Forum

Kommentarer til »Er vagtler i drivhuset en god ide?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er vagtler i drivhuset en god ide? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid, 6. april 2003 kl. 19.39

Hej!

Jeg kender en der har vagtler i sit drivhus... der støder op til huset og er meget glad for dem... de gøder lidt, er altædende og formerer sig! Og sku ku overvintre, når bare de har et lunt sted de kan fortrække til.

Jeg har selv forsøgt. men de døde desværre af træk. Så der må ikke være træk i dit drivhus ihvertfald. Jeg vil selv prøve igen.

De pipper så hyggeligt!

Held og lykke!

2 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 19. maj 2005 kl. 15.07

Nu skriver i at vagler spiser alt... gælder det så ikke også div. grøntsager?

Hvor kan man købe vagtler?

3 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rosendal Christensen, 24. maj 2005 kl. 18.04

Hvor kan man købe vagtler...

og er der en speciel art, der er best til drivhus?

4 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 25. juli 2005 kl. 10.20

Jeg har god erfaring med kinesiske dværgvagtler. De er lidt større end gråspurve, og de går målrettet efter kryb og kravl i deres fødesøgning – mine tomater, agurker, chili, pebre, etc. holder de sig høfligt fra at spise, så de er gode "logerende" i mit drivhus!

Det par jeg har nu fandt jeg i Gul&Gratis til 60 kr for dem begge. Man kan også købe dem hos en dyrehandler, men så er prisen en helt anden (og så er de sandsynligvis maskinudrugede dyr fra Holland, hvilket absolut ikke er en god ting). Det første par jeg havde fik jeg igennem den lokale fugleforening, og det gav stor tryghed i købet samt garanti for at det var fugle der ikke var indavlede (også her var prisen ganske rimelig, under 100 kr for et par).

Hvis man laver en søgning på "kinesiske dværgvagtler" på e.g. Google, er der masser af vejledninger til hvordan de skal passes – men de er heldigvis meget nemme fugle.

Jeg køber en undulatblanding til dem så jeg er sikker på at de har nok at spise, og det koster mig omkring 10–15 kr om måneden i foder (dyrest om vinteren). Hvis man gerne vil have kyllinger (de er på størrelse med store humlebier og er ufattelig kære!) skal man hjælpe lidt med foder og redemuligheder, men det kan man også læse om på diverse fuglesider.

Der er to ting, der er lidt uheldigt ved at have disse fugle i drivhuset:

1. Når de bliver forskrækkede, flakser de lodret op og banker hovedet imod glastaget – og det kan de dø af, hvis de rammer hårdt. Endvidere kan man risikere at de rammer et åbent vindue, og når de er på fri fod har de ingen interesse i at komme hjem igen!

2. Døren til drivhuset kan ikke længere fungere som udluftningsmulighed, medmindre man bygger sig en trådnetdør af fintmasket net.

Min datter på godt et år er helt vild med de små fugle, og hun bruger timer sammen med mig i drivhuset, hvor jeg sidder og læser i en bog, mens hun forsøger at følge fuglene rundt i huset (de er gode til at gemme sig i det efterhånden overvældende buskads man nemt får her i juli måned!)...

5 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ROLF J., 7. august 2005 kl. 21.32

Yngler kinesiske dværgvagtler hele året, hvis de har det godt, eller kun forår?

Hvem har gode forslag til lille varmelampe til vinter, og hvor kan man købe den?

6 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rosendal Christensen, 7. august 2005 kl. 23.24

Varme lampe får i forskellige dyrehandler. har selv en 50 watt. til de nye kyllinger

7 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 28. april 2006 kl. 19.01

Vagtler i drivhus er en udmærket ide, som økologisk insekt-og myrebekæmber,og alt andet krible-krable. men, hvis man har automatisk vindu-opluk, må man jo nok for en sikkerheds skyld, sætte lit net under, og ved døren vil det jo nok også være en god ide lige sætte et lille net inden for, så man ikke lukker dem ud i haven.de tre arter jeg vil foreslå til drivhus er =den lille kinesiske dværgvagtel=den japanske vagtel,som er noget større=og den store=coturnix Jumbo, som ligger store æg(velsmagende)vagtlen selv er også utrolig velsmagende, ring på tlf=75552015=26493631

8 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ROLF J., 2. maj 2006 kl. 21.01

Jeg har overvintret en han og en hun kinesisk dværgvagtel i mit kolde men stort set frostfrie drivhus. De ser ud til at trives, og har parret sig nogle gange. Hvornår mon jeg kan forvente hønen begynder at lægge æg?

9 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 2. maj 2006 kl. 21.07

Til Rolf Jørgensen: Glæd dig!

Kinesiske dværgvagtler har en sjov måde at håndtere risiko omkring rovdyr og rede – hunnen lægger ét eller to æg hist og pist i territoriet (dvs drivhuset for dine fugles vedkommende). Når så der er lagt en ordentlig portion (et sted mellem 6 og måske 20 æg) bliver de pludselig enige om at ét af stederne er det sikreste, og så flytter de så mange af de andre æg som muligt hen på det sikre sted, og først da begynder hunnen at ruge.

Prøv at søge efter kinesiske dværgvagtler på e.g. Google; der er rigtig mange gode steder der beskriver disse små fugles adfærd og giver gode råd omkring hvordan man skal hjælpe dem til at få gode betingelser for både rugning og efterfølgende yngelpleje.

God fornøjelse!

mvh,

Christian

10 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mariane Svane, 9. juni 2006 kl. 21.44

Kan de få det får vamt,hvor mange grader må der være i drivhuset.

11 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 11. juni 2006 kl. 8.43

Hej Mariane det er et godt spørgsmål du stiller om temparaturen i drivhuset, for det er rigtig at det kan blive meget varmt, som temparaturen er lige i øjeblikket, men det er jo også sådan at vi vander jo dagligt i vores drivhus, det vil sige at bunddækket som vagtlerne går på vil altid være fugtigt, og den luft vagtlerne indånder vil også have en høj fugtighed i sig, hvis temparaturen var høj uden denne fugtighed,
så ville vagtlerne nemt dehydrere (udtørre),man kan afklippe nogle grangrene og ligge i et hjørne,og så vande dem godt hvergang man iøvrigt vander, der vil de så både kunne finde skygge samtidig med at de bliver afkølet, venlig hilsen Flemming!

12 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 11. juni 2006 kl. 9.03

Udover kineser-vagtlen som alle vel kender, så er der jo også andre vagteltyber som er velegnet til drivhuset, må jeg fremhæve den store kultur-vagtel?

den minder meget om den Japanske, hvor en Japansk
vagtel vejer fra 150,–180,g. så vejer jumboen eller kulturvagtlen op imod 300,gram det betyder jo også større æg end den Japanske, som kan koges og spises som man spiser andre æg, de har iøvrigt et meget lav kolestreol-indhold i forhold til almindelige æg, og hvis man kan nænne det,så er selve vagtlen en delikatesse i sig selv. Flemming!

13 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ROLF J., 11. juni 2006 kl. 16.20

Det går foreløbig fint med mit vagtelpar i drivhuset. Jeg bruger ikke net nogen steder, de render frit mellem potterne. Gulvet består af klinker lagt i grus. Døren lukker automatisk ved hjælp af en stor tung messingklokke er er ophængt med lodder og trisser. Der er aldrig for varmt fordi der er automatiske vinduer i hele drivhusets længde og indsugningsventiler mellem væg og tag hele vejen rundt. Det giver effektiv ventilation. Vinplanter sørger for skygge. De kunne stikke af midt på dagen ved helikoptorflyvning, men intet tyder på de prøver på det. Skulle der komme en kat og lave ballade om natten, er vinduerne jo lukkede.

Men nu lægger hun vindæg! Her er lidt fra dagbogen, der passer fint med hvad Christian skrev 2. maj: De har fået kokosfibre til redemateriale. Midt i maj sås 3–4 gange noget splat på klinkerne efter blomme-hvide. Den 22. maj: Der ligger et æg i reden! Hannen havde rumsteret med redematerialet i går så det blev til en hule. 23. maj: Ægget forsvundet! 26. maj: Nu ligger der et æg i en anden rede. 27.maj: Nu er ægget fra i går osse væk! 29.maj: Et æg i den rede hvor jeg først observerede æg. Reden er igen en hule. Senere på dagen: Ægget væk! 2. juni: Tegn på endnu et vindæg. 5. juni: Hannen tæskede rundt med den lys grågrønne skalhinde af et vindæg. Er det almindeligt hun har så lang en periode med vindæg? Jeg giver ca. et tomt sneglehus om dagen som kalktilskud ved at jeg træder det i så små stykker at hun kan sluge det. Men hvornår får hun snart styr på sit klakstofskifte, så vi ken få se nogle kyllinger?

Venlig hilsen
Rolf

14 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 8. juli 2006 kl. 8.33

Jeg så der var en der spurgte om hvor man kan købe vagtler, og det er jo et godt spørgsmål, nu hvor mange dyreforretninger er holdt op med at handle med fugle, men der findes jo private opdrættere rundt omkring, og man er jo altid velkommen på EGTVED VAGTELOPDRÆT! jeg føre de mest kendte, samt nogen i måske ikke kender, men kik ud, så finder
vi noget i kan bruge, ring 75552015/26493631!

15 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klit, 14. juli 2006 kl. 23.09

Vi har haft kinesiske dværgvagtler i drivhuset i nogle år. De kan sagtens overvintre i et koldt drivhus. Vi har forsøgt med varmelamper, men det har de ikek været interesseret i. Vi har kun haft kyllinger en enkelt gang – for to år siden. Nu ligger to høner på æg, men der er atter gået over tiden.

16 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Brandt, 13. august 2006 kl. 13.38

Vi har lige fået vagtelunger, hvad skal jeg give dem at spise?

skal de have noget specielt mad

17 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 13. august 2006 kl. 18.51

Hej Nina det er da dejligt,at høre, at du har fået kyllinger, jeg går ud fra at det er kineser-kyllinger du har fået? men du skal bruge noget startfoder(granuleret) blandet med æggefoder, med lidt valmuefrø i, det kan du købe flere steder, men pas på med bare at forlange startfoder, for meget af det startfoder man køber idag er piller på 2,5–2.8 mm, det kan en lille kineserkylling ikke spise, nu ved jeg ikke hvor du bor? for ellers kan du købe det færdigblandet af mig! men måske er du heldig at finde noget! venlig hilsen Flemming-EGTVED-VAGTELOPDRÆT!

18 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 31. oktober 2006 kl. 12.22

Hvad er minimumstørrelse for et drivhus til et vagtelpar?. Jeg har et lille drivhus, ca. 2.5m x 2. Kun ét vindue med automatisk opluk og en skydedør. Der bliver ret varmt om sommeren midt på dagen også selvom vinduet er helt åbent. Vinen trives fint derude, sammen med tomater mm.

19 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 31. oktober 2006 kl. 21.22

Hej Karin. der er ikke noget minimum på drivhus-størrelse, for at et par vagtler kan trives derinde, ofte sidder et par vagtler jo i et bur, der er mindre end 1*1 m. så alt der er større end det, er jo fint, hvis de går i en altfor stor drivhus, og de bliver skræmt, flyver mod ruden 5m. fra hvor den lettede, da vil farten være så stor, at den let kommer alvorlig til skade, ofte så ser de jo ikke at der er en rude før de rammer den! venlig hilsen Flemming!

20 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ROLF J., 3. november 2006 kl. 21.09

Jeg skrev 11. juni om mit vagtelpar og deres problemer med vindæg og deres problemer med at komme i gang med at ruge på de æg de trods alt kvitterede. Så fik jeg det råd at købe et par ekstra hunner. Det gav lidt ballade da der kom 2 nye "damer", men så kom der ellers gang i rugningen. Men hvor lang tid ruger kinesiske dværgvagtler? Efter en god månedstid undersøgte jeg æggene, og der var kyllinger i nogen af dem, men alle døde. Jeg fandt 3 andre æg og lagde dem ind i reden. Der blev ruget lidt på dem, men kun lidt. Pokkers! Nu sker der jo nok ikke noget før foråret, Flæemming?

Mvh
Rolf

21 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 4. november 2006 kl. 9.47

Ja nu staves mit navn ikke med æ, men det kunne du jo ikke vide! kinesiske dværg-vagtler ruger 16–17 døgn, det vil sige 16 for det sidstlagte æg og 17 for de som er ældre, hvis det er naturrugning, hvis det er maskin-rugning spiller gennemsnits-temparaturen en væsentlig rolle! for lav gennemsnits-temparatur, vil give en længere ruge-periode, op til 19-døgn har jeg været vidne til. du kan sagtens få dem til,at ruge hvis temparaturen der hvor de går er tilstrækkelig høj
venligst-Flemming!

22 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Hansen, 25. januar 2007 kl. 19.12

Hejsa
Mine kinesiske dværgvagtler forlader æggene når kun et par af kyllingerne er ude – det sker hver gang!

Jeg har købt en rugelampe, men hvor meget varme skal æggene have? Så vil jeg prøve at udruge resten selv.

venlig hilsen Malene

23 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 26. januar 2007 kl. 14.05

Hej Malene du kan ikke ruge æg ud under en pære alene, for det første skal rugetemparaturen være konstant og præsis, for det andet skal æggene vendes med konstante intervaller, dernæst vil det jo nok blive for tørt under en pære, måske kender du en der har en rugemaskine, så er det nok den bedste løsning. venlig hilsen Flemming Egtved -vagtelopdræt!

24 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hr. Hanibal, 24. februar 2007 kl. 15.17

Vagtler smager også godt...

når jeg går og luner ud i drivhuset elsker jeg at spise de friske tomater, en gang imellem finder jeg en vagtel og to bidder så er den væk, en lille forfriskning i den varme sol...

25 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 25. februar 2007 kl. 7.39

Undskyld hannibal, men spiser du vagtlerne rå, med fjer på!? Flemming!

26 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ROLF J., 25. februar 2007 kl. 22.44

Kære webredaktør!

har du ikke noget filter til denne liste?

Mvh
Rolf
Farum

27 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark, 22. april 2007 kl. 7.16

Hej med jer jeg kan høre at der kommer mange unger jeg er 11 og har selv vagtler de er rigtig søde og nogen gange gå de på gras jeg gå hele tiden og sir det jo fulstentig som at have høns jeg kunne rigtig godt tinke mig at få unger hvor nor begyner de

28 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 3. maj 2007 kl. 19.08

Hej jeg har lige et par spørgsmål angående japanske vagtler. jeg vil gerne vide om de ruger og om de kan holde varmen i drivhuset ud, og hvor meget vejer de japanske vagtler ca.

mvh mathias

29 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 3. maj 2007 kl. 20.13

Hej Mathias, de Japanske er nok nogle af de dårligste vagtler vi har til at ruge, de har nok været maskinruget så længe at de ikke længere ligger æggene samlet, men som oftest,smider dem rundt omkring, men hvis du gerne vil have dem til at ruge igen, så kan du jo prøve at lade en dværghøne ruge et kuld vagtelæg ud, og lade hønen gå med dem til de bliver varmefri, så vil disse kyllinger, være noget nemmere at få til at naturruge, når de bliver voksne, og det bliver de jo som bekent meget hurtigt, 7 uger efter at de er født, kan de selv begynde at lægge æg!

30 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 4. maj 2007 kl. 9.43

Oki tak for svaret. jeg har lige et spørgsmål om jumbo vagtler hvor meget veje de, og ruger de selv
mvh mathias

31 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 4. maj 2007 kl. 9.45

Og jeg har hørt om franske vagtler. ruger de selv og hvor meget vejer de ca.

mvh mathias

32 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 6. maj 2007 kl. 14.42

Hej Mathias, Jumbo og fransk kulturvagtel, er det samme, som udgangspunkt, men mange kalder de japanske for franske vagtler, jeg tror man synes det lyder af mere, men hvis vi holder os til dem jeg arbejder med, nemlig jumboen, så er forskellen den, at en almindelig japanervagtel vejer mellem 150,g. til 180,g. hvor Jumboen kan veje op til 300,gram, og æggene er jo også lidt større end hos japaneren,!

33 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amanda, 18. maj 2007 kl. 13.28

Hej Flemming
Har købt et kinesisk dværgvagtel par og har haft dem i godt 1 måned nu. Nu er der så endeligt kommet et æg! og de rykker rundt på det hele tiden, men har endnu ikke set dem ruge på det. Er det normalt? og er der noget jeg kan gøre for at få dem til at ruge?

Knus

34 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 19. maj 2007 kl. 9.38

Hej Amanda, og tak for dit spørgsmål! for det første så ruger de ikke på et æg, det ville jo også give alt for få kyllinger,for det andet så ved jeg ikke hvordan du har dem gående, er der godt med redeskjul? og har de god ro omkring sig og hvilken bundmateriale går de på, jeg bruger altid det man kalder støbesand,for der er masser af småsten i som de så bruger som kråseflint, og så er det godt til sandbadning,en græstørv eller to hvor man evt stikker et par grene i, giver en dejlig ro i volieren, nu ved jeg så ikke om det er unge fugle du har fået, som ikke tidligere har haft æg, for så er det ikke unaturligt, at de smider et par hist og her, inden de vælger redeplas, jeg vil ønske dig al mulig held og lykke, og du er også velkommen til at ringe til mig, hvis jeg kan bidrage med noget, venlig hilsen Flemming-Egtved-Vagtel(26493631)

35 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Larsen, 25. maj 2007 kl. 11.57

Har et drivhus på 6 m + 4 m hvor mange vagtler kan jeg have der?

Hvad skal de have at spise?

hvad for vagtler er bedst af holde?

36 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rosendal Christensen, 25. maj 2007 kl. 12.51

Hejsa...

Jeg har et drivhus på 6 kvadrat meter der har jeg 7 vagtler inde... 4 perle og en alm 1 hun + 2 hanner...

det går fint...

I bunden af mit drivhus har jeg jordbær planter som bunddæk, det kan de godt li at gemme sig i...

Jeg for masser af æg. men igen kyllinger...

Er det nomalt for japanske vagtler?

Har selv ruget på nogle æg i rugemaskine, der kom ca kyllinger i halvdelen af ægende...

Mvh JRC

P.S:. Har også fundet ud af at de godt kan li agurk planter... kom til at plante et par stykker om SS UPS...

37 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 25. maj 2007 kl. 20.10

Hej Johnny, det er desværre meget sjælden det lykkes, at få et par japaner-vagtler til at ruge deres æg ud, og hvis det endelig lykkes er de ikke særlig gode til at føre deres kyllinger, og det er jo ligeså vigtig,som at ruge dem ud. men har du en lille skrukhøne, så prøv at lade den ruge dem ud, så er der en muglighed for at, de altså kyllingerne vil ruge deres egne æg ud når tiden er inde, venlig hilsen Flemming!

38 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Rosendal Christensen, 27. maj 2007 kl. 23.51

Okay det vil jeg prøve...

Takker for svar

Mvh Johnny

39 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 28. maj 2007 kl. 9.54

En hilsen til Dorte Larsen og svar på dit spørgsmål, som ligner lidt Johnnys, men du spørger, hvormange vagtler du kan holde på arealet? ja det kommer jo lidt an på hvilken vagtel-størrelse du vælger, en kineser størrelse er jo en lille charmerende skadedyrsbekæmper, men jo også meget let at overse, da den jo ikke fylder ret meget, men den store Jumbo-vagtel er jo et godt alternativ, som er til at få øje på, æggene er jo på en størrelse så de kan ingå i husholdningen,(meget lav kolestreolindhold)du er velkommen til at kontakte mig for yderliger oplysninger!(Egtved-vagtelopdræt)

40 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amanda, 12. juni 2007 kl. 21.10

Hej Flemming
Nu har de så lagt 7 æg I alt, er det normalt de lægger dem over sådan en lang periode? Hunnen har samlet dem og ligger på dem en gang imellem. Har sat en hus ud til dem hun har lagt dem ind i, og de har gran, sand, kalksten osv. Hun har haft de første æg i lang tid nu og det "sidste" æg lagde hun idag, undrer mig lidt.

Knus

41 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 13. juni 2007 kl. 22.45

Hej Amanda, det glæder mig at du stadig har dine vagtler, og jeg fornemmer den glæde du oplever hvergang du kikker på dem, du er måske også en lille smule utålmodig efter, at se lidt resultater, men man skal ofte væbne sig med tålmodighed, når det drejer om opdræt, vagtler tænker ikke på samme måde som vi gør, der er et par ting vi lige må have klarhed på,du skriver at hønen har lagt 7 æg over en periode, og så har du sat et lille hus ind i deres rum hvor de nu går, du skriver videre at den så har lagt æggene ind i huset(hvis jeg forstår det ret) det skull vel ikke være Amanda der har lagt æggene ind? jeg fornemmer at de ældste af æggene nu er tæt ved at være for gamle, og nok også ubefrugtet,med den turbolens der har været omkring dem, jeg tænker på når de nu går i deres rum som de nu kender, så kommer der pludselig et lille hus ind (velment) men der er nu noget nyt de skal vænne sig til, det tager tid, mit forslag er at, du fjerner alle æggene, lader dem starte på en frisk, sørger for at der er god ro omkring anlægget hvor de går, for alt det andet du har gjort lyder meget fornuftig,så vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke, og du må naturligvis også ringe hvis du har lyst=26493631\"

42 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Amanda, 14. juni 2007 kl. 0.22

Hej Flemming
Nej, de har haft huset fra starten af – skrev forkert. Har ikke rørt æggene da jeg ved fuglene højst sandsynligvis ikke vil have dem efter. Giver dem en uge mere og så prøver jeg dit forslag.

Tusind tak
Knus

43 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 25. august 2007 kl. 10.44

Hej- hvis nogen står og mangler vagtler til drivhus, så har jeg lidt forskelligt at tilbyde, ring eller send en mail så finder vi det helt rigtige til netop dig!venligst= Flemming-Egtved-Vagtel!

44 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 21. marts 2008 kl. 8.27

Hej, jeg lægger lige min hjemmeside adresse hvis nogen kunne tænke sig at studere udvalget på afstand venligst=Flemming-Egtved-Vagtel!

www,egtved-vagtelopdraet.dk

45 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo Hansen, 4. april 2008 kl. 18.08

Hej Flemming. Jeg sidder og læser dine gode svar. Det er interessant, da det ellers er småt med lekture om vagtler. Jeg har haft vagtler siden ca.1977, dog med mellemrum. Men nu mit problem! Jeg har en amerika rugemaskine, som jeg har været heldig med for flere år tilbage. Nu står jeg med nogle vagtelæg, men husker ikke temp. mere. Jeg har prøvet flere gange, men altid med ikke færdigudv. kyllinger, selvom jeg lod æggene ligge over tiden (25dage). Mit spørgsmål er så! Hvor høj temp og hvor høj luftfugt.

Venlig hilsen Leo.

46 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 5. april 2008 kl. 8.29

Hej Leo, og tak for dit spørgsmål! lad os starte med temparaturen=nu ved jeg ikke om det er en motorruger-eller-en fladruger du benytter? men,temperaturen i en motor-ruger er (i hvertfald hos mig)37,5–37,8!= i en fladruger skal temperaturen være ca. 1,5 grad højere, altså ca.39! hvis gennemsnitstemperaturen bliver for lav vil kyllingerne komme lidt senere end forventet,! lad os så tage den med kyllingerne som ikke bliver færdigudviklet indenfor normal rugetid! jeg er helt sikker på,at dit problem er, at du kører med for høj luftfugtighed i din maskine!= det giver for store kyllinger som ikke færdigudvikles!OG for lille luftblære=vi må jo huske at luftblæren er et værktøj kyllingen har brug for(plads)så den med sin æggetand(spidsen på næbbet)kan bane sig vej ud i den verden hvor du spændt venter under klæknings processen! I mine rugemaskiner erder ingen vand(jeg ved godt i rugevejledning hvis man køber en ny maskine, står en masse om fugtighed)men GLEM det! vi må jo huske på at hver gang vi lægger æg i rugemaskinen, så afgiver hver enkel æg fugtighed til maskinen(det er jo derved luftblæren opstår) det er en god ide at have en god æggelyser istedet for en fugtighedsmåler, efter en uge i maskinen skal du så lyse ægget, så ser du efter 2 ting om ægget er befrugtet, og om luftblæren har de rigtige størrelse! den vokser jo i størrelse uge for uge,MEN,MEN hvis man kører med for høj fugtighed, så bliver kyllingen for stor og luftblæren for lille!

(de dør ikke med det samme, men vil aldrig kunne forlade ægget ved egen hjælp=og hjælper du dem ud vil du opdage, at de er ikke levedygtige,

47 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 5. april 2008 kl. 21.02

Undskyld jeg kom lidt hovedkuls ud af mit forrige indlæg, der kom lige en bilfuld Svenskere på besøg,(fuglefolk) og jeg var alene hjemme, så jeg måtte afslutte lidt brat, da hunden var meget højrøstet!=de store kyllinger jeg var inde på i sidste indlæg, vil aldrig kunne overleve, da de ikke færdig-udviklede bag-til, og hvis man velment- hjælper dem ud, kan man tydelig se at de ikke er færdigudviklet, så alt efter hvor tørt/fugtigt der er det sted du har din rugemaskine stående, så skal du under ingen omstændigheder have vand i maskinen den første uge, når du så har lyst dem, kan du jo vurdere om,du bør have vand i senere under forrugning! men jeg bruger kun vand i klækkeren! venlig hilsen =Flemming-Egtved-Vagtel!

48 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo Hansen, 18. april 2008 kl. 17.24

Hej Flemming
Mange tak for svaret på mine "problemer".Jeg skriver først nu, da jeg havde æg i rugemaskinen, som først var færdige nu. Der blev heller ikke noget ud af dem, men jeg fjernede også først vandet, da du havde svaret mig. Dag 17 var der liv i alle fire æg, men dag 21 var æggene stille, så mågerne fik dem. Men jeg har lært meget af dine svar, og glæder mig til at prøve en anden gang efter dine premisser. Et lille spørgsmål! Hvordan lyser man dværgvagtelæg? Jeg har tidligere prøvet, men finder dem for mørke i skallen. Selv mod solen finder jeg det umuligt. Men du har nok også svar på det!

God lang week-end med hilsen fra Leo.

49 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 19. april 2008 kl. 10.18

Hej Leo! jeg er glad for at du kunne bruge mit svar!så spørger du om hvordan man lyser en kineser-vagtelæg, det er et godt spørgsmål,
men det kan lade sig gøre! da jeg i sin tid stod med presis det samme problem!undersøgte jeg markedet for diverse æggelysere=der er mange,
og til alm hønseæg er det jo ikke noget problem,
men når vi kommer over i vagtelæg, som er mørkskallede, så fandt jeg kun en som var velegnet,=en lang elipseformet Halogen-lyser fra samme firma,som laver=OCTARGON rugemaskiner! den kan lyse alle æggestørrelser og æggefarver i skallen, jeg har nu haft den i over 10,år=den kostede næsten 1000,kr. men den er pengene værd= venligst-
Flemming-Egtved-Vagtel!

50 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens, 10. maj 2008 kl. 18.15

Er der noget der ved om der kan blive problemer, med at have 2 par kinesiske dværgvagtler i et drivhus

51 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 10. maj 2008 kl. 21.19

Hej Mogens,

jeg har et drivhus på knap 50 m2, og i det har jeg haft to par kinesiske dværgvagtler (samt et par Bob White, men de har været fuldstændig ligeglade med de bittesmå kinesere, så de har levet "parallelt" med dem).

I forgårs måtte jeg give op og flytte det ene af dværgvagtelparrene over i et andet hus, for på trods af den overdådige plads (de havde fuld adgang til hele huset) brugte hannerne al deres energi på at slås med hinanden – ikke blot i kamp om de bedste steder at være i drivhuset, men overalt i drivhuset.

Jeg siger ikke at det er en dårlig ide at have to par sammen, det har jeg ikke så meget belæg for, men blot at mine to par hver især åbenbart ikke mente at der var plads til det andet par i drivhuset...

Det skal siges, at slagsmålene først begyndte da foråret og de første æg blev lagt, hele vinteren har alle seks vagtler tilbragt nætterne sammen i en stor klump, sikkert for at holde varmen.

I øvrigt har jeg haft problemer med at samtlige vagtler har voldædt af alle de planter, jeg har sat ind i drivhuset – tomater, squash, agurker, ALT er blevet ædt og hakket i. Jeg har været nødt til at hegne hver enkelt plante ind i volierenet, hvilket har været et stort stykke arbejde, drivhusets størrelse taget i betragtning. Mon det er de pågældende individer, der er mærkelige, for jeg har aldrig oplevet den slags med kinesiske dværgvagtler før...

52 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 11. maj 2008 kl. 9.22

Jeg ved ikke om jeg med dette indlæg kan skabe lidt klarhed omkring skærmyslerne i drivhuset,!

Som udgangspunkt, er vagtlerne jo monogame, og lever, vel optimalt =parvis, om foråret, mens de om efteråret har det fint i større flokke, da skal man jo bare overleve, og blive så kraftig, som mugligt, så man kan stå sig godt til våren,når der skal kæmpes om hunnerne!

I fangenskab kan man holde parvis= eller i småflokke=dvs. eks. 3 haner og måske 4–6 høner, nu vil den stærkeste hane have 2 rivaler,
som han ikke kan bekæmpe samtidig,.SÅ indtræder der et nyt fænomen som kaldes hakkeorden, dvs. at når der kommer eks. nyt mad, eller nyt vand i drikskålen, eller man får lyst til damer, så er det jo den stærkes ret, at komme først til mølle, og når rangorden er på plads, fungere flokken som en enhed, og der vil være en god atmosfære(de svageste hanner har så lidt løse forhold rundt i hjørnerne)=det værste man kan gøre er at sætte to par sammen, for hvis man kommer til i det forhold, at sætte, 2 næsten lige stærke hanner sammen, da vil de jo selvsagt bruge al ennergien på at få overtaget, og som her nævnt,kan frustationerne gå ud over beplantningen- stik imod hvad der er normalt, det er som regel kun hvis man har lidt salat i bunden, at de smager på afgrøden, ellers er det en god oplevelse at have vagtler i drivhus,
hvis man har valgt de mest egnede, =bob whiten er ofte lidt for livlig efter min smag, hvis den bliver skræmt og går på vingerne, ser de jo ofte ikke ruden før de rammer den=den lille kineser er udmærket=Japaneren ligeså=den store Jumbo er et glimrende alternativ, og det fåes jo altsammen i diverse farver!

53 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ROLF J., 11. maj 2008 kl. 23.14

Mine små lynkinesere æder nu altså andet en salat i drivhuset; husk at sætte såkasserne op på en hylde!

54 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klit, 12. maj 2008 kl. 10.52

Vi har haft kinesiske dværgvagtler i drivhuset i mange år. Vi har ingen problemer med, at de æder tomater og agurker. Jo, de tager de nederste blade, men det er også ok, så slipper jeg. Men de må ikke kunne nå topskuddene.

Jeg kan bekræfte, at det ikke går med to haner, uanset om der er flere høner.

www.klit.smartlog.dk

55 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian, 17. maj 2008 kl. 12.37

Nogen der ved hvor lang rugetiden er for japanske vagtelæg?

Mvh. Sebastian

56 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. maj 2008 kl. 21.37

Rugetiden er for vagtler ca. 2½ uge (17–18 dage). Længden varierer næppe stort for de forskellige arter. Det kan du se på nettet.

57 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 18. maj 2008 kl. 10.40

Som sub-le-mang til ovenstående, kan jeg nævne, at alle vagtler af Corturnix-Slægten har en rugetid varierende fra 16–19 døgn,(16 døgn for det sidst lagte æg) men kommer vi over i andre vagtelarter=eks bob white=Topvagtler, da er rugetiden =22–24-og for at gøre det færdigt =den Toppede Bjergvagtel har en rugetid på ikke mindre end 25,døgn, det er mere end de fleste fasaner!(men her taler vi så ikke om vagtler til almindelig drivhus)men måske i større vægsthuse!

58 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike, 26. juli 2008 kl. 11.39

Hej
jeg har fire japanske vagtler og de har parret her for nyligt men hvor lang tid gå der ca før de lægger æg og hvad skal de have til reden
hilsen Mike

59 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 27. juli 2008 kl. 10.12

Hej Mike, jeg ser du har fået vagtler, og det er jo en god begyndelse! for at svare på det
ad- spurgte, må jeg stille et par spørgsmål!

hvordan er kønsfordelingen på de 4 vagtler?

er det 2 par?=de er jo meget let, at køns-bestemme-hanerne er jo rødbrune i ansigtet, og lysebrun ned ad brystet=hvor hønen ikke har det lysbrune=men er mere beigefarve(cremfarvet) med mørke pletter! i værste fald kan det være 4 haner du har købt, den parring du har set kan være en magtkamp mellem to haner, der sagtens kan minde om en parring i forbi-farten. hvis kønsfordelingen giver 3 haner og kun en høne, da vil hun ofte være så stresset,at ægproduktionen går helt i-stå! du kan iøvrigt se billeder af Japaneren på min hjemmeside= www.egtved-vagtelopdraet.dk

60 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klit, 27. juli 2008 kl. 23.21

Så har jeg fået kyllinger igen. Fire fine naturfarvede.

klit.smartlog.dk/familiefor-gelse-i-drivhuset-post143576

61 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 28. juli 2008 kl. 10.12

Hej Børge og tillykke med familie forøgelsen!

der har været sagt og skrevet meget om vagtler i drivhuset mere eller mindre sagligt! men med den stykke Dokumentar du leverer (på.smartlog.dk) må al tvivl forstumme=
smukkere bliver det ikke, der er så meget livskvallitet gemt i de billeder både for os der kikker og ikke mindst vagtlerne i centrum=de bedste hilsner herfra=Egtved,!

62 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 24. august 2008 kl. 21.36

Hej Flemming.

Jeg vil lige fortælle dig at jeg jo var så heldig at få 6 kyllinger ud af 6 æg ved min dygtige høne. Vi har så her i weekenden været på tur og da vi kom hjem idag, stod vinduet desværre åbent og vores kat sad derinde og havde spist min dygtige høne og 4 kyllinger! (det var naboen der havde passet drivhuset) Så jeg fandt de 2 kyllinger der var tilbage, og satte dem sammen med faderen under en varmelampe. Sikke noget altså. Den ene kylling var meget træt og jeg prøvede at hjælpe den så godt som overhovedet muligt. Jeg varmede den i min hånd og gav den vand som den selv drak mens den sad i min hånd. Så syntes jeg den livede op, og satte den derfor ned i kassen til fadren og den anden kylling, men der gik ikke 2 minutter så var den sovet ind.

I kan lige tro at jeg var ked af at min vagtel familie var ædt og havde mest lyst til at blive rigtig vred på min dumme kat, men må så være ved at det jo er naturens gang når katten kunne komme afsted med det.

Heldigvis havde jeg indisteret i et kanin bur hvor jeg har et andet pat og deres 2 kyllinger gående, og dem havde den heldigvis ikke taget.

Nu håber jeg på at den stakkels lille ene kylling der er tilbage sammen med sin far, overlever og er en høne som vil væe ligeså dygtig som sin mor til at ruge kyllinger ud.

Men gad vide om den kan leve uden sin mor og kun med sin far...?

Så et godt råd til ale andre fra mig, SØRG FOR AT VÆRE MEGET OMHYGGEIG MED AT FORKLARE JERES PASSERE HVORDAN DE SKAL PASSES! jeg har ihvertflald lært lektien her.

Til Flemming.

Jeg ringer til dig imorgen ang. en rugemaskine;-)
Mvh Camilla (ved gadbjerg)
www.123hjemmeside.dk/SUHRs

63 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny R Christensen, 24. august 2008 kl. 23.47

Hejsa

Sikke sørgelig historie... men synes lige i skal se billeder fra min side, hvis i altså har lyst... mine vagtler overlevede heldigvis selv om drivhuset smeltede efter en brand... vi var hurtig til at få dem fanget og sat i et kaninbur... pyha... her er et link til siden...

jrc-net.dk/vagtler.html

64 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny R Christensen, 8. september 2008 kl. 23.19

Så er der gang i ruge maskinen...

Håber der kommer nogle kyllinger.

nogen der har nogle gode råd ang rugemaskiner

65 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klit, 9. september 2008 kl. 21.07

Vi har god held med at lade fuglene ruge selv. Det er skønt at se, hvordan høne og kok deles om yngelplejen fra det øjeblik, de små vagtlerunger er på vej ud af ægget.

Jeg har ladet mig bilde ind, at dværgvagtler, der er udruget i maskine bliver dårligere til yngelpleje end dem, der er udruget på gammeldags maner, men jeg ved ikke, om det er rigtigt.

www.klit.smartlog.dk

66 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 18. september 2008 kl. 10.34

Vi har prøvet nu for 3. gang med dværgvagtler, altid 1 hane og 3 høns – men de bliver ved med at dø for os – vi mistænker nu vores kapillærkasser, hvor de sidste vagtler har været meget interesseret i at hakke i dem, og dermed måske spise flamingo – ellers ved vi ikke hvorfor de går og dør for os...

Mvh
Thomas

67 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 18. september 2008 kl. 10.57

Vi har helt opgivet vagtler i drivhuset i denne omgang, de spiste alt, hvad de ikke måtte (de små planter, flamingo), de ville ikke ruge, og til sidst stak de af hen over nettet ved den åbne dør. Måske næste år vil vi prøve at få fat i nogle vagtler, der er "naturudruget"...

68 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 18. september 2008 kl. 14.25

Jeg har haft meget held med at have mine vagtler i drivhuset. De er der endnu. Jeg har opdelt mine vagtler i par. Jeg startede med at lukke dem allesammen løs sammen, og så kunne jeg se hvem der fandt sammen efter ca 14 dage. Så tog jeg de forskellige par og satte dem i hvert deres bur i drivhuset (små kaninbure fra harald nyborg).

Men da i kan læse højere opee har jeg haft besøg af min kat i drivhuset, og så havde jeg ikke så mange vagtler tilbage.

Pt. gåt mine 2 hanner for sig selv på drivhusgulvet og spiser hvad de lyster;-) Og det eneste par jeg har tilbage har lige idag fået 4 kyllinger og der er 3 æg endnu. Så det er en vellykket dag.

Herudover har det par leveret 2 kyllinger for ca 5 uger siden. De er så i det bur jeg havde i overskud.

Ang. kineservagtlen, så er det MEGET vigtigt at de ikke får træk.

Mit drivhus er alt lukket som hvis det var vinter. De dage hvor jeg kan se at der bliver solskind, åbner jeg et tagvindue med gitter for. Så kan jeg godt finde på at sidde deroppe i noget tid med døren åben (men ikke en nødvendighed)¨
Jeg har ladt mig fortælle at hvis der er vand i kapillærkasserne, kan de tåle uendeligt meget varme, da luften så vil være fugtig.

Til orientering giver jeg mine kyllinger valmuefrø med æggemasse i. Og hen ad vejen vænner jeg dem til at spise almindelig hønsekyllinge foder, og når de er færdige med det, får de bare almindelig vagtelfoder + melorme og æbler som de voksne får.

Håber det hjalp for nogen spørgsmål.

Ang. flamingoen, tror jeg ikke det er det der har slået dem ihjel, da mine har spist vildt meget af hjørnerne. Husk at drysse sand i bunden af drivhuset, så vil de måske syntes det er mere spændende.

69 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 18. september 2008 kl. 14.42

Vores har adgang til 30 cm i diameter sandkar, vi har automatisk åbning på 4 vinduer 2 på hver side, der er net for dem alle, vi har netdør som vi også åbner – lyder det så ikke som gennemtræk der slår den ihjel?

Er det en løsning at lukke 2 vinduer i den ene side, og døren?

70 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny R Christensen, 18. september 2008 kl. 14.54

Hejsa

Jeg har også netdør og et automatisk vindue med net, mine vagtler løber fri rundt i drivhuset og der er 5 stk de trives fint...

jeg har 3 flamingo kasser de bære lidt præg af de små ss men uden problemer...

Har en høne der ligger og ruger nu, så venter spændt.

jeg har større problem med at holde dem i live der kommer ud af rugemaskinen... end dem i drivhuset...

71 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 18. september 2008 kl. 15.00

Vi har nu ikke haft problemer med træk (eller rettere, vores vagtler har ikke døjet med det træk, der var!); det er vel også et spørgsmål om drivhusets størrelse? Hvis bare der er nogle gode zoner i drivhuset, hvor der IKKE er træk, kan jeg ikke forestille mig at det er et problem at der trækker fx henne ved døren...

Vores problem var at de vagtler vi fik i denne omgang var så degenererede (mange generationer fra rugemaskine, måske massiv indavl?), så næste gang vil vi se os bedre for og få vagtler fra et sted, hvor vagtlerne er af bedre kvalitet.

NB! Vores drivhus er knap 50 m2, så måske er det derfor det ikke har generet vores vagtler at døren har stået åben i den ene ende og vinduerne næsten fire meter oppe har stået åbne! :-)

72 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 18. september 2008 kl. 15.21

Vi har et drivhus på omkring 10 m2 – dog har de adgang til hjørne med hø – og træk kan vel heller ikke komme ned bag flamingo kasserne – så læ bør der være... Vi har taget naboens kat i at sidde sultent uden for drivhuset – kan det være stress, der slår dem ihjel?

73 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 18. september 2008 kl. 15.34

Et lille bi-spørgsmål – er det nemmere at holde BOB WHITE vagtler – og kan de evt. holdes sammen med Kin. dværgvagtler?

74 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny R Christensen, 18. september 2008 kl. 15.47

Hejsa

Lige en information mit drivhus er kun 6m2 og jeg har døren til at stå åbent det meste af sommeren + vinduet åbner automatisk...

Har ikke problemer...

75 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 18. september 2008 kl. 20.00

Hej, et svar til Thomas! du spørger om det er nemmere, at holde bob white vagtler,end hvad?

jeg mener,at bob white-vagtlen er for livlig i et alm. drivhus= japaneren og kineseren har lidt med, at, når man kommer ind, så sidder de og trykker lidt, og ser hvad der sker, og går sjældent på vingerne fordi man kommer ind! hvorimod bob whiten, meget let går på vingerne, hvis man kommer for hurtig ind, og den kommer hurtigt i fart, hvorefter den hurtig vil få kontakt med ruden,= det går selvfølgelig lidt bedre når drivhuset er fuldt tilplantet,! = problemet med træk i et drivhus! tror jeg ikke rigtig på, hvis der kun er dør i den ene ende!

76 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 19. september 2008 kl. 12.20

=jeg skrev i mit sidste indlæg, at den med træk i drivhuset, troede jeg ikke rigtig på,! måske skulle jeg uddybe det lidt, de forskellige oplukkesystemer som ofte er monteret, på drivhusene, er jo kun åbne, når temparaturen er
rimelig høj, den luftcirkulation der i sådanne siturationer siver gennem drivhuset, vil man jo nok sjælden benævne som skadelig træk,! når temparaturen så falder, samtidig med, at vinduerne lukkes, er det jo kun henne ved døren der evt. kan være en smule træk! ps. vagtlerne placerer sig ikke i træk, hvis de har andre mugligheder!

77 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 19. september 2008 kl. 12.24

Tak, for uddybningen – hvordan med en sulten kat der sidder og kigger ind på fuglene – kan det stresse dem ihjel?

78 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 19. september 2008 kl. 12.36

Hej Thomas)= ja den med katten, er jo en ganske anden sag, katten er en fjende=en dræber -set med vaktlernes øjne! og historien som Camille fortalte så gribende om oppe på siden, illustrerer jo ganske klart hvor galt det kan gå, – og hvis vagtlen sidder i samme nivo(højde) som katten, så føler den sig på ingen måde sikker(det kan give stress) det kan den dø af!

79 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 24. september 2008 kl. 17.19

Hej Flemming

Jeg har lige udruget en bob white vagtel i ruger, efter at hønen døde. Nu har den godt nok kun været ude et par timer, men ser ud som om den kun går på "albuerne" er det normalt og noget der retter sig?

80 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 24. september 2008 kl. 19.03

Hej Michael- må jeg spørge- var der kun et æg?

nå uanset, så skal den på ingen måde gå på albuerne! nu må jeg igen spørge- kom den ud ved egen hjælp? hvis man er for utålmodig, og fjerner noget af skallen (for at hjælpe) så er det næsten altid en bjørnetjeneste-forstået på den måde, at det har altid været Vorherres mening,
at kyllinger skal forlade ægget ved egen hjælp!

det er nemlig sådan, at for at kæmpe sig vej ud af ægget, da bruger kyllingen alle sine muskler både i hovedet og i benene, som derved bliver
rettet ud på den rigtige måde, hjælper man dem ud, da ser man ofte en skæv hals- eller skæve ben(kattefoder) = men for at vende tilbage til din kylling- må jeg nok bedrøve dig med at, man kan ikke holde liv i een kylling, og hvis den går på albuerne(det retter sig ikke) så må du nok hellere ta den hårde beslutning,!

81 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 24. september 2008 kl. 21.56

Det var desværre det eneste der var befrugtet.

Den gik 3 dage over tid, så jeg havde prikket et lille hul så den kunne få luft resten måtte den selv klare.

Ja jeg tænkte nok at det ville ende med en aflivning :(

Tak for svaret!

82 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 24. september 2008 kl. 22.39

Åh nej hvor lyder det ikke godt med den stakkels kylling.

Jeg kan så fortælle (hvis det er nogen opmuntring) at jeg i lørdags fik 1 kylling (en rigtig høne kylling)
Der var seks æg, men der var kun noget i det ene og den lever rigtig fint;-)
Herudover fik jeg 6 kineser vagtel kyllinger;-) De har det alle fint og denne gang kan katten ikke komme ind i drivhuset...

Mvh Camilla

83 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 13. februar 2009 kl. 8.46

Hejsa Alle sammen;-) Det er længe siden der er nogen der har skrevet herinde;-) Jeg vil gerne lige høre jer m jeres kinesiske dværgvagtler går frit rundt i drivhuset her om vinteren? Mine er lige i øjeblikket sat i bure, men overvejer at sætte dem ud i drivhuset til de 2 jumboer. Det er så bøvlet at fodre dem, da de flyver op når jeg skal hev fat i vand og fodertrug...

Mvh Camilla;-)

84 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny R Christensen, 14. februar 2009 kl. 20.32

Hej allesammen

Jeg har et problem med en dværg vagtel...

Problemet er at vagtlen ligger sig ned på siden og spræller med benen ud
til den ene side... Vagtlen så ellers normal ud ikke pjusket eller noget andet.

vagtlen kunne godt gå, men det var som om at balancen ikke var optimal...

Jeg fik at vide at det evt ville hjælpe hvis jeg puttede den
i en varme kasse, så det har jeg prøvet i 3 dage, men uden held...

Det er første gang jeg har en vagtel, der opføre sig sådan, er der nogen
der evt. ved hvad der kan være galt med sådan en...

Jeg fodre vagtlerne med luxus undulat blanding og gul æggeblanding
+ at de får vitamin i æggeblanding...

nogen bud på hvad der kan være galt med den...

Skal måske lige tilføje at vagtlerne 2 hanner og 3 hunner går frit rundt i
et drivhus på 6 Km2...

85 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 14. februar 2009 kl. 21.56

Hej Johnny, jeg må lige høre, om det er en af hønerne, der har det dårligt, eller om det skulle være en hane, hvis det er en hane, kan det være resultatet af en magtkamp, da 2 haner
med et antal høner, næsten altid ender galt, den stærke viser ingen nåde, -Måske er det det!

86 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny R Christensen, 15. februar 2009 kl. 1.27

Hej flemming

Det er en høne der har det skidt...

Har aldrig haft problemer med at have 2 hanner gående sammen bare de gør det fra starten af...

Mvh Johnny

87 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 15. februar 2009 kl. 20.40

Hej igen Johnny,hvis det er en høne der har problemet,
så er jeg lidt i tvivl om det kan være B-vitaminmangel- eller en proteinforgiftning, begge dele kan give symptomer, der minder om nævnte, men det er jo underligt, da den jo næbbe har fået noget, som de andre, ikke har smagt på,så den er lidt kryptisk(du skal nu ikke regne med, at de 2 haner ikke er rivaler når våren sætter ind) har du fodret med melorm fornylig? eller andet proteinholdig? den kan selvfølgelig i såfald have spist lidt mere end de andre,i såfald går det over igen,når den bare spiser normalt!

88 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny R Christensen, 15. februar 2009 kl. 23.40

Hej flemming.

nej jeg fodre ikke med mel orm...

Jeg fodre kun vagtlerne med luxus undulat blanding og gul æggeblanding...

så skal den kunne have spist noget kryb fra drivhuset de går jo frit der inde.

mvh Johnny...

89 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schwarz, 21. februar 2009 kl. 23.13

Hej Flemming.

Jeg har planer om et voliere med kanariefugle og havde i den forbindelse tænk på at få nogle hvide kinesiske dværgvagtler, der også skulle gå inde i volieret. Har du erfaring eller hørt om nogen der har det? Er det nogen former for problemer? Om vinteren, hvad så? kan de blive i volieret eller der det bedre at sætte dem i min drivhus? I volieret bliver der selvfølelig mulighed for at de kan gå indenfor hvor der er isoleret. Selve volieret bliver som et stykke lagkage på 1,5 meter, bare med en 90 graders vinkel. I spidsen ca' 50 cm er det planen at det skal være selve indehuset resten af volieret bliver udendørs. Kan jeg have 1 han og 2 hunner på den plads? Hvilket bundlag skal der være?

På forhånd tak for hjælpen :-)

Mvh

Susanne

90 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2009 kl. 12.02

Fugle i drivhuset, det lyder nu både sjovt og pudsigt!

Mvh Eivin (^_^)

91 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. februar 2009 kl. 16.21

Jeg har selv tænkt på det samme. Men jeg er bange får at de vil "overskide" det hele med tiden.

Jeg har en lille voliere, på ca 2 kvm hvor jeg skal have en dør og en låge i. Mit probleme er at have en låge, som er håndterbart og hvor de ikke kanflyve ud af så snart jeg åbner. Mine vagtler, som er de japanske, har det med at flyve som helikopter, d.v.s både lodret og vandret. Mine prototyper er ikke helt ok.

92 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. februar 2009 kl. 19.49

Hej Søren.

Enten må du bygge en entre, eller stække vingerne så de kun flyver lodret.

–drille-

93 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. februar 2009 kl. 21.12

Mit problem er at jeg ikke har plads til en entre...Hemmeligheden er at vagtlerne forsøger at stikke af, hvis ikke de kan løbe væk. Jeg har talt med Flemming om det og hans bure er over 3 meter lange, således at de kan løbe væk fra ham (hvilket jeg også kan forstå, at de gør)...

Jeg er stadig gået i tænkeboksen med hensyn til fremstillingen af lågen (og der bliver jeg sikker noget tid endnu)

94 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 23. februar 2009 kl. 21.15

Til Susanne, undskyld ventetiden, jeg har haft forrygende travlt de sidste par døgn, og har ikke været på nettet,
som udgangspunkt på dit spørgsmål, om hvorvidt dværgvagtler kan gå i samme voliere, som Kanariefugle, det ser jeg ikke nogen problemer i,.Så spørger du om, om det er mugligt at de kan gå der om vinteren,nu ved jeg så ikke om du tænker på kanarierne eller vagtlerne, kanariefuglene kræver jo mere varme end vagtlerne gør, jeg har kineservagtler,som har gået ude hele vinteren, hvis anlæget
er overdækket,så bundækket(vasket sand) er tørt, og holdes
tørt, og der iøvrigt ikke er træk, så tåler de en del kulde, fjerdragten bliver jo meget flottere,jo tættere den bliver, men kanarierne derimod,har det bedst hvis temparaturen ikke kommer under 15 graders varme! venlig hilsen Flemming,!

95 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 26. marts 2009 kl. 22.44

Hej alle :)
Mine kinesiske dværgvagtler er lige begyndt at uge for første gang. De ligger mindst på 5 æg, men jeg er ikke helt sikker :)
Men men men, min hun er den eneste der ligger på de her æg? Skifter de ikke nogen gange, og får hun overhovedet noget at spise? :)
Jeg synes det er lidt underligt, håber der er nogen der kan hjælpe :)
Hilsen Matia Uden H

96 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 27. marts 2009 kl. 13.00

Hejsa.

Mine hun dværgvagtler fr altid selv lov til at ruge. Har endnu ikke set nogen forlade reden. Men tror helt sikkert de forlader reden for at spise og drikke når de trænger. Jeg har set hannen hjælpe med rugningen ved at lige ved siden af. Det er godt nok tidligt at de er gået gang;-) Skønt.

Husk altid på at jo mindre du blander dig jo bedre efter min mening, da det jo er naturens gang;-)
Mvh Camilla

97 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 27. marts 2009 kl. 23.14

Hej Matias, og tillykke med rugeriet, du er lidt bekymret for om
hønen får noget at spise, hvis der er mad og vand i nærheden((tilgængeligt)
så behøver du ikke bekymre dig om det, går der kun det ene par sammen?hvis ja, så kommer sikkert kyllinger på et tidspunkt, går de i et bur? eller går de i drivhus?dværgvagtler kan lægge på op til 12 æg har jeg selv erfaret, men mellem 6 og 10 er mest normalt, som ruges i =16–17 dage!sørg for at der ikke er huller,som er større end en lillefinger-negl,da de
går igennem huller,man ikke havde troet de kunne!

98 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 29. marts 2009 kl. 0.08

Puha der er jo meget man skal holde øje med :) Tak i 2 for svarende. Jeg kigger normalt 2 gange om dagen til dem, men så skynder jeg mig også væk igen :) De går i et bur. Jeg så idag hvor hunnen gik hen og spiste, så det var jo rigtig godt.

Men hannen bliver ved med at parre sig med hende?

Det kan jeg ikke forstå, for hun ligger jo på æg, kan hun så finde på at ligge flere under rugningen?

Hilsen den forvirret Matias :)

99 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 29. marts 2009 kl. 9.19

Hej Matias! hvis man er i tvivl om noget, så er det altid klogt at spørge, frem for at eksperimentere,med levende dyr/fugle!

=en parring har to formål!det styrker forholdet(forudsat de går parvis) og så bliver æggene hun lægger befrugtet,
Når hun så ruger, men forlader reden for at spise/drikke-
så parres hun kun for at styrke forholdet! det tager hun ingen skade af! det er iøvrigt sådan med Kineservagtlerne, at en befrugtning kun holder et døgn, derfor er hyppige parringer nødvendig hvis alle æggene skal være befrugtet!

Anderledes er det jo med andre Arter=Kalkunhøner kan på en befrugtning lægge en hel redefuld befrugtede æg!

100 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 29. marts 2009 kl. 19.09

Okay :) Mange tak :)

101 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 29. marts 2009 kl. 22.26

Jov hov, en sidste ting :)
Jeg er begyndt at bygge et voliere, så mine fugle har mere plads her til sommer. Men mine vagtler får sikkert snart unger. Hvor gamle skal de her unger være, før jeg rykker dem over i mit kommende voliere?

Hilsen Matias :)

102 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 29. marts 2009 kl. 22.39

Hej Matis, lad kyllingerne gå hos de gamle, så længe de modtager varme fra forældrefuglene, du kan jo sagtens se når de klarer sig uden far og mor, så er det jo naturligt, at flytte dem!

103 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 31. marts 2009 kl. 18.07

Tak Tak :)
Ops: Rugningen går stadig godt, hun ligger på æg for 6 dag i dag :)
Så er der kun 10–11 dage tilbage, huhu :D

104 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 1. april 2009 kl. 19.10

Uh, og i dag, fandt jeg jeg ud af, hvor mange æg der er :) Der er 6 æg i alt. Og nu er der gået 7 dage. Jeg kan næsten ikke vente :D

105 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Jakobsen, 2. april 2009 kl. 11.25

Hej alle sammen

Hvilken bund og bunddække fortrækker vagtlerne?

Hvordan bygger de deres reder, og hvilken redematerialer vil de helst bruge.

mvh Per

106 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 2. april 2009 kl. 15.07

Hej Per.

Jeg har sand i bunden af mit bur. Der er vagtlerne meget glade for. Så kan de nemlig støvbade som er en del af deres natur.

Mine vagtler ligger på æg nu :) Deres rede er lavet af halm og hø.

Hilsen Matias :)

107 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 13. april 2009 kl. 12.39

I dag, fik jeg mit aller første kuld nogensinde med mine 2 vagtler :)
De lå på 6 æg, hvor 2 af dem gik i stykker. :/
Der kom en vagtel ud af æggende, og den er rigtig sjov at kigge på :)
Det ligner en lille brumbas :)

Hilsen Matias :)

108 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 13. april 2009 kl. 20.37

Hej. Jeg skal til at anskaffe mig vagtler til mit drivhus.

Jeg kan ikke blive klog på hvor mange man skal have sammen.

– et par?

– to par?

– en han og flere hunner, og i så fald hvor mange hunner?

Drivhuset er 8 m2.

Håber meget på et svar, da jeg jo gerne vil have at de har det så godt og naturligt som muligt.

Hilsen Malou

109 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 13. april 2009 kl. 22.53

Hej Malou. :)
Man skal kun have en han i et drivhus sammen med nogle hunner, da hannerne vil slås om hunnerne.

En han kan sagtens have mere end én hun, 2–3 hunner er fint for sådant en.

Lige nu har jeg en hun til min han, men jeg regner med, her til sommer at han skal have 1–2 mere :)
Held og lykke med de små :)

Hilsen Matias

110 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. april 2009 kl. 9.26

Mathias, hvordan fungere benævnte fugle? lever de op til deres opgaver? Det er et spændene emne, der her er taget fat på!

Mvh Eivin (^_^)

111 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 14. april 2009 kl. 15.29

Hej Elvin.

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener?

Mener du med ungen, eller hvad er det?

Hilsen Matias

112 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 14. april 2009 kl. 19.17

Hej Matias

Tusind tak for oplysningerne.

Har du et godt forslag til hvor man køber? Jeg har hørt at dyrehandleren ikke skulle være det bedste valg. Jeg bor i Holbækområdet.

Er den Blå Avis en god ide?

Hilsen Malou

113 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 14. april 2009 kl. 21.25

Til Malou, du stiller spørgsmålet=hvormange vagtler du kan have i et drivhus på 8m2, Det kommer jo an på flere ting-
hvilken art du vælger, der er jo flere mugligheder,hvis du vil have dem til at naturruge, så er et par nok det bedste, men,
hvis det udelukkende er som krible-krable bekæmper, og rugeriet er sekundært, så kan du jo sagtens have en lille flok
på 5–6, stk,(kinesere)vælger du den store jumbo, så nøjs med et par,! = www.egtved-vagtelopdraet.dk, her kan du se og købe det altsammen!-venligst Flemming-Egtved-Vagtel!

114 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 15. april 2009 kl. 16.43

Hej Malou :)

Jeg valgte at købe mine kinesiske dværgvagtler ved en dyrehandler, som kendte noget til fugle.

Mine vagtler har det godt, og har selv lige fået unger.

Hvis du vælger at købe dem i en dyrehandler, skal du være sikker på de kender til fuglene.

Man kan også sagtens købe dem i den blå avis / gul og gratis, det skulle også være godt :) Bare vær sikker på, at de har haft ordentlige levevilkår :)

Hilsen Matias :)

115 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 12. maj 2009 kl. 17.35

Hej alle sammen :)
Nu har jeg haft mine vagtler i et god stykke tid, og min hun vagtler har fået en unge, hvor hun ligger på æg igen.

Hun er bare begyndt at spise min han vagtle og deres unges fjer... Det er nede i bunden af ryggen hun bider dem af, og så spiser hun dem...

Hvad tror i at der kan være galt her? Kan jeg give dem noget, så hun ikke spiser deres fjer?

Hilsen Matias Uden H

116 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 17. maj 2009 kl. 16.23

Hej

Er der nogen, som har et par Kinesiske dværgvagtler til salg i nordsjællandsområdet?

117 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou, 18. maj 2009 kl. 18.21

Ja jeg er også på jagt, men det ser ud som om det kun er i Jylland der findes kinesiske dværg vagtler. Hvis nogen sælger, er jeg også meget interesseret.

Også på sjælland...

118 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 18. maj 2009 kl. 19.18

Hej til de vagtel-søgende på Sjælland! det er ganske rigtig, at der på Sjælland, er begrænset udbud af vagtler! da jeg i sin tid startede, købte jeg mange vagtler på Sjælland, der var en del gode- seriøse opdrættere, men nu er det så vendt lidt,
jeg har en god ven der skal til Roskilde fuglemarked, i nærmeste fremtid,-Måske kunne han tage nogle med herfra,
efter aftale, hvis nogen ønsker det?

Allervenligst=Flemming-Egtved-Vagtel!26493631,,,,,

119 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 18. maj 2009 kl. 19.24

På dyreriget.dk i Roskilde, sælger de vagtler

120 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Sørensen, 1. juni 2009 kl. 22.43

Hej Flemming fra egtved

Lige et spørgsmål. Kan vagtler gå sammen med vores dværghøns, der er af racen brune italienere
hilsen lasse

121 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 2. juni 2009 kl. 20.38

Hej Lasse, og tak for dit spørgsmål! det er vel ikke umugligt,
at,have vagtler og dværghøns, til at gå sammen, men optimalt er det bestemt heller ikke, NU ved jeg så ikke hvilken vagtelstørrelse der er tale om, men jeg gætter på, at det måske er den lille kineser! contra brun Italiener,.Den brune Italiener, er jo en meget livlig race, vel ikke direkte agrasiv, men jeg tror ikke de små vagtler, vil føle sig tryk, i siturationen, og kunne de tale, er jeg sikker på, at de ville
takke nej,= jeg er som udgangspunkt, modstander af at blande alt for meget sammen, det drejer sig jo kort sagt om,
at de -fugle/vagtler/dværghøns-etc. vi anbringer i et bur, eller
voliereanlæg/(måske drivhus) at de oplever livskvallitet, i hverdagen, på stedet hvor vi har valgt at anbringe dem!

Flemming-Egtved-Vagtel!

122 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 3. juni 2009 kl. 10.45

Det er rart at mærke at sommeren er kommen og at således også fuglene pipper og gokker. At kunne nyde dette nu også i sit drivhus, ja det er da godt fundet på. Hvis jeg var en yngre mand ville jeg gøre det.

Mvh Eivin (^_^)

123 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 15. juni 2009 kl. 10.41

Hej, nu har JEG fået kinesiske dværgvagtler i mit drivhus.

De er temmelig meget tilbageholdende endnu. Det er mest hunnen, jeg ser. Kan det mon passe, at hun ikke vil give plads for hannen? Han gemmer sig dagen lang. Det gør hun også, men jeg ved i det mindste hvor. Han er fuldstændig væk, så jeg de først dage troede, at han lå et sted og var død.

Måske skyldes det hele, at de lige skal vænne sig til de nye omgivelser. Gad vide, hvor lang tid, de skal ha' til det? Jeg håber, jeg kommer til at se lidt mere til dem.

Jeg har købt vildfugleblanding som supplement til myrerne i drivhuset. Ville det være bedre med undulatblanding?

124 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juni 2009 kl. 13.09

Fuglene er måske generte, hihi. Det lyder så hyggeligt med fugle i drivhuset!

Mvh Eivin (^_^)

125 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 15. juni 2009 kl. 18.13

Hej Inger, og tillykke med de små i drivhuset, jeg kan forstå,
at de ikke kender melodien=det er så yndigt at følges ad!

nu må jeg lige høre, er det et avlspar(som er vant til at gå sammen)? eller er det et par sammen-satte, som ikke kendte hinanden på forhånd?Måske en ældre høne, og omvendt en yngre hane?=Begrebet, dominerende høne,
er ikke ukendt, jeg vil sige,hvis ikke snart, han mander sig op,
så må du overveje, at,købe en ekstra hane, og sætte derind!

så sku jeg ta meget fejl, hvis ikke,mindst den ene, kommer
i tanker om ovennævnte Melodi-!(vildtfugleblanding, er mugligvis udmærket, men der er stor forskel, på det, som man kalder=vildtfugleblanding(de store solsikke-kerner, som
der er i nogle, af de blandinger, dem bryder de sig ikke om!

det skal helst være så småkernet,som mugligt!=26493631,,

126 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 15. juni 2009 kl. 20.50

Hej Flemming!

Tak for dit svar. Jeg vil lige sige, at jeg med stor interesse har studeret din hjemmeside. Den var en af grundene til, at jeg holdt fast ved min ide med at få et par dværgvagtler.

Jeg kiggede også efter mulighed for køb af vagtler hos dig, men jeg bor i Nordjylland – så det blev her, jeg i fredags købte et par.

Jeg tror bestemt ikke, at de var et par,(avlspar, som du siger).

De er nok snarere to sammensatte, som du siger.

Først valgte jeg en hun (perle) blandt flere. Derefter hentede han (ham jeg købte af) en han ude bagved, formentlig fra en voliere. Da jeg så hannen, så han noget forpjusket ud. Den ene vinge blev ved med at stikke frem. Så hentede han en anden ude bagved, som jeg så valgte.

Jeg fik dem i en lille papkasse, og på vej hjem i bilen, var der lidt postyr. Da jeg så lukkede dem ud i drivhuset, var der en lille smule blod i kassen – ganske lidt, men alligevel nok til at jeg begyndte at tænke på, om den ene måske havde været efter den anden.

De går ikke sådan frit rundt i drivhuset. Måske er der for mange krukker og andet de kan gemme sig bag. På den anden side, må det også være godt for dem at ha' nogle gemmesteder.

Jeg er meget glad for dem. Idag har de fået undulatblanding, kompostorm, knuste muslingeskaller og en skovlfuld sand, som de kan støvbade i.

Mon dog ikke de kommer til at trives. Ellers må jeg følge dit råd om at anskaffe en mere mandhaftig han!

Ps: Jeg regner ikke med, at det gør noget, at det er to forskellige "typer". Hun er en perle og han er den brune med rød hale.

127 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 15. juni 2009 kl. 21.42

Hej igen Inger, nu synes jeg du har kastet fortrinligt lys over
siturationen, Det er nu klart, at de ikke på forhånd, har kendt hinanden-endsige set hinanden før, Så forstår jeg bedre deres adfærd, jeg tror du skal give dem mindst en uge, inden du fælder nogen dom i sagen,!

og så det med farven/ forskellen, den ser du og jeg, men vagtlerne ser kun kønsforskellen, må jeg ønske held og lykke!

Allervenligst Flemming-Egtved-Vagtel!

128 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 16. juni 2009 kl. 9.29

Hej igen...

Tak for svar. Jeg ser tiden an en uges tid og håber det bedste. Det kunne jo være sjovt at se dem gå rundt og tage fra af de gode sager, jeg har budt dem.

Jeg vender tilbage, når der er (godt) nyt...

129 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Birger, 17. juni 2009 kl. 17.44

Hej Inger.

Lidt info her fra, du skal aldrig have 2 hanner til én hun, da hannerne vil slås om hendes gunst, og det vil resultere i at den ene dør, eller du står over for en aflivning af den ene fugl da den er meget tilskadekommet. Det kan også være at 2 af fuglende vil rotte sig sammen, og hakke den anden.

Dette siger jeg med erfaring, da jeg selv har haft vagtler i over 10 år nu.

Hilsen Jens Birger

130 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 17. juni 2009 kl. 20.26

Jeg har et 12 m2 drivhus med automatiske vinduesåbnere.

Jeg synes at det lyder spændene, med et par kinesiske dværgvagtler i drivhuset. Men der er dog et par ting der bekymre mig:
Temperaturen – hvor høj temperatur kan de tåle?

Kan de overvintre i drivhuset (uopvarmet)
Æder de ikke alt grønt i drivhuset? jeg har fx. melonplanter der vokser hen ad jorden. vil de æde af dem?

131 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 17. juni 2009 kl. 21.21

Hej Jens Birger!

Tak for dit svar. Det vil jeg tage til efterretning. Jeg håber da også, at der kommer mere liv i ham jeg har. Eller snarere i begge to, både hunnen og hannen. Måske skal jeg fjerne nogen af deres gemmesteder. Men først vil jeg være tålmodig og give dem tid til at finde sig til rette og lære hinanden at kende, som Flemming rådede til.

132 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna, 8. juli 2009 kl. 11.10

Hej alle – og specielt hej Flemming, der vist er vagtel-ekspert :-)

Vi har lige fået 6 vagtelunger, det er 2'nden gang vores vagtler har haft rede de har ruget på, første gang skete der ingenting, men i morges tullede der 6 små dunklumper rundt ;-)

Vi er nu blevet lidt i tvivl om hvornår de skal have foder – altså, får de mad af deres forældrer i starten som så mange andre fugleunger, eller skal der lægges startfoder med alt hvad det indebærer ud fra starten?

De er godt nok søde de små :-)

på forhånd tak for svaret

Nanna

133 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 8. juli 2009 kl. 21.17

Hej Nanna, og tillykke med fødslen, det er jo et af livets højdepunkter, når der kommer unger af den ene eller anden slaks, det er et ceneri man aldrig bliver træt af, at, beundre!

hvor går dine vagtler? =drivhus? voliere? (med hensyn til hvad forældrefuglene kan diske op med til ungerne) I gamle dage sagde man altid, at de først skulle have foder efter 48,timer,
jeg tømmer altid min klækkemaskine dagen efter, at den første kylling er klægget, så kommer de i varmekasse, hvor de umiddelbart efter bliver tilbudt vand, foder kan vente til dagen efter,en startfoder-granulat tilsat lidt æggefoder,evt lidt valmue,! men vand ser man ofte, at de drikker, mindre end en time efter de er taget ud af klækkeren, men pas nu på
med,at,vandskålen ikke bliver en drukne-bassin, man kan fylde
en lille skål med småsten, hvor man så hælder vand på, så de drikker mellem stenene,man bør så skylle stenene hveranden dag, da foderrester som kommer i vandet, gør at det bliver surt, hvis ikke det skiftes, god fornøjelse!

134 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna, 14. juli 2009 kl. 13.04

Tusind tak for svaret :-) vores vagtler går i voliere – et ret stort et, med græs i bunden, men vi gav dem startfoder + valmuefrø fra dag 1, og nu de er blevet en uge gamle, hopper de strakts op i skålen når der er serveret... vand får de i nogle meget små underkopper de ikke kan drukne i, til gengæld har de flere af dem :-) de voksne passer ekstremt meget på, og skælder ud når vi er inde med vand og mad... men det er en fornøjelse at se de små tingester fare rundt... det ser næsten ud som om de leger *S* og alle seks er i fin form!

og så til tillægs spørgsmålene. Vi har haft 2 hanner og 2 hunner gående et års tid – helt uden problemer – de 2 hunner delte faktisk rede – og alle 4 fugle skiftedes til at ruge...! men vi ville gerne flytte et enkelt par – måske med et par af ungerne – til drivhuset, ville det være bedst at vente til ungerne er store nok til at flyttes? og hvornår er de det? vi har et drivhus der vil kunne huse i hvert fald 4 af dem... men det er vel bedst at vente til vi kan kønsbestemme dem?

135 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 15. juli 2009 kl. 9.41

Hej igen Nanna, og endnu engang tillykke med din lille familie,
jeg forstår der faktisk er 2 familier(2 par) inden der kom kyllinger,-Jeg vil sige i har også været lidt heldige, for 2 haner
til 2 høner,(uden balade) er faktisk lidt af en sjældenhed,
måske var den ene hane været stærkest, fra starten af,så de ikke har behøvet, at kæmpe om det, også med hønerne har i været lidt heldige,(når 2 høner lægger æg i samme rede)
og den ene begynder at ruge, så fortsætter,den som ikke ruger ofte æglægning side om side med den rugende høne,
hun flytter sig så fra side til side(pr, instinkt)-på nye æg -og tilbage på gamle æg(hun kan jo ikke blive ved med at dække alle æggene, ofte ender det med, at der kun bliver en kylling
ud af anstrengelserne,= jeg vil foreslå, at i venter med at, flytte det ene par, til kyllingerne er varmefri,= og undlad for alt i verden, at separere kyllingerne fra hinanden, det ville være synd,(det er jo let at se når kyllingerne ligger for sig selv
uden nogen af forældrene, som ekstra varmegiver, Så er tiden inde, til at (klippe navlestrengen) flytte i ungdomsbolig!)
=God fornøjelse!

136 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 17. juli 2009 kl. 12.52

Hej Min japanske vagtel har lige fået 2 unger. for 4 dage siden. Den ene fandt jeg død her idag og den anden skranter lidt, det virker også som om, at moren har mere travlt med, at "lede" efter den anden... Vi har 3 høner og 1 hane, de er rolige overfor kyllingen, men den jeg fandt død, var der hakket i? Håber det er sket efter døden er indtruffet... Hvad de dør af ved jeg ikke, men har mistænkt dem for ikke, at drikke nok... har givet den sidste væske med sprøjte, men er de generalt meget skrøbelige?

Mvh Louise

137 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 18. juli 2009 kl. 10.10

Hej Louise, og jeg ved ikke om jeg skal sige tillykke, det lyder ikke alt for lykkeligt,. Først vil jeg sige, at Japanske vagtler,
uanset alder, er noget af det mest Robuste vi har indenfor vor
vagtel-verden, jeg plejer gerne, at sige, at de dør kun hvis man træder på dem, men det er nok mest en talemåde for sjov. – Men for at analysere dit problem, må vi nok se på sammensætning af holdet=1–3,–er det samme som en hane,
og 3 høner! der er mange der benytter denne sammensætning, hvis man samler æg til maskinen, men hvis man vil naturruge sine kyllinger,bør man sætte dem sammen parvis, jeg kender ingen eksembler på, lykkelig ægteskab i
forholdet 1–3.=(men hvad skete der hos dig?) du fortæller
at du tror de drikker for lidt! det kan du godt have ret i, for hvis nu mere end en af hønerne, føler moderinstinkt for kyllingerne, så kan der jo ske det, at når den ene høne skal hen og drikke, mens en anden høne, fortsætter med at varme dem, i stedet for, at de fulgte deres mor hen til drikkeskålen,
det er kun en af muglighederne, mange andre kunne nævnes!

jeg vil foreslå, hvis vil have dem til at ruge selv, at du sammensætter det par, som du mener er de rigtige forældre,
og så finder en han til de 2 sidste, eller endnu bedre en til hver!= Wenligst-Flemming-Egtved-Vagtel!

138 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 18. juli 2009 kl. 14.21

Tak for så hutigt svar... men er noget i vildrede, da der er forskellige meninger ang... Haner og høner sammen, mange siger flere høner til hannen... Hmmm...

Igår så jeg hanen hakke den lille tilbage... Er det en uduelig hane vi har så? Jeg har fjernet moren og kyllingen fra de andre, spærret af inde i volieren... Er det en rigtig dårlig ide?

Moren viser den hvad den skal spise og smider f.eks melorme over til den...

De virker mere trygge...

Mvh Louise

139 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 18. juli 2009 kl. 20.35

JEG ville aldrig have vagtler i drivhuset! JEG kan slet ikke holde al den larm ud! I MIT drivhus skal der være det JEG ønsker! Intet andet!

140 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 18. juli 2009 kl. 22.40

Du går glip af meget Albert, men det er tydeligt, at DIT ego fylder det hele, der er vist ikke plads til meget andet. JEG JEG Jeg ect.

Men så længe du er langt væk fra min matrikel, så pyt...

Men har DU ikke observeret, at denne side er til haveglæde, og ikke til selvisk havedestruktion
Carina

141 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 19. juli 2009 kl. 0.07

Carina Juul! Denne side er ment til debat og meningstilkendegivelse af havedyrkning med videre! Det er det jeg har brugt den til! Hvori består sit problem?!

142 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 19. juli 2009 kl. 7.45

Er det undgået DIN opmærksomhed, at siden udgives af foreningen "praktisk økologi" og at interessegrundlaget dermed en giftfri og sund have. Det er mennesker med en smuk tankegang – og DU burde melde dig ind, og tage ved lære – eller finde et forum med ligesindede arrige gift-tilhængere.

Carina

143 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 19. juli 2009 kl. 9.03

Carina

Brug ikke krudt på ham.

Det er spild af tid.

Han har ikke fattet, og vil formodentlig heller aldrig fatte, at hans intetsigende kommentarer ikke bidrager til andet end en dum diskussion.

144 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 19. juli 2009 kl. 9.40

Hej igen Louise, ja men det er da fuldstændig rigtig som du siger, der er mange meninger om, hvordan man gør det ene og det andet,=men når man sammensætter 1–3, så er der ofte flere grunde=
= 1.æg, fra alle tre høner, vil være befrugtet=o.k. til maskinrugning, men ingen natur-rugning,(almindeligvis)
=2.de Japanske vagtlerhaner parrer hønen ofte, så hvis der er ekstra høner,holder fjerdrakten bedre!(ser kønnere ud)
=3. hvis man sælger rugeæg,er det jo også fint nok,
at de går i det forhold, men hvis man ønsker naturopdræt?

vil jeg fastholde =1–1,princippet, som vi kender det fra vor egen verden! du skriver tilsidst, at du nu har isoleret mor og barn, det er nok det eneste du kunne gøre i øjeblikket,
må jeg ønske held og lykke, venligst Flemming-Egtved-Vagtel!

145 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 19. juli 2009 kl. 9.46

Michael, diskussionen er ikke dummere end vi alle gør den til, men lad os da få en diskussion i gang så, må jeg fx høre nogle REALISTISKE alternativer til gift?! Hvis de findes er jeg da interesseret, indtil da fortsætter jeg med at bruge gift i samme mængder, som hele tiden, da det er vigtigt for mig at holde haven som JEG vil have den. Det forudsætter en streng disciplin af haven, hvor JEG eksempelvis ALDRIG ville tolerere planter, der sår sig selv og andre helt UANSTÆNDIGE ting (dyr med videre)!

Carina, at hjemmesiden bestyres af en økologisk forening befordre vel ikke inddragelse af ytringsfriheden?!

146 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 19. juli 2009 kl. 10.49

He he, der er skida gang i den herinde... Flemming, du skal have tak for svarene... Vi havde egentlig heller ikke regnet med der ville blive ruget på æggene, da vi IGEN har fået afvide af mange de ikke selv ruger...

Nu ser vi hvordan det kommer til, at gå med den lille "kylle" og så tager vi nok vagtel bestanden op til diskussion igen (manden og jeg).

Mvh Louise

147 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 19. juli 2009 kl. 11.56

Er der ikke en admin herinde der kan banne "Albert Rothstein" (spærre hans IP-adresse)?

På alle andre forums ville en bruger som ham blive smidt ud med det samme (og det er jo ikke ligefrem den første tråd han ødelægger, med hans åndsvage indlæg). Han er det man internetsprog kalder en Troll: en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet)
Tag ikke fejl, personen Albert Rothstein findes ikke. Det er bare en eller anden forstyrret unge, der synes at det er sjovt at lave lidt ravage herinde!

148 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 19. juli 2009 kl. 13.42

Du er en kende for hurtig på aftrækkeren der, Søren. Sidst jeg tjekkede fantes jeg i bedste velgående! Jeg mener, at jeg har givet min mening til kende på en række specifikke områder, og således har deltaget i debatten, hvilket er blevet mødt med nedladende svar, især fra MD! Dette har jeg så reageret på! INTET andet! Lidt længere oppe prøvede jeg at få en debat igang angående brug af gift (eller kemiske hjælpemidler, som jeg kalder det) og eventuelle alternativer hertil, da det var et af de punkter jeg fik hug for! Men det var der åbenbart ingen, der ønskede at diskutere! De, der har ønsket at skælde ud på mig, bærer vel det egentlige ansvar! Selv ønsker jeg KUN at bruge forummet til saglig debat!

149 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 19. juli 2009 kl. 14.02

Jeg vil tillade mig at citere et par af dine gamle indlæg, så kan admin jo vurdere hvad han/hun mener.

Selv mener jeg, at du kun har til hensigt at provokere med dine indlæg...

"Endelig nogle mennesker, der forstår hvordan jeg har det. Jeg hader simpelthen dyr som mener at de da selvfølgelig skal være på min grund! Hvad skal de der? JEG har bestemt ikke inviteret dem! Pindsvin, fugle, muldvarper, mus, insikter, egern,hunde, ræve, katte og endog hjorte! Det er simpelthen noget svineri at vi i et moderne industrisamfund fortsat skal trækkes med disse skabninger hvis eksistens måske kunne retfærdiggøres i et jægersamfund, men bestemt ikek idag! Lad os da en gang for alle slippe af med alle disse "nasse-dyr" som indtil videre vel kun har overlevet på vores gode vilje! Det skal være slut!"

"JEG ville aldrig have vagtler i drivhuset! JEG kan slet ikke holde al den larm ud! I MIT drivhus skal der være det JEG ønsker! Intet andet!"

"Jeg er sådan set ravruskende ligeglad med hvilke navn de har, under alle omstendigheder skal de bestemt ikke vise sig hos mig! Dø, ja, men det gælder også for hunde og alt det andet, så prøv lige at sætte dig lidt ind i sagerne, hva!"

"Round up er en gave til danmarks haveejere! Jeg kunne ikke forestille mig ikke at bruge det, da det er særdeles effektivt mod planter, buske og træer af alle slags! Dermed bliver det også en effektiv måde, hvorpå JEG kan bestemme, hvad der skal være i MIN have!"

"I vores gamle hus forsøgte jeg at få naboen til at fælde hækken og erstatte det med et hegn af træ, da det kun var ham, der var interesseret i at klippe den! JEG er ligeglad med at rende rundt i haven med en hæksaks i hånden, hvorfor skulle JEG så gøre det?! JEG kan ikke udstå unødig tid i haven! Problemet løste sig heldigvis efter naboen tog på en to ugers ferie til Grækenland"

150 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 19. juli 2009 kl. 15.02

Debatten skal foregå i en god tone og med respekt for at man har forskellige holdninger til havedyrkning. Indlæg kan blive fjernet, hvis dette ikke overholdes eller der anbefales metoder, som er ulovlige eller skader mennesker, dyreliv og miljø.

Det er, hvad der står skrevet som indledning til forum.

Derfor mener jeg ikke, at Albert bør have adgang hertil, da han hader dyr, planter og høvisk tale. Gad vide, hvorfor han har en have overhovedet?

151 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. juli 2009 kl. 15.28

Hej Søren & andre interesserede.

Bare til info...

Redaktøren har tidligere opfordret til i f.eks. tråden: "øgenavne o.l.", at hvis der forekommer stødende indlæg der ikke holder sig til en god tone, undlader man at svare på disse, simpelthen ignorer det.

Istedet kan andre brugere af havenyt sende en mail til redaktøren, med et link & evt nr. af nr. til den tråd der ikke overholder almen god tone, hvorefter hun vil slette disse.

Ignorering virker efter hensigten, men det ses af og til også, at nogle vælger fortsættelse i en anden tråd med at starte en diskussion for diskussionens skyld. Det hjælper at ignorere dette også og fortsætte den gode objektive havesnak, udenom om disse.

Du kan skrive til Karna maj på:

redaktionen@havenyt.dk

152 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 19. juli 2009 kl. 22.31

Søren, det er et spændende indlæg du der har. Udsagn nr tre og fem kender jeg nu ikke noget til... de øvrige er taget ud af en sammenhæng, og så er det jo nemt nok at argumentere...

Carina, jeg er skam fuld af respekt for andres holdninger. Men sagen er vel også, at det er MINE holdninger der har stået for skud, jeg har ikke udvist disrespekt mod andres holdninger. Så derfor bliver dit indlæg vel også, undskyld mig, hyklerisk.

153 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P.Lump., 19. juli 2009 kl. 22.59

Man må give Freud ret i, at personer som skriver jeg og mine med store bogstaver er kæmpe egoister.

154 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 19. juli 2009 kl. 23.31

Jamen "Albert" hvis du ikke kan huske hvad du selv har skrevet, så kig her. Det er skam ikke noget jeg bare finder på...

Citat nr. 3 er indlæg 19 i denne tråd:
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/6150.html

Citat nr. 5 er indlæg 40 i denne tråd:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/6397.html

155 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 20. juli 2009 kl. 16.15

Hej vagtelglade og andre sommerglade folk...

Sidste nyt herfra: Min hunvagtel har nu levet sammen med sin tredje mage i ca 14 dage.

Den første han døde desværre. Men det var vist godt, for han var noget skvattet. Den næste var i fin form. Et rigtigt brushoved. Der var så meget gang i ham at han desværre stak af efter få dage.

Den nuværende hane er en stille og rolig fyr og NU har hunnen ligget på 5 æg en uges tid.

Derfor er det, jeg gerne vil spørge jer om, hvad det er, jeg skal ha'' parat, når og hvis der kommer småfolk. Jeg har forstået på indlæg fra Flemming og fra Nanna, at de små skal ha'' valmuefrø. Dem har jeg masser af i haven, så det er fint. Men I nævner også startfoder. Hvad er det og hvor køber jeg bedst det? Jeg er opmærksom på drikkevand fra en lav beholder. Er der andet, jeg skal tænke på?

Med venlig hilsen Inger

156 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 20. juli 2009 kl. 22.41

Har du andre vagtler end de 2... For har da godt nok et kanibal problem herhjemme...

157 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 21. juli 2009 kl. 9.58

Hej Inger=Tredje gang, lykkens gang, lad os da håbe det,
jeg synes det er dejligt at høre, at du i god tid, sørger for, at have have tingene parat inden selve fødselen, omdrejningspunktet i en god start, for de små, er et godt startfoder! jeg har vist været inde på det før, men,går man ind på
en grovvare-handel og bestiller startfoder, så får du let en
startpille på 2,5,mm-op til 2.8mm. har jeg været udsat for!

det kan en lille vagtelkylling ikke gøre noget ved!(førhen kunne man få pillestr. ned til 1,5,mm.(agerhønsestart)–
Jeg køber mit startfoder(en 2,mm-granulat)fra en god ven,
(Rob Webber)han er hollænder, han henter det i Holland, der
kan man godt finde en god startfoder! -jeg skal retfærdigvis
nævne, at der i Viborg ligger noget som hedder Miljøfoder, som laver forskellige produkter,(men jeg kender det kun af omtale)der er mugligvis også andre?= – men når du så har den startfoder du har valgt,
blander du lidt valmue i, og så lidt æggefoder i(højst en trediedel i forhold til startfoder)-så kører det!

jeg vil ønske en god oplevelse til dig og din familie,-
=Flemming Egtved-VAGTEL,!

158 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 21. juli 2009 kl. 10.10

Hej Louise,! hvad er der nu galt med dig? du skriver noget om en kanibal, man bliver da helt forskrækket, – kan du uddybe det lidt mere?= jeg har mere end 2 vagtler,hvis det kan hjælpe dig,
venligst=Flemming-Egtved-Wagtel!

159 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 22. juli 2009 kl. 10.30

Jamen de andre høner vil slå den lille ihjel, de havde hoppet henover afspærringen og drønede rundt med den i næbbet... Nu bor den lille og moren i Fort knox!

Det er da højst tænkligt også dem der står bag mordet på den anden kylling jeg fandt.

160 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 23. juli 2009 kl. 9.48

Ja, men Louise, det er godt,at du er så handlekraftig, nu går den lille, sikkert en bedre tid i møde,-Selve hændelsen, understreger- må vi vel konkludere, at hvis man ønsker naturrugning-, Så må man sammen-sætte vagtlerne parvis!

–MEN, har man et stort drivhus, så kan man jo sagtens
have en lille flok, til at løbe på bunden,(evt=3–5)tre haner(ikke to) og 5–6 høner) for at holde krible krable i ørene,man skal så bare ikke forvente, at naturrugning sker uden problemer, nu var det jo Japanervagtler, vi her var vidner til, men det kunne ligeså godt have været kineservagtler, men når vi har dem i drivhuset, så må (opdræt)være sekundært,. Men skønt når
det lykkes!

161 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 23. juli 2009 kl. 13.13

Jeg var åbenbart for hurtig på tasterne, mine japanere er åbenbart ekstreme gode hoppere/flyvere, de fik den sidste kylling... fandt den "halshugget" igår. :-(

162 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 24. juli 2009 kl. 21.20

Jamen "søren" jeg må gentage for dig, at JEG ikke har skrevet de indlæg! Alle kan bruge andres navne uden konsekvenser her! JEG kunne ligeledes skrive "søren" i navnefeltet til dette indlæg! Men vælger naturligvis at lade være!

163 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 27. juli 2009 kl. 12.51

Hej Flemming! Tak for hurtigt og godt og brugbart svar. Jeg har benyttet mig af din kontakt. Tak for de gode ønsker, men jeg er blevet lidt i tvivl om udrugningen denne gang alligevel bliver til noget. Jeg synes ikke hun er så vedholdende.

Jeg har et lille tillægsspørgsmål: Min vagtelhun har lagt mange flere æg, end dem, hun ruger på. Det er æg, der er lagt for længe siden nu. Hvad skal jeg gøre med disse gamle æg. Bør jeg tage dem fra hende? Eller skal naturen bare gå sin gang?

Mange hilsener Inger

164 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 28. juli 2009 kl. 10.30

Hej Inger, og jeg er da glad for,at du kunne bruge mit svar!

alle de æg som, er lagt tidligere, som ligger lidt rundt omkring
(hvis jeg forstår det rigtig) tjener ikke noget formål! det ville være fint at fjerne dem, uden at lave alt for megen postyr!

=(når jeg samler æg ind ved vagtlerne-så har jeg en tynd
bambus-stang, hvor jeg med tape, har fastgjort en gammel spiseske for enden, så kan man stille og roligt stå lidt på afstand og samle æg ind) uden, at vagtlerne går i panik!

=jeg håber din høne besinder sig til,at gøre arbejdet færdigt!

det skal være mit ønske! venligst Flemming-Egtved-Vagtel!

165 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 29. juli 2009 kl. 10.30

Tak for svar og tak for det gode ønske, Flemming. Nu har jeg fjernet alle de gamle æg og jeg ser frem til, at de nye bliver udruget. Hvis/når det sker, kan jeg slet ikke lade være med at vende tilbage og fortælle om det. Mange hilsener Inger

166 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 15. august 2009 kl. 13.23

Hej Flemming og andre vagtelkyndige!

Jeg kunne godt tænke mig at få et godt råd/fingerpeg om, hvor meget foder, sådan et par dværgvagtler i et drivhus har brug for, når man betænker, at de efterhånden har udryddet de fleste myrer. Hvad har de brug for om dagen? Hvor mange melorme og eller myreæg og hvor mange frø? Og hvor meget af evt. andet?

Jeg vil så gerne give dem lige det, de har brug for.

PS.: Der er ikke kommet småfolk – endnu!

I håb om svar, mange hilsener Inger

167 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 16. august 2009 kl. 9.01

Hej Inger, dine små vagtler er ikke, det man kalder grovædere
en meget lille skål, med lidt blandet (Startfoder(granulat)lidt fuglefrø-lidt blå valmue,og jeg kunne sagtens nævne noget mere,men sandheden er jo at di ikke er særlig krævende, men når du giver dem en sådan blanding, så kan du jo prøve,
at holde øje med, hvad der forsvinder først, så ved du hvad de foretrækker, men giv dem nu ikke kun det, det er altid en fordel, at spise varieret-uanset, om man er menneske eller
vagtel! og så det med melorm! det er en rigtig god dessert
at have ved hånden, men overdriv det nu ikke! hvis de får for mange, kan det give PROTEIN-forgiftning!navnlig, hvis de ikke er vant til det,-en protein-forgiftning kan medføre midlertidig
lammelse, så benene slet ikke kan bære kroppen,-!

så alting med måde! selvom det er labre små larver!

venligst-Flemming-Egtved-Vagtel!

168 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E.T.V, 21. august 2009 kl. 19.24

Hej.

jeg vil gerne høre om man kan have dværgvagtler inde på sit værelse eller er det bedst at havde dem udenfor.

jeg har nemlig ingen drivhus og jeg vil rigtig gerne havde en.

169 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E.T.V, 21. august 2009 kl. 19.24

Hej.

jeg vil gerne høre om man kan have dværgvagtler inde på sit værelse eller er det bedst at havde dem udenfor.

jeg har nemlig ingen drivhus og jeg vil rigtig gerne havde en.

170 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 22. august 2009 kl. 9.16

Hej til E.T.V. ideen med vagtler på værelser, er ikke noget jeg vil anbefale, ihvertfald ikke hvis det er værelser,man opholder sig meget i,evt sover i, det kan jo ikke undgåes, at det sviner lidt, og når foderet forlader vagtlen, i modsat ende, som det kom ind, så kan det lugtes, et godt bur i et
udhus, hvor solen kan nå ind, og kaste lys over hverdagen
er udmærket,(det er jo ikke kun i drivhuset man holder vagtler!)=rent faktisk er det nok kun en brøkdel -
af alle vagtler, som holdes her,! rigtig mange holdes af fuglefolk, der holder dem som bundfugle, i bunden af deres fuglevoliere, hvor de rydder op under papegøjer/parakitter,etc
og så er vi jo nogen, som holder dem alene,
i små vagtelflokke, uden andre forstyrende elementer-!

venligst-Flemming-Egtved-Vagtel!

171 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lui, 30. september 2009 kl. 13.38

Hvor er der Franske Vagtel køer?

172 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lui, 30. september 2009 kl. 13.39

Jens sidder ved siden af mig... tsh

173 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Nissen, 6. oktober 2009 kl. 17.18

Hej Flemming og andre vagtelkyndige!

Det seneste nyt fra mit lille drivhus med vagtler er desværre, at min han pludselig er væk.

Jeg aner ikke, hvor han er eller om han er død.

Det mærkelige er, at hun ikke giver lyd og kalder på ham denne gang som hun har gjort i de tidligere lignende situationer.

Hvad mon det skyldes? Er det mon fordi han alligevel er i live, men blot har gemt sig fordi han måske er syg... eller?

Det var ellers meningen, at jeg nu skulle til at ha' indrettet det lidt lunt og godt for dem her til vinteren.

Men hvad bør jeg nu gøre?

Hun kan vel ikke overleve vinteren alene, således at jeg kan vente med at få en ny han til foråret. Og hvis ikke, hun kan: Er det et godt tidspunkt at præsentere hende for en ny mand?

Er der nogen af jer, der vil give mig et godt råd?

Mange hilsener Inger

174 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 6. oktober 2009 kl. 20.51

Hej Inger, ja det er jo trist for din høne, at skulle holde jul-
helt alene, det bliver heller ikke let, at holde hønen i live,uden
selskab, de er jo meget sociale, og meningen med livet er ikke
en solokariere,-Så hvis du mener han er væk for evigt, vil jeg da anbefale, at du skaffer en ny han, du kan jo også lave dig en lille flok,- på 3 haner og 4–5 høner, så er der da nogen til at varme hinanden, og noget at kikke på, du har jo rigeligt med plads til det, men du kan naturligvis også nøjes med
en ny hane, men få den nu! du kan ikke holde liv i en vagtel
i længere tid, den keder sig simpel hen ihjel!venligst-Flemming-Egtved-Vagtel!

175 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 8. oktober 2009 kl. 20.43

Hej:-)

Jeg har to vagtler i mit drivhus. En han og en hun. Jeg har haft dem siden foråret, men der er ikke kommet kyllinger. Hvorfor mon? Jeg har set hunnen møffe lidt til hannen og jeg har aldrig set ham "bestige" hende... Er han en tøsedreng?

Her til vinterkulden har jeg sat en lille flamingokasse med hul i siden der hvor de er mest. Vil de mon bruge sådan en? De har været inde den, men det ser ikke ud til at de bruger den som gemmested. Hvad kan jeg ellers gøre for at hjælpe dem med at holde varmen i drivhuset?

Venligst Malou

176 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 8. oktober 2009 kl. 21.38

Hej Malou, og tak for dit indlæg, allerførst synes jeg det lyder overraskende, at din hane bliver ved med at være en KYLLING, = du skriver, at de ikke har fået kyllinger, det der
var nok så intresant, er, har hun lagt æg? og hvis? var de mon befrugtede? = du ser dem formodentlig kun en gang imellem, det jeg mener, er, han kan jo sagtens parre hende
2–3 gange om dagen, uden man opdager det,?

SÅ til det med vinterens komme, og det lille hus på prærien,som de så kan gå ind i og hygge sig,når kulden kommer,! Skjøn menneskelig tanke, men problemet er, at de
går ikke ind i et lille hus(hvor det vil være mere mørkt-end i
resten af drivhuset, medmindre at der er lys, derinde, de sætter sig ofte til ro, hvor lyset varer længst! ofte ret tæt på glasset,! men hvis du har et lille bur, af en slaks,så kunne du jo sætte den ind i drivhuset, fange vagtlerne, og giv dem så det lille bur her i vinter, de kræver ikke megen plads, så kunne de måske lære hinanden bedre at kende, med henblik
på næste sæson,!=venligst Flemming-Egtved-Vagtel!

177 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 9. oktober 2009 kl. 20.09

Vores vagtler elsker deres huse... /sådan nogle små bjælkehytter med plads til 3 vagtler i hver... (vi har 3 huse), det skal lige siges, at vi har Japanske vagtler... Vi har hø i dem og de ligger der hver aften...

Flemming: jeg skrev til dig for et stykke tid siden med vores unger... De døde jo desværre. men hun rugede et nyt hold og vi har nu 2 store "kyllinger" der lever i bedste velgående, den ene "Pylle" blev endda den flotte hvedefarvede som sin mor...

Så nu har vi 6 vagtler, og hun får ikke lov, at ruge flere ud... Lidt sybdt egentlig, da det vist er sjældent man ser de rugelystne japanske vagtler...

178 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 10. oktober 2009 kl. 9.43

Hej LOUISE, det er da fint, at dine huse virker efter hensigten,
når jeg udtaler mig om de små huse man laver, og sætte ind til vagtlerne, så er det ud fra en generel betragtning om at vagtler ikke går ind i et mørkt hul, for at søge trykhed-varme,
(vi taler jo her om den mørke tid på året naturligvis)
jeg vil ikke afvise, at hvis en sådan=minihus er lavet med gennemsigtig tag,-og måske anbragt tæt på vinduet-så lyset
har uhindret adgang til hytten, så kan det vel lykkes,! for vagtler,som for andre, er natten jo blot noget der skal overståes,-så livet kan fortsætte den kommende dag!

venligst-Flemming-Egtved-Vagtel!

179 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 11.51

Hej Flemming.

Det er længe siden...

Problemet med at holde vagtlerne i et drivhus er at de vil skide alle vegne, også på fliserne. Samt graver deres æg ned hist og her. Så man ikke ved hvor æggene er og hvor gamle de er. Jeg har tit fundet æggene de mest mærkelige steder

Min onkel og jeg prøvede dem i nogle år og opdaget at der hurtig blev meget varm i drivhuset. Hvis man har ræve i nærheden vil de forsøge med alt magt at komme der ind.

Jeg ville foreslå at have dem i nogle bure som er praktisk at arbejde med og hvor vagtlerne kan gå væk, da vagtlerne som ofte er nervøs af natur. Jeg har til måtte hente dem i og udenfor haven.

Hvis man stadig har mod på at holde dem, for det er en dejlig fugl jeg her en opskrift på en god æglægnings foder bladning.

Denne består af :

25% kyllingefoder
25% soyaskrå/mel
25% Gul hirse
25% østersskaller

Blandingen her skulle stamme fra en tysk forsker, men jeg kalder den Fris – Mikkelsens blanding, da den stammer fra dem og det var i øvrigt dem jeg fik mine første vagtler.

180 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 11.52

Hej Flemming.

Det er længe siden...

Problemet med at holde vagtlerne i et drivhus er at de vil skide alle vegne, også på fliserne. Samt graver deres æg ned hist og her. Så man ikke ved hvor æggene er og hvor gamle de er. Jeg har tit fundet æggene de mest mærkelige steder

Min onkel og jeg prøvede dem i nogle år og opdaget at der hurtig blev meget varm i drivhuset. Hvis man har ræve i nærheden vil de forsøge med alt magt at komme der ind.

Jeg ville foreslå at have dem i nogle bure som er praktisk at arbejde med og hvor vagtlerne kan gå væk, da vagtlerne som ofte er nervøs af natur. Jeg har til måtte hente dem i og udenfor haven.

Hvis man stadig har mod på at holde dem, for det er en dejlig fugl jeg her en opskrift på en god æglægnings foder bladning.

Denne består af :

25% kyllingefoder
25% soyaskrå/mel
25% Gul hirse
25% østersskaller

Blandingen her skulle stamme fra en tysk forsker, men jeg kalder den Fris – Mikkelsens blanding, da den stammer fra dem og det var i øvrigt af dem jeg fik mine første vagtler.

181 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 11.59

PS Man kan også bruge økologisk hønse- æglægnings foder. Men den type vagtel vi bruger slider sig selv op efter det første år. hvilket kan ses når man slagter en ung fugl og senere en som har lagt æg i en sæson.Derfor er det en god ide med at have megen kalk i foderet.

Jeg har som de fleste ruget mine vagtler ud via en rugemaskine. Men med lidt held kan man også lade naturen klare det. Jeg har en gang haft en vagtel som blev skruk, denne fik med tiden 75 store æg at ruge på. Æg som de andre havde lagt til den. Jeg valgte dog at fjerne dem med tiden.

182 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 11. oktober 2009 kl. 8.49

Hej Søren, godt at høre fra dig igen, du har altid intresante vinkler, på livet som opdrætter, men her var jeg nu nær faldet ned af stolen,- har du en vagtel, som ruger på 75, æg–
oven-i-købet Store æg,.-jeg kan forestille mig, en situration,
hvor der går mange vagtler sammen,-hvor så en høne begynder at ruge, og så fortsætter de øvrige høner, med at lægge æg rundt om hende, så flytter hønen, fra nye æg til gamle æg, og så tilbage igen, hvis man lader det køre, ender det som regel med højst en kylling, -Men ellers har jeg lige her i sommer, anskaffet mig de store=JUMBO-MAGNUM(500,g)

Så kan man da mærke, man får noget i hånden, de kommer på markedet efter jul-herfra,=Flemming-Egtved-Vagtel!

183 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2009 kl. 11.07

Det var første gang at jeg havde opdaget at jeg havde en skruk-høne -vagtel. Jeg kunne lade værd med at grine, da jeg så denne lille fugle lå i midten og ud til alle sider lå der æg. Jeg skal lige nævne at de blev fjernet med hård hånd.

Jeg vil stadig anbefale at man benytter en rugemaskine.

184 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 17. oktober 2009 kl. 23.48

Hej Flemming, tak for svaret.

Jeg har aldrig set et æg i drivhuset. Nu har jeg også ledt efter eventuelt nedgravede æg, men heller ikke haft heldet med mig. Er det mon hønen der er noget galt med? Eller måske foderet? De får undulat luxus med vitamin, valmuefrø, og det til kråsen.

Hele sommeren har de "galet" som gale, begge to. Er det normalt at hønerne også kommer med de der meget høje kagle og gale lyde?

Venligst Malou

185 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 18. oktober 2009 kl. 10.05

Hej Malou, Nu ved jeg ikke hvilken farve dine vagtler har?

Men det sker jo engang imellem,at der fødes hanner uden
den karaktiristiske Maske, som man jo ofte kønssorterer på,
men prøv, at iagttage dem nøje hver for sig- kik på den som
angivetlig skulle være høne-og kik på bagenden-hvor det bageste af vingen afløses af halen, og se om der er rødbrune
fjer(hanefjer)i det område- en høne har ikke rødbrune fjer der! =alle haner-på nær de hvide- bærer disse-
rødbrune hanefjer,-så hvis hønen har det røde!?

Så er det en han! venligst Flemming-Egtved-Vagtel!

186 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2009 kl. 17.20

Jeg syntes at have erfaret at vagtler stiller større krav til fodrets sammen sætning end foreksempel høns. I starten da jeg havde vagtler fik jeg at vide at de skulle fodres med det ene, så det andet og til sidst fik jeg at vide, at almindelig hønsefoder eller æglægnings foder til fasaner var næsten lige så godt. Det endte med at jeg lå inde med en masse unødig foder.

Man skal ikke skifte fodret ofte, da de kommer ud af rytmen meget hurtigt. Den blandning som jeg har beskrevet i 185, kan bruges både til ungfugle og æglæggende fugle.

En anden vigtig ting er også at vagtlerne ikke må gå under dårlig forhold. Hvis de får træk kan det også have indflydelse på æglægningen. Generelt stiller vagtlen lidt større krav end f.eks. høns.

187 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2009 kl. 17.22

Hvis der er for mange hanner til for få hunner kan hannerne godt slå hunnerne ihjel ved nærmest at masse voldtage dem. derfor må der helst være flere hunner end hanner.

188 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 18. oktober 2009 kl. 21.56

Ja men, jeg tror fejlen er fundet. Jeg har en hane og – en hane uden maske:-)
Så langt så godt. Et løst problem skaber tit plads for et nyt problem, og nu tænker jeg så: Skal jeg så skaffe mig af med den ene han og anskaffe en hun, eller skal jeg skaffe 3 hunner eller flere hvis jeg gerne vil beholde begge hanner. De har jo gået sammen nu siden maj uden problemer, men vil de komme op og toppes hvis de begge får lov at blive. Jeg synes at jeg har læst at hvis der er mange fugle sammen er chancen for at få kyllinger på den naturlige måde ringere. -Og det vil jeg jo gerne:-)

(og det er i øvrigt ikke helt let at skaffe vagtelhunner...)

Og så lige et par tillægsspørgsmål: Hvis man vil spise æggene skal man så helt lade være med at have hanner? Eller skal man bare være god til at få æggene samlet med det samme?

Bliver de små putter ikke frustrerede hvis man fjerner deres æg?

189 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 19. oktober 2009 kl. 22.55

Hej igen Malou, SÅ tager vi næste skridt, du skal nu træffe et valg, du er glad for begge haner, men når du nu, anskaffer dig-en eller flere høner, så bliver dine haner=rivaler= venskabet, er fortid, nu gælder det om,at være den kraftigste, og det bliver der så kæmpet om,!=
Du har nu flere mugligheder=
=1.at du giver dem en høne hver,samtidig med,at du adskiller dem!(anbring så de 2 par,så de ikke-
kan se hinanden!

=2. du kan købe endnu en hane,sammen med 3–5 høner,og
så lave en lille flok(3haner giver ikke så meget uro som 2)
da den stærkeste ikke kan tæve 2 samtidig, så finder de en hakkeorden, og funger nu som flok,(første muglighed, giver nok de største mugligheder, for naturrugning!) vagtelhøner
har jeg nok af, i mange farver!det er ikke noget problem!

?=spise æg fra kineser-vagtler? t-ja, den har jeg nu ikke hørt før, men hvis du gerne vil spise vagtelæg, så skulle du anskaffe dig et par =Jumbo-Magnum-vagtler= de har både til gården og til gaden, som man siger,_
venligst Flemming-Egtved-Vagtel!

190 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malou Bøjden, 20. oktober 2009 kl. 19.54

Hej Flemming

Tusind tak for en god forklaring og oprids af muligheder og konsekvenser. Jeg vil gerne have små kyllinger så jeg må skille mig af med den ene han, hvis jeg ikke kan finde en ekstra bolig til par nr. to. Det må jeg lige overveje.

Jeg tror nu heller ikke jeg ville komme til at spise æggene, men jeg er blevet stillet spørgsmålene snart så mange gange uden at kunne svare, at jeg lige måtte høre:-)
Nu kan svaret jo blive at man ikke spiser kineservagtelæg, ligesom jeg plejer at sige at det nok heller ikke er den slags vagtler der bliver serveret på restauranter... jeg ved ikke hvorfor folk der kommer hos mig altid spørger om de kan spises...:-)

Lige til sidst: Jeg er glad for at der er et sted, at finde gode råd om et emne, som ens egen dyrehandler ikke har begreb om.

Hilsen Malou

191 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 15.04

Hej Malou.

Kinerser vagtlen skal du ikke spise, jeg er sikker på at der går for meget co2- til under tilberedningen. Men,hvis du har nogle hunner skal du hellere sælge dem til dyrhandlen. Her koster de en mindre formue – Jeg har set priset på kr. 75,– og op til kr. 125,– stk. Har du derfor nogle stykker du kan sælge, kan du få råd til en god oksesteg.

192 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 17.57

Bogen, som nogle af jer fik tilsendt nævner forfatteren de to vagtler, men det er vigtig lige at nævne, at man selvfølgelig ikke spiser kinerser vagtlen i DK. Jeg tror at forfatteren har taget den med for at sammenligne måden de passes på. Min erfaring siger mig at man har større held med avl af kinerser vagtlen, end man har med den japanske vagtel.

194 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo, 31. oktober 2009 kl. 16.02

Hej Flemming.

I foråret 2008 skrev jeg til dig ang. fugtighed ved kunstig udrugning, og fik nogle udemærkede svar. Desværre "gik" pæren ved næste fgorsøg, og senere åd rotten mine vagtler. Jeg har så ikke haft mulighed for at prøve at ruge siden. men den 1. okt. i år kom min kammerat med 8 æg og processen kunne begynde. Efter 16 dage var 1. kylling klar og næste dag nok 2 på "vingerne". Men så kom der heller ikke flere. Jeg lod naturligvis æggene ruge videre nok en uge, hvorefter jeg "åbnede dem. Det viste sig at der var kyllinger i samtlige æg og alle var færdigudviklede, men selvfølgelig døde.

Mit spørgsmål til dig er så! HVORFOR var de døde, og hvad har jeg nu gjort forkert. Jeg skal lige sige at der var intet vand under rugningen.

195 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo, 31. oktober 2009 kl. 16.02

Hej Flemming.

I foråret 2008 skrev jeg til dig ang. fugtighed ved kunstig udrugning, og fik nogle udemærkede svar. Desværre "gik" pæren ved næste fgorsøg, og senere åd rotten mine vagtler. Jeg har så ikke haft mulighed for at prøve at ruge siden. men den 1. okt. i år kom min kammerat med 8 æg og processen kunne begynde. Efter 16 dage var 1. kylling klar og næste dag nok 2 på "vingerne". Men så kom der heller ikke flere. Jeg lod naturligvis æggene ruge videre nok en uge, hvorefter jeg "åbnede dem. Det viste sig at der var kyllinger i samtlige æg og alle var færdigudviklede, men selvfølgelig døde.

Mit spørgsmål til dig er så! HVORFOR var de døde, og hvad har jeg nu gjort forkert. Jeg skal lige sige at der var intet vand under rugningen.

196 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo, 31. oktober 2009 kl. 16.10

Hej Flemming
Undskyld dobleren

Leo

197 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 1. november 2009 kl. 8.46

Hej igen Leo, ja udlært bliver vi aldrig inden for denne brance,
det var ærgeligt med kyllingerne, jeg må naturligvis stille et par spørgsmål =, har du lyst æggene undervejs?

= har temparaturen været kosstant?(eller lidt svingende?)
=hvordan er klimaet der hvor du har maskinen stående?

=for den hyppigste årsag til det problem du nævner, ville være for høj gennemsnitsfugtighed, men det er jo også vigtigt, at man har sin rugemaskine i et rum (uden vinduer)
således at solen ikke kan hæve temparaturen uden, at vi bemærker det, har man sin maskine stående således, at solen kan sende sine stråler ind i det lokale hvor rugemaskinen er anbragt, så kan temparaturen jo sagtens stige, til langt over de 37,5 som er idealet,hvis det sker kan maskinen ikke forhindre det,!MEN det vigtigste er at man lyser sine æg under forrugning, så man kan konstatere, at blæren har den rigtige størrelse,(den ændres jo undervejs!)
venlig hilsen Flemming-Egtved-Vagtel!

198 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo Hansen, 1. november 2009 kl. 20.15

Hej Flemming.

Igen tak for dine svar som for mig altid er lærende. Min "ruger" er en fladruger som du vist nok kaldte den, og temp. har selvfølgelig svinget og for det meste mellem 38,5 og 39,5, men jeg har hele tiden holdt øje og passet på. Placeringen er i et nordligt værelse på 1. sal, og der ved jeg ikke luftfugtigheden, men rugemaskinen står på en flamingoplade, så gulvtemp. ikke svinger ret meget. At lyse æggene har jeg ikke gjort, da jeg kun er ultra amatør og ikke har investeret i en "lyser" til de ca. 1000 kr. som du skrev om sidste år.

Men dine svar har jeg taget til mig og vil følge dem hvis og når det bliver aktuelt igen måske.

Endnu engang tak for dine altid venlige svar.

V.h.Leo Hansen

199 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kristine, 23. oktober 2010 kl. 16.44

Goddag Søren
Jeg mailede dig mht bogen
Fandt dit link lidt senere
Så beklager at forstyrre dig samt tak!!!
Bedste hilsener Marie

200 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kristine, 23. oktober 2010 kl. 16.48

Kære Flemming

Dejligt at læse alle dine indlæg.
Du gør dig stor umage med at svare
- og man fornemmer, at du elsker dine fugle!
Herligt.

Alt godt til dig herfra
Marie

201 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 24. oktober 2010 kl. 10.22

Hej, og en stor tak til Marie Kristina, og Leo Hansen, for jeres
smukke ord, Det er jo skønt, når den tid man bruger på ,at
svare, bliver påskønnet, og værdsat, .Jeg tænker tit på dengang, da jeg for langt over 30,år siden begyndte,at
intresere mig for prydfjerkræ, og i opstarten spurgte de folk
som havde-forskelligt fjerkræ gående, så spurgte man jo tit om råd, af forskelligt slaks, hvad man kunne have til, at gå sammen-eks. og næsten ligegyldig hvad man spurgte om,
så var der ingen problemer med det,-alt kunne næsten gå
sammen,-sagde man!(der var jo nok den bagtanke, at når noget var hakket ihjel, så kom man jo nok bare og købte noget andet!!!)=DERFOR blev det nærmest en must for mig,
at gøre det modsat, når nogen kommer for at købe vagtler!
Vejleder jeg dem så godt som mugligt, på stedet, i forhold til det som de havde snakket om derhjemme inden de kom herud -derudover
kan man jo ringe dagligt mellem(9-og-21) hvis man står med et problem, og mangler et råd!!( 26493631) -
Allervenligst Flemming-Egtved-Vagtel,!!!!!!!!!!!!!!!

202 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Bruntse, 24. oktober 2010 kl. 18.55

Hej

Jeg har studeret alle indlæg her, men er stadig noget i tvivl om hvordan man bedst vinteropbevarer sind kinesiske dværgvagtler. Nogle steder hører man at de godt kan gå i et uopvarmet drivhus der er tørt og hvor der er en isoleret kasse de kan gå i med bl.a. halm og spåner. Og andre steder siger andre at de skal tages ind i frostfri miljø da de slet ikke kan tåle frost. det er første sæson med de søde små fugle i drivhuset og det skulle jo nødig blive den eneste sæson fordi de ender med at dø i vinter.
Altså: Kan de tåle en vinter som vi har flest - med let frost og ellers bare ret surt vejr i et tørt drivhus eller kan de ikke?
Vil gerne tage dem ind i en voliere i et uopvarmet værelse hvis det er nødvendigt, og så vil jeg gerne vide hvor lang tid jeg kan vente med det endnu som vejret arter sig.
Er godt klar over at en vinter som den sidste ikke er egnet til vagtler i drivhuset, men den var også ret extrem.

På forhånd tak for svar.
Stine

203 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 25. oktober 2010 kl. 19.27

Hej Stine, Jeg vil da gerne prøve om jeg kan hjælpe dig lidt på vej! Det er da fulstændig rigtig som du skriver, at der er ligeså mange meninger ,som der er fugle i skoven,
jeg mener som udgangspunkt ikke, at, man skal lade vagtlerne løbe i drivhuset vinteren over, hvis jeg forstår det rigtig, så drejer det sig om et par Kinesiske dværgvagtler?!
hvis du har et lille bur på ca 60,cm-lang-50,cm-bred-og måske bare35,cm i højden= nævnte mål er tilstrækkelig til overvintring af et par Kineservagtler-bunddækket består hos mig altid af støbesand-eller strandsand(ikke spåner) man kan så med fordel afklippe nogle grene, og anbringe bagerst i buret -lidt hø eller halm under grenene, og anlægget(buret)
placeres ikke for varmt(så skrider hønen bare til æglægning)
men frostfrit gerne-kan temparaturen holdes mellem 0 og10
graders varme-så kan vinteren bare komme,!-venligst Flemming-Egtved-Vagtel!!!!!!!!!!!

204 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 26. oktober 2010 kl. 9.58

Jeg synes nu stadig at det er en sød ide med saaledes fugle i drivhuset. Det kunne jeg tænke mig at prøve, om ej der maatte være for megen arbejde forbundet dermed.

Mvh Eivin (^_^)

205 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Bruntse, 28. oktober 2010 kl. 12.55

Hej Flemming
Faktisk har vi 3 høner og en hane, og vi har valgt at tage dem ind i et uopvarmet værelse for vinteren. De har fået en voliere på 2x2x1m, da vi ligeledes har dværgpapegøjer som skal ind for vinteren. Takker dog for svaret, for det er muligt vi får brug for at opbevare vaglerne anderledes næste år hvis udhuset bliver isoleret så papegøjerne ikke skal tages ind.
venlig hilsen Stine

206 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Bruntse, 28. oktober 2010 kl. 12.56

Hej Flemming
Faktisk har vi 3 høner og en hane, og vi har valgt at tage dem ind i et uopvarmet værelse for vinteren. De har fået en voliere på 2x2x1m, da vi ligeledes har dværgpapegøjer som skal ind for vinteren. Takker dog for svaret, for det er muligt vi får brug for at opbevare vaglerne anderledes næste år hvis udhuset bliver isoleret så papegøjerne ikke skal tages ind.
venlig hilsen Stine

207 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kristine, 28. oktober 2010 kl. 20.30

Kære Panel el retter Prof. Søren og Orakel Flemming ;-)

Først er der Wisse bogstaWer, jeg ej kan skriWe, beklager...

Jeg har et orangeri - altså der er klinker på gulwet
Har tænkt på at få "højbede" / kasser til at plante diwerse ting i

Der er hylder i arbejdshøjde hele wejen rundt
kan wagtler flywe der op og hygge sig -
eller skal de underholdes wed gulw

Det er ikke muligt at få jord direkte,
da der er en bygning under

208 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kristine, 28. oktober 2010 kl. 20.32

Jeg tilladder mig at wedhæfte yderligere to fotos...

209 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kristine, 28. oktober 2010 kl. 20.33

og det sidste

nb wi bor just uden for Paris - så i snit fem-ti grader warmere end i Dannewang

god aften herfra

210 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Dam Pedersen, 25. marts 2011 kl. 21.42

Søde Marie Kristine, jeg kom ved et tilfælde til at kikke på dit indlæg nok engang, og opdagede,at der jo faktisk lå et par
spørgsmål gemt der-i, jeg var nok så optaget af skønheden
i de medsendte billeder, at jeg overså dette, det må du meget undskylde, det er lidt sent, at svare nu, så, hvis der
er spørgsmål, jeg kan hjælpe dig med? må du endelig stille dem, så skal jeg prøve ,at være mere opmærksom -
fremadrettet ! -Allervenligst-Flemming-Egtved-Vagtel!!

211 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 22. juni 2012 kl. 18.33

Døjer med en masse edderkopper i drivhuset.
Kan vagtler gøre det af med de mange edderkopper der løber rundt derude?

Vh. Anders B

212 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2012 kl. 19.05

Hvorfor fjerne nyttedyr?
Araknofobi?

213 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørensen, 22. juni 2012 kl. 19.59

Ja, det kan da egentlig godt være.
Jeg vidste da ikke at de var nyttedyr. Hvad gør de?

Spiser vagtlerne også edderkopper?

Vh. Anders B

214 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2012 kl. 21.57

Fluer?
Myg?
Andet flyvende småkravl - det gælder naturligvis ikke jagtedderkop ;-D

215 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. juni 2012 kl. 22.22

Vagtler spiser alt, selv lus hvis de kan komme til dem.

216 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Pagh, 6. juli 2013 kl. 10.31

Jeg har købt kiniske dværg vagtler i den
Blå avis hos en privat som har vagtler som
Er naturligt udruget.

De har en vælter flettet urtepotte og lidt halm,
Og det bygger de rede og ligger på æg nu😄

Mine dværg vagtler har en underskål med
Foder og så får de myreæg når vi finder nogle,
Det elsker de. Vi køber også mel orme
som vi køber i Maxøe.

217 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Ullerup, 7. juni 2017 kl. 10.28

'Alt om Vagtler' er Danmarks eneste vidensgruppe om vagtler. Du finder guides, billeder og meget mere om det at holde vagtler:

www.facebook.com/groups/AltomVagtler/

218 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2017 kl. 10.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

219 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2017 kl. 13.18

Nej Frank!
De gøder, men tænker ikke over, hvor der er behov for gødning.

220 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2017 kl. 14.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

221 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 19.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

222 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2020 kl. 19.42

Jeg mener at han skulle overtages af en anden, men om han stoppede pga af sygdom eller alder ved jeg ikke.
Det er efterhånden umuligt at opdrive en vagtel avler, især her på Sjælland. Mange af dem, der holder vagtler sælger æg af meget ringe kvalitet, desuden er de ofte indavlet og ikke meget værd.
Hvis du har adgang til Facebook kan du sikkert stadig finde en gruppe, der beskæftiger sig med vagtler og måske finde en seriøst avler af dem.

223 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 19.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

224 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 19.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

225 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2020 kl. 20.51

Jeg var medlem af gruppen for nogle år tilbage og der mener jeg at vi var Ca 1500 medlemmer, men der er nok faldet en del fra pga af folk spørger om det samme og det samme hele tiden og uden at læse hvad der bliver skrevet af indlæg fra andre.

Da jeg i sin tid havde vagtler købte jeg hos en, der hed Gærum vagtel farm og gav næsten ingen penge for dem. Det var i øvrig dengang man kunne sende dem med posten og de nået frem indenfor en kort tid. Senere købte jeg vagtler hos Hodsager vildtfarm, der ikke eksisterer mere. De havde et god stamme af æglæggende vagtler, Der bare spyttede æg ud. De tog bl. a til Tyskland og hentede nye hanner hvert år. Hos dem kunne man købe avlsdyr til kr 7 for pr stk... Jo det var tider. I dag skal have 80 til 150 kr for et dårlig afkom og kr 5 for æg.

226 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 21.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

227 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2020 kl. 22.04

Hos Bangs hønniker har jeg købt høns af racen Dværg welsumer, som er en udmærket race også til begyndere
Men bangs sælger også vagtler, som kun er velegnet til æglægning. Dog skal man af med en mindre formue, hvis man vil have en mindre bestand. Hos bangs koster de kr 70 stk, imod 129, for en dværg welsumer, så jeg ville nok købe æg og så selv udruge dem.

bangs.dk/vagtler/

228 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 23.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

229 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 23.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

230 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2020 kl. 23.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

231 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. februar 2020 kl. 8.45

Kære F. Christensen. Hvis man ikke skal købe sine høns fra hønsehandlerne som Bangs, hvor så? Jeg var ikke klar over, at det var frasorterede høns. Jeg har flere gange købt høns, og de har lagt godt med æg, men de har ikke været racerene og en gang har jeg leveret en høne tilbage gr. skævt bid.

232 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2020 kl. 8.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

233 af 234 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. februar 2020 kl. 11.19

Det gøre ikke ikke noget at jeg ikke kan udstille med mine høns og at de hellere ikke er lige store, men de må ikke være degenereret altså have fejl, der gøre at de ikke kan spise. Det er dyrplageri efter min mening.

Vagtler æg fra konsum er en billig måde at skaffe sig kyllinger på. I de bure som vagtlerne går i er der flere hanner i så befrugtningen er stor.

234 af 234 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2020 kl. 20.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Er vagtler i drivhuset en god ide?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er vagtler i drivhuset en god ide?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider