Er vagtler i drivhuset en god ide?

Vi har hørt, at vagtler i drivhuset skulle være en god idé, da de spiser stort set alle skadedyr. Er det rigtigt? Vi har nemlig et stort problem med især spindemider, til trods for, at vi køber rovmider hvert år. Men kan det problem løses med vagtler? Og hvis det kan: hvilken slags vagtler? Og hvad gør man om vinteren?

Med venlig hilsen
Familien Stabell, marts 2002

Svar

Jeg er ved ikke, om vagtler spiser spindemider, men jeg tvivler – der er ikke meget mad i de små insekter. Hvis man ikke nærer de store ønsker om at holde vagtler og spise vagtelæg, er her en meget simpel løsning på problemet med spindemider i agrukeplanterne i drivhuset: limfælder. Man kan få nogle små, gule limstrimler, der er beregnet til at fange fluer i potteplanter. De er velegnede. Når man om foråret planter sine agurkeplanter ud i drivhuset sætter man en ring af en limstrimmel, som er klipset sammen, rundt om stængelen helt nede ved jordoverfladen. Spindemiderne, der overvintrer i drivhuset bliver fanget, når de forsøger at kravle op på agurkeplanten. Det er meget effektivt, og man kan glemme alt om rovmider.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Er vagtler i drivhuset en god ide?