Forum

Kommentarer til »Hvorfor krøller bladene på min tomatplante?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor krøller bladene på min tomatplante? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Underwood, 25. februar 2003 kl. 16.49

Jeg tog planten ud af solen og nu har den det meget bedre. jeg overvejer om jeg skal til at give den lidt vand. Til alle tomatplante plantere: husk at tomatplanten ikke tåler for meget lys. og at vandingnen skal modificeres derefter.

Mange tak for en fantastisk side. Jeg håber virkelig at der vill komme gang i den her til sommer igen? Måske i kunne lave en ''havefest'' sektion. med gode råd til have fester.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Moreno, 29. juni 2004 kl. 12.01

Jeg har samme problem med, at de nederste stængler med blade krøller voldsomt.

Det kan ikke skyldes varme, da de sidste 2–3 uger kun har været regn og blæst, med næsten ingen sol.

Jeg har forsøgt – med en enkelt plante – at give ekstra vand, men det har på ingen måde ændret forholdet. Den ligner stadig de øvrige tomatplanter.

Alle planterne har det i øvrigt helt fint, så problemet er kun de meget sammenkrøllede blade nederst på planterne.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 29. juni 2004 kl. 12.49

Jeg har samme "problem" – i citationstegn, for det ser netop ikke ud til at være noget problem. Planten vokser, blomstrer og bærer frugt så det er en fornøjelse. Det er vist kun vores æsteriske sans, det går ud over, og jeg har da også fået kommentarer fra gæster om at min tomatplante er lidt tørstig! Men det er den ikke.

Der er forskel på sorterne. Den som krøller bladene er en "Red Alert" busktomat beregnet til friland, og den anden en "Gemini". I øvrigt krøller bladene ikke på friland, så på en eller anden måde har det noget at gøre med forholdene i udestuen. Måske den i virkeligheden er bedst tilpasset kølige forhold, det er jo trods alt en frilandstomat.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 28. august 2004 kl. 9.14

Jeg har "hørt" at krøllede blade kan skyldes at der kan have været meget varmt i drivhuset, noget med sukkerstofferne (jeg er også nybegynder i drivhusdyrkning)

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 28. august 2004 kl. 11.53

Som Martin Larsen korrekt påpeger, er der udelukkende tale om et æstetisk forhold.

Krøllede blade påvirker ikke plantens produktive evner.

Men derfor kan det det være udmærket at kende baggrunden for processen.

Den er følgende i henhold til den viden, jeg har tilegnet mig:
Krøllede blade kan iagttages ikke længe efter plantning, når planten har travlt med at vokse.

Fænomenet kan også forekomme senere på sommeren i voldsommere grad.

I begge tilfælde er årsagen en ophobning af stivelse i bladene. Stivelsen hobes op, når planten ikke evner at omdanne den (stivelsen) til sukker og transportere sukkeret til de steder i planten, hvor der er behov for det.

Hvis planten til enhver tid var i stand til at tilpasse >sukkerproduktionen til efterspørgslen

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 5. juni 2005 kl. 12.25

Jeg er blevet fortalt, at tomatplantens blade krøller, når den har fået lidt for meget/rigelig med gødning.

Med venlig hilsen

Tina Hansen

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E Broholm…, 22. juni 2008 kl. 18.59

Hej jeg er en gravet tomatdyrker men i år krøller bladene kun på min gemini plante ikke på de andre sorter jeg har i samme hus. og der er nogle der skriver at de bliver overgødet men mine planter får kun gødning (brændnællevand) en gang om ugen og det har jeg altid gjort,men det er kun i år bladene krøller HVORFOR MON DET? Venlig hilsen.E Broholm...

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 24. juni 2008 kl. 13.32

Krøllede blade hos tomat er ikke ualmindeligt, og ses ved store svingninger mellem dag- og aftentemperaturer. disse skift påvirker plantens omsætning og efterfølgende fordeling af assimilat i bladene. Problemet er ikke så skadeligt, men kan reduceret fotosyntesen en smule, og genere avlerens æstistiske sans.

Ved at fjerne de krøllede blade, kan man komme til at mindske forsyningen til tomatklaserne uhensigtsmæssigt, så kvaliteten reduceres. Problemet er således en fysiologisk klimareaktion, og smitter ikke.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juni 2008 kl. 13.56

Tomatblade krøller på grund af vi beskærer planten over jorden men ikke roden som sender masser af energi op i planten som får bladene til at krølle, det var den forklaring jeg fik på landbohøjskolen.

Mvh. Svend Høst

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rasmussen, 14. juni 2021 kl. 8.20

Hvad gør man så, når man har plantet sine to arter i Champost plantesække i drivhuset. De er fulde af gødning til start, så jeg kan jo ikke skrue ned for gødningen. Bær jeg vande tomatplanter er ovenfra? Vil det hjælpe?

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rasmussen, 14. juni 2021 kl. 8.20

Hvad gør man så, når man har plantet sine to arter i Champost plantesække i drivhuset. De er fulde af gødning til start, så jeg kan jo ikke skrue ned for gødningen. Bær jeg vande tomatplanter er ovenfra? Vil det hjælpe?

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rasmussen, 14. juni 2021 kl. 8.20

Hvad gør man så, når man har plantet sine to arter i Champost plantesække i drivhuset. De er fulde af gødning til start, så jeg kan jo ikke skrue ned for gødningen. Bær jeg vande tomatplanter er ovenfra? Vil det hjælpe?

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rasmussen, 14. juni 2021 kl. 8.20

Hvad gør man så, når man har plantet sine to arter i Champost plantesække i drivhuset. De er fulde af gødning til start, så jeg kan jo ikke skrue ned for gødningen. Bær jeg vande tomatplanter er ovenfra? Vil det hjælpe?

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juni 2021 kl. 10.50

Der er globalt mange forklaringer på krøllede tomatblade , men en fællesnævner er at det har ingen betydning for tomaterne eller er skadelig for planten .
Personlig så er det min erfaring at det er det jeg skriver i indlæg nr. 9 , jeg har set tomatplanter i et drivhus som hverken var blevet vandet eller nippet , og som var kæmpestore , med masser af små tomater på , og der var ikke et eneste krøllet blad .
Mit standard svar til plantesækkke dyrket tomater ( burtomater ) er , plant dem ned i den gode danske muld , og vand stort set kun ved plantning i drivhus .

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rasmussen, 15. juni 2021 kl. 4.48

Tak for svar!
Jeg har anskaffet mig Growcamp planterammer/ selvvandindingskasser. Bør jeg i virkeligheden bare komme alm.havwjord i dem, og ikke plantesækjord? Jeg hælder ca. indholdet af 1,5 plantesæk i hver kasse. Tomatplanterne i disse kasser har også krøllede blade, omend ikke så voldsomt som i min alm. flamingo kapillærkasse, hvor sækken ligger ovenpå.
Mvh Lis Rasmussen

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2021 kl. 10.27

Nej, Svend anbefaler dig at droppe kasserne, og så direkte i jorden.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rasmussen, 15. juni 2021 kl. 11.55

Den forstod jeg godt, men desværre har jeg fliser i mit drivhus :-(.
Jeg har aldrig oplevet det før derinde. Måske har jeg valgt en plantesæk med gi'r meget gødning i.
Jeg har også tomater udenfor i alm. jord :-)

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2021 kl. 12.27

Lis Rasmussen. Undskyld , men hvad er problemet her........

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juni 2021 kl. 12.43

Hej Lis.

Jo, det er for meget gødning. Så sørg for at holde lidt igen med det...

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2021 kl. 14.51

Jeg gøder aldrig mine tomatplanter , og de har krøllede blade , min erfaring er at det sker meget sjældemt på busktomater og aldrig på kartoffelbladet tomatplanter .

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Rasmussen, 15. juni 2021 kl. 15.00

Jeg tager det ganske roligt efter at have læst alle indlæg.
Jeg har overhovedet ikke givet tomaterne gødning, men de kommer med en "madpakke" i den økologiske plantesæk, så jeg KAN jo ikke holde igen med gødning, bare håbe, at den snart er opbrugt.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Kofod, 13. juni 2022 kl. 15.43

tomater, hortensia, roser,

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Kofod, 13. juni 2022 kl. 15.43

tomater, hortensia, roser,

Nyt svar til emnet »Hvorfor krøller bladene på min tomatplante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor krøller bladene på min tomatplante?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider