Forum

Kommentarer til »Kan man spise ærterne fra ærteblomster?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man spise ærterne fra ærteblomster? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne L.F., 12. november 2009 kl. 10.51

Jeg har set kokke anrette mad med en ærteblomst ligende grøn singel med de fine krøllede fangarme med blade. Er de spiselige, altså selve det grønne fra ny spirrede ærteblomst?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2009 kl. 19.27

Hvis det er en latyrus art vil jeg nok være lidt skeptisk. Jeg mener at latyrus er giftig, men er ikke 100% sikker.

Der findes flere ærter, bl.a. nogle røde, som jeg har set i Holland. De er meget melet. i John Seymours havebog er der afbilled en anden ærtesort, end den vi kender herhjemme.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2009 kl. 19.31

Men prøv at spørge Lila Towle fra frøsamlerne det kan hun sikkert hjælpe dig med. Hun kender flere sjældne sorter end jeg gør og ved, hvad der spises rundt omkring.

Hvis det er den almindelige ærtesort som vi dyrker herhjemme kan du sagtens spise både blade, stængel og blomster. Kaniner elskerne dem også.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 13. november 2009 kl. 6.53

Hehe jeg kan huske som lille spiste jeg staude ærteblomste ærter og der skete ikke nået ved det men tør ikke og sigde og det er bare held

men hvad jeg har læst mig fram til så skal man ikke spise dem

prøv og se denne hjemmeside der står lidt

siamis.com/Helse/giftigeplanter2.html

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 12.04

Jeg kan huske at for få år tilbage var der en kogebog, som havde nævnt nogle blomster, som var spiselige, men på et af billederne havde man tage hoved fra en påskelilje og lagt oven i maden. Dette udløste et mindre ramaskrig, da denne jo er giftig. Så man skal ikke tro alt, hvad man ser og høre/læser. Jeg mener at netop den er meget giftig.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. november 2009 kl. 1.56

Kære Hanne Louise Feldbak

Måske er det, du har set fra en almindelige ærteplante af de sorter, vi spiser. Ærteskud er nemlig særdeles delikate.

Men Lathyrus bør du holde dig fra at spise, de er lidt giftige. Se denne artikel om giftige planter:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

Nyt svar til emnet »Kan man spise ærterne fra ærteblomster?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man spise ærterne fra ærteblomster?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider