Kan i hjælpe mig med planlægning af nyt bed?

Vi har fået anlagt ny forhave/indkørsel, hvor der er lagt an til et rundt bed i ca. 80 cm højde med en diameter på 8 meter.

Jeg vil gerne høre, om I kan guide mig til, hvad jeg kunne plante i bedet – og evt. hvordan bedet kan bygges op.

Vi har snakket om et træ af en eller anden slags (her er jeg rigtig glad for japansk kirsebær eller blodbøg – begge hængende) og ellers masser af blomster, som blomstrer gennem hele sommeren på forskellige tidspunkter. Her er pæoner et meget stort ønske, men ellers er der frit slag.

Med venlig hilsen
Tina Ludvig-Nymark, maj 2015

Svar

Jeg har snakket med en af vores eksperter, Lene Palmer, som er havearkitekt, og vi er enige om, at det er for stort et haveprojekt til, at vi her i Spørg Eksperterne kan give hjælp til det.

Hun siger, at du bør have hjælp af en havearkitekt, da valg af træ også skal hænge sammen med beplantningen nedenunder og med bedets omgivelser. Du har behov for at fortælle om dine forventninger og diskutere, hvilke muligheder, der er.

Udgiften til en havearkitekt er en engangsudgift, og du skal se på bedet i mange år fremover. Og en stor del af udgiften sparer du ind på køb af planter – du får købt de rigtige og ikke flere end de netop kommer til at dække bedet med tiden.

Der er mange dygtige havearkitekter – du kan finde dem på nettet, du kan starte i vores forhandlerguide under Havedesign og rådgivning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan i hjælpe mig med planlægning af nyt bed?