Hvorfor krøller bladene på min tomatplante?

Mine tomatplanters nye blade bliver helt krøllede og snoede. Hvad skyldes det. Det går tilsyneladende ikke ud over blomstersætningen, men de virker ret slatne.

Med venlig hilsen
Liselotte Rasmussen, juni 2002

Svar

De buklede blade er sikkert kun et midlertidigt fænomen og skyldes antagelig, at bladene i den sidste tid har haft overproduktion, og derfor er der blevet oplagret stivelse i bladene. Lad være med at beskære alt for hårdt og se, om ikke det fortager sig. Det er ikke en sygdom.

Ved denne tilstand plejer bladene dog ikke at være slappe. Du har skrevet spørgsmålet i en varm periode, så det kan skyldes for lidt vand. Prøv at vande godt om aftenen, så planterne kan nå at få optimal saftspænding inden næste dag. Hvis bladene stadig er slappe efter, at vi har haft en række overskyede dage, så skriv igen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor krøller bladene på min tomatplante?