Forum

Kommentarer til »Rabarber i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Rabarber i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida, 20. maj 2004 kl. 22.49

Jeg har haft et vældig godt resultat med at så rabarber, nu her på trejde år giver de fint.

2 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 4. juni 2004 kl. 20.12

Jeg har laget vin av rabarbra et par ganger hvor jeg feldte ut oxalsyren med kritt. Ellers blir den for sur, denne ble god! Og da kan man jo sile bort alt før gjæring. Men hvordna feller man ut oxalsyre til bruk i chutney/syltetøy/kompott/suppe?

chutney blir også veldig godt forøvrig.

3 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: JanH, 11. juni 2004 kl. 12.42

4 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Södergreen Brieghel, 15. februar 2005 kl. 16.21

Ofte er vi ved at drukne i rabarber.

Sidste år blev sommerens nemme desert Rabarbersuppe med vanille is
et stort hit hos børn og voksne.

Opskrift er bag på Tørslffs poser til rabarbergrød.

Vi fik brugt alle vores rabarber.

God fornøjelse Britt

5 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 15. maj 2006 kl. 9.40

Vi er lige flyttet i hus, og er så heldige at have masser af rabarber. Jeg er dog blevet lidt i tvivl mht. høsttidspunktet. Skal stænglerne være helt blodrøde, før de er velegnet til tærter, kompot m.m. Eller er de fine allerede nu, selvom de er lidt grønne. De bliver måske ikke mere røde. Der er både store rabarber og vinrabarber i vores have. Håber at I kan hjælpe os.

Mange hilsner fra Line

6 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 15. maj 2006 kl. 15.19

Hej Line

Du kan bare bruge løs lige så snart du kan trække dem.

Det kommer an på sorten hvor røde de bliver – så som sådan modner de ikke. Mine er mest røde i starten og så bliver de efterhånden grønne.

Det gælder om at bruge dem nu – for det er nu de er bedst og nu at man ikke kan høste så meget andet i haven.

Brug løs til kompot, trifli, kage, saft og syltetøj!

Held og lykke med det
hilsen Rikke

7 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. maj 2006 kl. 15.36

Hej Line
Rabarber har været oppe at vende før så prøv lige at tryk på dette link.

www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/2171.html

Hilsen
Helle – www.helleshave.dk

8 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 16. maj 2006 kl. 8.39

Hej Rikke og Helle

1000 tak for Jeres svar – jeg vil straks gå i gang med den store høst.

Mange hilsner fra Line

9 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Eltved, 15. oktober 2007 kl. 22.06

Jeg vil gerne have rabarber i min have, er egentlig ligeglad med om det er en tidlig eller sen sort, vil bare gerne have en med meget og sød smag. Er der nogen der kan anbefale en sort? og hvor mange planter skal jeg starte med?

10 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 15. oktober 2007 kl. 23.20

Til Louise.

Jeg kan anbefale dig vinrabarber / jordbærrabarber.

Jeg har selv sorterne "Spangsbjerg " og "Elmsfeur", især sidstnævnte er meget rød og med god kraftig smag. En anden god sort er "Elmblitz". Disse tre sorter er almindelige i handlen.

Jeg har selv de her nævnte 3 rabarb-planter, og det dækker behovet hos os (men vi bruger dem også en del!) Husk, at planterne kommer til at fylde en del, plant helst med ca. en meter imellem dem.

11 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Eltved, 16. oktober 2007 kl. 16.47

Tak for det hurtige svar, det vil jeg huske, når jeg skal ud og kigge på planter, tror selv jeg vil få meget glæde af planterne, smagte rabarberkompot til lammekød i weekenden, det var virkelig godt. Vores have er sydvendt og der er masser af plads til rabarber.

Venligst L.

12 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 16. oktober 2007 kl. 17.18

Ja rabarber-kompost smager fantastisk til alt. Og så er det så let at lave.

Helle – www.helleshave.dk

13 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 4. maj 2008 kl. 10.04

Vi har 5 rabarberplanter i vores have, men de giver næsten intet udbytte. Alle planterne sætter fine stængler og blade men stænglerne bliver ikke ret lange eller tykke. Vi har tre stående i sol og tre stående i skygge. Samlet laver vi måske en gang kompot og en dessert af hvad vi kan trække i haven. Er det jorden som er for dårlig, eller gøder jeg ikke nok? Har gødet med alm. havegødning i år omkring marts. Nogle gode råd?

14 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 10. juni 2008 kl. 21.56

HJÆÆÆLLLPPP:...mine rabarber er begyndt at visne før de bliver store. Bladene er helt brune og hullet- de ser syge ud. Det startede med den ene plante og har nu delt sig til de andre...kan slet ikke høste af dem...nogen der kender til det, smat hvad jeg kan gøre?

15 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. juni 2008 kl. 9.25

Det kan være flere ting.

Enten har de fået et virusangreb og så må du kasserer dem, eller også er det snegle der gnasker på stænglerne. Måske kæmper de mod flerårigt ukrudt. Sidst men ikke mindst mangler de nok vand og gødning.

Jeanet

16 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 11. juni 2008 kl. 9.27

Mange tak for dit svar:
har sørget for at give dem meget vand her i tørkeperioden. Har lige overtaget haven(kolonihave) og der er da nogle skvadderkål. Vil prøve at få bugt med dem, og håber det hjælper.

Ved du om, hvis det er virusangreb, om det så kan smitte min solbærbusk der står tæt op af rabarberne?

17 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. juni 2008 kl. 10.11

Hvis det var en virus ville den have symptomer på bladene som lyse ringformede pletter og spættede blade.

Men her på havenyt er der også beskrevet et andet sygdomsbillede – prøv at linke dig ind, måske du kan genkende problemet:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/6843.html

Jeg ved desværre ikke noget om smittefare til bærbuske, fra rabarber – har dog aldrig læst eller hørt om det.

Skvalderkålen er rodukrudt og det skal graves op for at få bugt med det og du må prøve at rense rababerens rødder fra skvalderkålens rødder, evt. ved at grave den op.

Lige nu er det så desværre ikke det rette tidspunkt at flytte/ dele rabarber på – men det kan jo blive nødvendigt, når den skal renses.

Når og hvis du gør det, så flyt den til et gødet og ukrudtsfrit sted, efter rensning. Du skal nok påregne en del vanding et godt stykke tid efter "omplantning" – med mindre den er syg og skal kasseres.

Jeanet

18 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Kruse, 13. januar 2009 kl. 21.08

Hej, vi har en nok ca 12 år gammel rabarberplante som giver masser af kraftige stængler først på foråret. Vi når dog Lena kun at høste nogle få gange, før stænglerne bliver næsten hule og seje. Vil det hjælpe at grave dem op og plante dem igen i ny jord, eller skal der nye planter til?

Hilsen Lena

19 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 21. april 2009 kl. 15.36

Har lige fået lidt rabarber af min kære kollega...

Så skal der laves kompot ;)

Brian
www.slanke-siden.dk

20 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2009 kl. 15.46

NAM!

Mvh Eivin (^_^)

21 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Bendtsen, 9. maj 2009 kl. 8.34

Min rabarer har fået en lang tyk stængel hvor der er nogle blomster på, betyder det at jeg skal skære den af, det ville jeg være ked af da jeg lige har fået dem af et familiemdlem.

22 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Arleth, 17. maj 2009 kl. 8.54

Jeg har hidtil "trukket" rabarber.

Men sårer man ikke planten mere end, hvis man skærer dem af så tæt ved stokken som muligt.?

Eller er netop det en større risiko for sygdom i planten?

PAR

23 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Regitze, 3. juli 2009 kl. 21.18

Hvornår vil det være ideelt at dele rabarber... min mor har nemlig en KÆMPE stok i haven jeg gerne vil have halvdelen af...

hvornår gør jeg det?

24 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. juli 2009 kl. 10.56

Vi delte vores "gamle" i foråret sidste år, den var såmænd ikke kæmpe stor men er blevet til 5 sunde, nu store og velvoksende planter. Den blev gødet og vandet indtil vi havde en god foremmelse af, at den var godt etableret.

Efteråret er også et godt tidspunkt.

25 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Regitze, 4. juli 2009 kl. 11.23

Jamen så deler jeg den hen på efteråret :) så har jeg mega rabarber til foråret – den plante har verdens ondeste vokseværk :)

det er en sort der er over 150 år gammel – den har overlevet helt tilbage fra min tip-oldemor på Skagen :)

26 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 4. juli 2009 kl. 12.07

Hej Regitze.

Hvis der bliver en lille bid rabarber til overs vil jeg blive meget glad for at modtage den.

Den lyder rigtig god.

Vi kan bytte, så du modtager noget fra mig.

Klik på mit navn øverst i feltet, så kan du sende en mail til mig.

Venlig hilsen
Linda N

27 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. juli 2009 kl. 12.08

Skønt stykke havehistorie og arv. Den er absolut bevaringsværdig – held og lykke med deling.

28 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. juli 2009 kl. 0.39

Jeg lader ofte mine rabarber blomstre for at nyde synet. Da jeg hev en af blomsterstænglerne af, hang der lidt knold ved. Jeg skar blomsterstænglen af og proppede stykket ned i en potte med jord. Nu er blad nr. 3 på vej op.

Jeg har også hørt om succes med at få en trukket stilk til at slå rod.

29 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne N., 14. maj 2010 kl. 5.56

jeg glæder mig hvert år til vi får rabarber - så laver vi en rabarbertærte
www.menukortet.dk/index.php?id=301

30 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 14. maj 2010 kl. 8.09

Jeg har overtaget en rabarberplante med min nyttehave, og den står så kæmpestor og flot nu, med flere imponerende blomsterstængler, at det næsten er synd at gøre noget ved den. Men den står et dumt sted så jeg overvejer at flytte den til efteråret, og det ser heller ikke ud til at den har været delt i mange år. Måske et dumt spørgsmål, men vil smagen af rabarberne ændre sig hvis man deler og flytter den hen på frisk jord? De er nemlig hvinende sure. Eller skal jeg skaffe mig en anden type måske? Elsker alt med rabarber, men gider ikke tilsætte SÅ meget sukker.

31 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 15. maj 2010 kl. 11.08

jeg vidste ikke at vinrabarber var den sødeste at dyrke, har sidste år sat en mindre plante alm rabarber. ville dog gerne have en vinrabarber så hvis der er nogen der har en af den slags , og som vil sende så modtager jeg gerne og vil gerne betale for den. kan forstå en rababer skal have gødning her i foråret, skal den også det selvom den ser grøn nok ud .

hilsen hans

32 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. maj 2010 kl. 17.18

Hej Lotte Nielsen

Nej smagen vil højst sandsynligt være den samme - så skift sort ved at købe en ny plante.
Et gammel husmortrick får du lige med på vejen: Den allernederste del af rabarberstænglen, som danner en bue langs vækstpunktet og som oftest er lysere i farven, indeholde betydeligt flere sukkerstoffer end resten af stænglen. Så skær den ikke af,når du anvender rarbarber - ligegyldigt hvilken sort det er.

Med venlig hilsen fra
Lone

33 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 16. maj 2010 kl. 18.13

Hej Lone,

Nå, så tror jeg altså jeg vil prøve at finde en jordbær- og en vinrabarber til efteråret, og så også afprøve om tipset med den nederste bid af stængelen på de sure kan gøre at jeg kan bruge den gamle rabarber til saft og grød uden for meget sukker, tak for rådet :o)

34 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 3. juni 2011 kl. 12.39

hejsa.
Jeg har fået et bed rabarber af min nabo, jeg ved dog imidlertidigt ikke hvilken sort det er, og synes sort-skemaet ikke er helt så nemt at bestemme sorten udfra..

Jeg har et spørgsmål- Mine rabarbers blade når det bliver store, er blevet røde---- er det en sygdom??
Eller er der en sort med røde rabarberblade??
Eller er jeg kommet ud i en plante der bare har kopieret sig rababer plantens udseende??

mvh. Mia

35 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 3. juni 2011 kl. 12.41

Når ja, og så er de rød/gule i kanten - det flot men ser forkert ud da min mors aldrig så sådan ud.. Får de evt. for meget sol..

hvad er den bedste solmængde????

Hvordan ved jeg om de får for meget eller for lidt vand og gødning?? -- evt. farveforskelle kendetegn er velkomne :)

mvh. Mia

36 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter L., 19. juni 2011 kl. 19.22

Købte to rabarberplanter i foråret, og de er vokset vældig flot.

Men nu er hjertebladene blevet tæppebombet af noget sort småt utøj.

Kender nogen til, hvad det kan være, og hvad jeg kan gøre?

De står tæt ved forskellige urter, solbær og ribs og så er der en del skvalderkål i bedet, som er med rimelig god muldet jord, men til den lerede side og lidt hård.

37 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Kristensen, 19. juni 2011 kl. 19.30

jeg købte 50 rabarber i efteråret men fik kun noget ud af de 5 planter så er der nogle der har nogle i overskud er jeg interesseret

38 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 20. juni 2011 kl. 8.44

jeg har fået informeret, at min rabarber blade bliver røde, evt. fordi de er vinrababer(Nogen gange bliver bladende røde på vinrabarber) - mærkeligt at det ikke står herinde på hjemmesiden med hvordan du kendetegner dine rabarber? :D

Ydeligere har jeg sprøjtet ALLE mine planter med en spray mod bladlus og spindmider, den virker vist også på andet utøj, og så flyttede jeg dem hen under gavlen, så de kun får halvt regn, og kun direkte sol fra morgenen til tidlig middag, før solen bliver stærk.
Nu bliver de aldrig grimme i kanten, der er intet utøj på dem og de bliver heller ikke røde- De vokser stolte og flotte :)

39 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 20. juni 2011 kl. 8.50

Hej Peter L.
Min mors rabarber er desværre næsten altid fyldt med sort utøj midt sommer, og hun gider desværre ikke tage kampen op, da de spreder sig hurtigt til alle rabarberne---- rabarberene står op af en rose, der dog ikke ser ud til at lide af samme problem.

Jeg forslår du køber en spray, der virker mod Spindmider og Bladlus-
Jeg har brugt den spray selv på mine rabarber og alle andre spiselige og pryd blomster i haven, og jeg har ingen former for utøj mere---selv mine kålplanter vokser nu flot, og før var de så angrebet at jeg var ved at smide dem ud.

Forhåbentlig virker det også på de små sorte utøj, da de hurtigt breder sig, og ødelægger planten indeni også--på mors i hvert fald gør de. :)

40 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 20. juni 2011 kl. 8.55

Hej Karina Kristensen.
Hvor henne bor du?
Jeg bor i Sorø, og har en sødt lille balje af Vin rabarber, som du gerne måtte få måske en eller to af planterne.....
Jeg har nysat dem i år, og de vokser nu flot- men baljen er for lille til de mange planter,så de små planter får ikke nok lys, og de store ikke nok plads..smiler

Jeg har ikke mulighed for transport, men du velkommen til at kontakte mig herinde hvid du er i nærheden og ønsker at se dem :)

PS. TIL ALLE --på genbrugspladserne har de en beholder med sort kompost jord, det er gratis med op til en trailer fyldt om dagen, og det er SUPER KOMPOST! En lille spadefuld på planterne og de har gødning nok til sommeren..Men det er Kraftigt stads, så Put endelig ikke for meget på :D

41 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter L., 20. juni 2011 kl. 9.25

Hej Mia,

Tak for svar.

Det må jeg hellere prøve. Tror du sådan en omgang hjemmelavet sprit- og brun sæbe-vand kan gøre det?

42 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 20. juni 2011 kl. 9.47

hmm kan jeg ikke helt sige..smiler
Jeg valgte nemlig at gå til planteskolen og spørge en kyndig først, dengang jeg havde spindemider på planterne, og så valgte jeg at prøve chancen med sprayen mod alle de typer utøj der nu var på planterne i år :)
Du bør nok prøve det først på en lille område af rabarberne, for at sikre ikke alle bliver ødelagt, hvis det ikke virker..

Kom i tanke om at, normalt når det sorte angreb er igang på mors rabarber, er der også mange myrer ofte- jeg har også haft myreangreb i mine, og frygtede jo lidt det kunne tegne på jeg ville få det sorte angreb, så jeg har vandet medmyregift 2 gange(1gang pr. dag) i hver plante og rundt om dem og under dem(hvis de står i baljer)..bare det koncentreret pulvermyregrift fra Jemogfix..... Det har holdt dem væk..

Jeg kan ikke love det hjælper på dine, men ellersprøv at tage et blad i hånden med ud til en planteskole- de kan som regel give gode svar :)

43 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter L., 20. juni 2011 kl. 9.50

Ok, takker!

kh
P

44 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2011 kl. 17.46

En god, kraftig vandstråle kan spule lusene af, og hvis du gentager med nogle dages mellemrum, har du fjernet de fleste.

Ellers prøv sæbeblandingen et par gange. I øvrigt skal dine rabarber nok overleve - der skal meget til at genere dem alvorligt!

Ingen grund til at rende og bruge gift i haven - det er slet ikke nødvendigt og skader også de dyr, der ikke er et problem.

Mht. myrer, så kan de da være et problem i krukker, men de ødelægger ikke planter, der gror frit i haven, så der er overhovedet ingen grund til giftbrug her heller.... De gør ingen skade på planterne, men kravler op og henter lusenes efterladenskaber, som indeholder sukker.

Lav evt. en søgning her, hvor du får nogle mere miljøvenlige løsninger end dem, som generelt anbefales på planteskolerne: www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/

mvh
Anja

45 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 20. juni 2011 kl. 21.12

også en god idé.. jeg har før været imod at bruge giftstoffer, men eftersom de alm. ting som vand ikke har virket mod nogen af utøjet, valgte jeg at tage chancen og det virkede bare bedre, og i længere tid, er mine erfaringer..
Men miljøvenlige er også rart, og hvis det bare var bladlus man skulle bekæmpe er vand vel fint nok, eller prøve at finde lidt mariehøner --- de er havens bedste bekæmper af lus...

Men de sorte angreb, de min mor også har problemer med hvert år, der virker vandteknikken ikke... oftest virker det ret sejt og let klæbrigt -enda svært at komme af med en alm. tur under vandhanen efter høst...

Og myrer ødelagger måske ikke planterne, men tilladder man dem nemmere og mere adgang til mad-som på planterne, så bliver der bare endnu flere af dem-- Personligt synes jeg de er klamme, seje-men klamme og har alt for mange invasioner i huset, til jeg tillader dem planterne også :)

Men tak for link, og bogen: økologisk have
den har også fede råd (de er også sat små råd i Silvan Bladet)

46 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Krohn, 5. maj 2012 kl. 12.42

Det skrives flere steder, at man kan plante efterår eller forår, men det kommer altså an på, hvor i landet man bor. I milde egne med en beskyttet have kan det måske være lige meget, hvilken årstid man vælger, men i Nordjylland er det min erfaring, at vinteren simpelthen kan være for hård ved planter, der ikke har fået etableret sig ved en efterårsplantning.
Det lyder helt vildt, at du har mistet så mange planter, men jeg tror det er vinteren kombineret med nye små planter, der er årsagen.
Venlig hilsen BK

47 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Christensen, 29. december 2016 kl. 17.41

Interessant læsning! Se selv mange år efter

48 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. december 2016 kl. 8.47

luseproblemer kommer næsten altid når planterne har det for tørt

Nyt svar til emnet »Rabarber i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Rabarber i haven«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider