.

Jeg har set flere benytte netop den løsning du beskriver med græs som vindbarriere til køkkenhaven (som en omkredsning).
Med en græsgang på "indersiden" ind til selve køkkenhaven (i en plæneklippers bredde)

Nyt svar til emnet »Græsplæne skal være ny køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Græsplæne skal være ny køkkenhave

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider