Hvordan dyrker jeg lathyrus på min altan?

Jeg har sået lathyrus i en altankasse og vil enten lade dem stå i altankassen eller grave kassens indhold ned et andet sted. Men hvor er »stedet«? Sol eller halvskygge? Problemet er også at finde noget, de kan vokse op ad. Kan jeg plante ud i en stor krukke? Men hvad med støtte? En pilepyramide på 1,5 meter er ikke høj nok, har jeg erfaring for. Lathyrusduften hører for mig med til begrebet sommer. Det samme gør heliotrop og biblomme.

Jeg vil blive glad for en god ide.

Med venlig hilsen
Ingeborg Hansen, maj 2012

Svar

Duftplanter der dejlige, og lathyrusduften er rigtig fin. Jeg har også lathyrus i krukker hver sommer i min lukkede gårdhave for at kunne nyde duften.

Lathyrus skal vokse i sol det meste af dagen for at udvikle sig optimal. Jeg har dog en krukke med lathyrus, hvor de vokser udmærket kun med sol fra middag og resten af dagen, men der kommer ikke så mange blomster som i den krukke, hvor der er sol fra først på formiddagen.

Jeg dyrker lathyrus i store krukker, og det er uden problemer. Jeg bruger en bambuspyramide på ca. 1,7 m, men jeg kniber bare toppen af planterne, og så kommer der masser af blomster alligevel. Det er i øvrigt en god ide at knibe toppen af lathyrusplanter, når de er ca. 10 cm høje. De vil så buske sig, komme til at fylde mere, og de er længere tid om at nå toppen på stativet.

Jeg har ingen erfaring med lathyrusdyrkning på altan, og her er vinden jo nok en faktor, som man skal tage højde for. Du må prøve at tage i et havecenter og se, hvad de her af kreative løsninger til at klatreplanter,. Det skal jo også kunne komme op og ud på din altan.

Men noget helt andet er, at du kan købe lathyrus, som ikke bliver mere end en halv meter høje, og de ville passe glimrende til altankasser. De kan fås i flere farver, f.eks. her:

Frøtorvet, Camilla Plums Økologiske Frø, Plantefrø.dk, Bjarne’s frø og planter

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Hvordan dyrker jeg lathyrus på min altan?