Hvordan skal elefantgræs på lukket altan passes om vinteren?

Jeg har plantet elefantgræs i en stor krukke på min altan, som kan lukkes med vinduer, så den fungerer som »udestue«.

Hvordan skal jeg behandle elefantgræsset igennem vinteren? Kan den tåle at stå bag de lukkede vinduer, og hvordan skal den vandes? Og kan man hive de visne blade af efterhånden, som de visner, eller skal man vente til foråret og så skære den ned til de anbefalede 10 cm?

Med venlig hilsen
Anette Sundby, september 2013

Svar

Det skal indrømmes, at jeg ikke har erfaring med elefantgræs under glas, og det er muligt, at græsset fortsætter væksten gennem vinteren, men under alle omstændigheder kan følgende behandling ikke skade:

Sørg for at lufte ud omkring planten, gerne hver dag og i hvert fald i alle tøvejrsperioder. Vand sparsomt og kun så meget, at jorden lige netop holdes fugtig. Undgå enhver form for gødning, og vent med at skære planten ned, indtil den viser de første tegn på at skyde nedefra engang i april.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Hvordan skal elefantgræs på lukket altan passes om vinteren?