Kan man spise ærterne fra ærteblomster?

Vi har et hav af ærteblomster med masser af bælge på. Kan man spise de små ærter, der er indeni? Vi har prøvesmagt dem, og de smager aldeles udemærket.

Med venlig hilsen
Heidi Vadmand, august 2007

Svar

Ærteblomster, Lathyrus odoratus, er let giftig, så det er bestemt ikke en god ide at spise »ærterne«. Det er en meget bedre ide at nippe de visne blomster af, efterhånden som de visner, så de ikke når at danne bælge. Når ærteblomster får lov til at sætte bælge, holder de op med at danne blomster – de har jo nået målet med deres vækst, at sætte frø. Når nu der er ansat bælge, kan du lade nogle sidde og tørre og så høste frøeen til at så til næste forår.

Du kan finde oplysninger om gifte planter i artikelen: Giftige planter i haven

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man spise ærterne fra ærteblomster?