Hvorfor trives ligusterhækken ikke?

Vi er lige flyttet ind i hus med liguster.

Flere steder gror den virkelig dårligt. Den tidligere ejer og vores nabo fortæller at den har været omplantet, og man har forsøgt sig med ny hæk, men den kommer ligesom ikke.

Der er 10 meter god tyk hæk, 2–3 meter med ingenting og så ellers frodig hæk igen.

Det passer godt nok med, at han parkere på det stykke den gror, ca 1–2 meter fra hækken, men kan det virkelig være det?

Den har også en gul nærmest svampelignende vækst og sorte bær? Det virker højest besynderligt. Nogen ideer?

PS. Hvordan bliver man medlem?

Med venlig hilsen
andreas, maj 2023

Svar

Kære Andreas,

Det er da ærgerligt med jeres ligusterhæk.

Du skrev, at der havde været forsøgt at plante nye ligusterplanter, og at de heller ikke trivedes. Derfor tyder det på, at det ikke er planterne, men jorden den er gal med.

Det kan meget vel skyldes, at jorden er så komprimeret, at det er svært for planterne at gro i den. Men en bil, der holder 1–2 meter væk på den ene side af hækken, skulle ikke kunne gøre det. Det sker mest, hvor der på et tidspunkt har været nybyggeri/ombygning og stået/kørt større maskiner, lifte o.l.

Men har bilen på et tidspunkt, da hækken var yngre og smallere, holdt tættere på, så kan den gennem årene godt have komprimeret jorden med sin vægt.

Hvis det er tilfældet, skal I grave de dårlige planter op, løsne jorden godt i dybden og fjerne eventuelt byggeaffald, store sten og andet, i støder på i jorden, inden I forsøger at plante nye ligusterplanter.

I kan også leje en specialmaskine, der kan bruges til at grube jorden med dvs. løsne den i dybden. Det er ikke nok kun at udskifte det øverste af den nuværende jord. Den gamle jord skal ikke tilbage i hullerne, men erstattes med ny jord.

Køb sunde planter og plant dem hurtigt, så de ikke tørrer ud i sommervarmen. Tag eventuelt en stilk af den nuværende, gode hæk med på planteskolen, så I kan få nogle nye planter, der ligner de gamle. Vand ved plantning og hele sommeren og godt hen i efteråret, så planterne kommer godt i gang med at vokse.

Det gule lav er ikke en sygdom. Det kommer på grene på gamle eller hensygnende buske og træer. Det slår ikke ligusteren ihjel, men er et tegn på, at den ikke trives.

De sorte bær er helt almindelige ligusterbær. Klipper man ikke sin hæk om foråret, vil den blomstre om sommeren med hvide blomster, som bierne elsker, og blomsterne bliver derefter til de sorte bær, som fuglene spiser en del af i løbet af vinteren.

Og til dit P.S. så kan man blive medlem af Landsforeningen Praktisk Økologi, der står bag Havenyt.dk, lige her >>

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvorfor trives ligusterhækken ikke?